Reise til Israel - Visa og sikkerhetstips for indere

Min kone, sønn og jeg reiste til Israel i april 2018. De 12 dagene vi tilbrakte i Israel var en del av en måned lang tur som tok oss til Egypt, Jordan, fulgt av Israel og avsluttet med Tyrkia. Jeg deler mine erfaringer med å få det israelske visumet og sikkerhetsrutiner for å reise inn og ut av landet i håp om at det kan komme dem fra India som planlegger en tur til dette vakre og gamle landet.

En panoramautsikt over Jerusalem

Indiske borgere trenger visum for å besøke Israel. Vi søkte om Israel-visumet gjennom deres agent, VFS. Fullstendige detaljer er gitt her - http://www.israelvisa-india.com/index.aspx

Søknadsskjemaet skal lastes ned fra ambassadens nettsted, fylles ut og sendes til konsulatet gjennom VFS sammen med støttedokumenter (IT-retur, kontoutskrift, flybilletter, hotellovernatting, reiserute, forsikring, etc.). Siden vi bor i Bangalore og Israel har et konsulat her, fikk vi beskjed fra VFS om at vi kanskje måtte komme til et personlig intervju på konsulatet.

Etter innsending av dokumentene ble vi imidlertid informert av VFS om at intervjuet ikke ville være nødvendig; konsulatet hadde bestemt seg for å utstede visumet basert på vår tidligere reisehistorie og gyldig visum fra USA og Storbritannia som vi hadde. Hele prosessen tok omtrent 4 dager fra innsending av dokumenter til mottak av pass med visum.

Inntreden i Israel:

Planen vår var å fly inn til Amman (hovedstaden i Jordan) fra Kairo, se deg rundt Jerash (Nord-Jordan), for så å kjøre sørover til Petra og Wadi Rum, gå tilbake til Madaba (nær Amman) og krysse over til Israel gjennom grenseovergangen til Allenby Bridge . Ved ankomst til Amman fikk vi beskjed fra guiden vår om at siden vi skulle krysse over til Israel på en lørdag (sabbatsdagen) og Allenby-broen ville stenge klokken 14 den dagen, måtte vi være der senest innen 11.00. for å sikre at vi kom over. Dette ville nødvendiggjøre at vi forlater Wadi Rum klokka 6 om morgenen for en fire timers kjøretur til Allenby Bridge.

Når vi ikke ville skynde oss ting, endret vi planen. Vi skulle gjøre Madaba først, fulgt av Petra og Wadi Rum og deretter krysse over til Israel ved Eilat (Yitzhak Rabin-krysset, det sørligste krysset inn i Israel) og dra til Jerusalem ved å ta en annen bil på israelsk side i 4-timersperioden kjøre. Eilatkrysset er åpent hele døgnet.

Vi forlot Wadi Rum klokka 10 og nådde Aqaba (på Jordan-siden) en time senere. Ved grensekontrollen losset vi sekkene fra bilen og tok dem med oss ​​til passkontroll. Det var en sikkerhetskontroll av flyplassen med poser som ble ført gjennom røntgenmaskinen og passene som ble avsluttet stemplet. Det var ingen avgangsgebyr.

Vi gikk deretter gjennom en taxfreebutikk og deretter i omtrent 50 m på en asfaltert gangvei til den israelske siden av sjekkpunktet. Det første møtet var med en israelsk offiser (en automatisk rifle slunget over skulderen) som kikket gjennom passene våre og stilte meg noen grunnleggende spørsmål som hvor lenge vi skulle være i Israel og hva ville vi gjøre. Vi ble deretter henvist til sikkerhetskontrollen der posene ble satt gjennom en røntgenmaskin og vi gikk gjennom en dørkarmsdetektor. Vi fikk hver et grønnfarget kort, som antagelig antydet at sikkerhetskontrollen var fullført.

Neste stopp var passkontroll der en ung dame stilte oss alle tre noen spørsmål som forholdet mellom oss, reiseruten vår i Israel (hun ville se den trykte reiseruten med hotellbestillinger) og om vi hadde noen venner i Israel. Det var en hyggelig samtale på 5–7 minutter, hvoretter hun tok det grønne kortet fra oss og ga oss innreisetillatelse. Israel stempler ikke oppføringen på passet, men gir i stedet en liten trykt blå papirbit kalt ‘Electronic Gate Pass’.

Noen få land som Libanon, Syria, Iran, Irak, Sudan (og kanskje Pakistan, Malaysia og Saudi-Arabia) lar ikke reisende med israelske stempler på passene sine (eller noen bevis for at man har vært i Israel) komme inn i landene deres. Det hjelper de som har visumfri innreise i Israel at Israel ikke stempler passet sitt, men gir et pass i stedet. Dette hjelper imidlertid ikke indiske reisende da vi trenger visum for å komme inn i landet og det israelske visumet er trykt på passet.

Etter passkontroll passerte vi gjennom tollvesenet og gjennom den grønne kanalen. Ingen spørsmål ble stilt her. Den siste kontrollen var ved utgangsporten til sjekkpunktet der en annen vennlig dame med rifle, knapt ute av tenårene, tok et øyeblikk å se på vårt utkjøringspass og pass, hvoretter hun vinket oss videre til Israel. Hele prosessen tok omtrent 15 minutter på den jordanske siden og 45 minutter på den israelske siden. Heldigvis var det ingen kø; Vi var bare en håndfull reisende på den tiden. Vi hadde forhåndsbestilt en taxi som skulle ta oss til Jerusalem som kostet oss omtrent 300 dollar.

Jeg hadde lest noen blogger der noen få reisende hadde relatert skrekkhistorier om deres opplevelse på israelske sjekkpunkter, spesielt ved Allenby-krysset, og jeg var bekymret for opplevelsen. Egentlig var det et lettere og et langt vennligere møte sammenlignet med USAs innvandring på noen amerikanske flyplasser. Kanskje hjalp visum å ha visum; de fra visumfrie land blir utsatt for mer avhør, antar jeg. Man trenger bare å bli vant til å se 18-åringer tilfeldig slå til automatiske rifler.

Reiser innen Israel:

Vi hadde ansatt en privat minibuss med sjåfør (en palestinsk kristen) og guide for sightseeing i Israel. Turen vår tok oss til mange steder, inkludert noen byer på Vestbredden som Betlehem, Hebron og Jericho. Vi ble bedt om å bære passene våre når vi besøkte en by på Vestbredden. Sikkerheten i disse byene er høy med det israelske militæret som vokter sjekkpunktene for inn- og utreise. Imidlertid var det aldri en anledning (unntatt en gang) da vi ble bedt om å vise passene våre siden guiden i bilen viste hans departement for turisme. Den ene anledningen var da vi kjørte nordover gjennom et område på Vestbredden og ved avkjørselen til Israel ble bilen vår stoppet, og vi ble bedt om å vise passene våre. Man må gjenta at man ikke på noe tidspunkt føler seg utrygg eller truet. Sikkerhetsnærværet er faktisk ganske betryggende.

Israelsk sikkerhetspersonell ved et sjekkpunkt på Vestbredden

Forlater Israel:

Å reise gjennom Ben-Gurion flyplass var mer belastende. Vi ble advart om det høye sikkerhetsnivået og hadde dermed planlagt å nå flyplassen fire timer før avreise.

Sikkerhetssjekkpunktet ligger omtrent en kilometer før flyplassen. Alle biler går gjennom denne sikkerhetsbarrieren. Ved barrieren viste sjåføren sin ID og vi viste passene våre, og jeg ble spurt om hvordan vi hadde kommet inn i Israel, hva vi hadde gjort, om vi hadde møtt noen og vår destinasjon. Jeg svarte saklig. Sjåføren vår ble bedt om å trekke til side. Et par sikkerhetsoffiserer med de vanlige kanonene henvendte seg til bilen vår og ba høflig oss om å komme ned for ytterligere avhør og også for å ta alle posene våre inn i rommet for røntgeninspeksjon.

Før vi kunne gjøre det, kom en annen offiser, antagelig veilederen deres, og ba oss om å vente, og deretter hadde de tre sikkerhetsmennene en animert diskusjon. I løpet av bevegelsene deres samlet jeg at veilederen ønsket å gi oss fri, men den første avdelingen ønsket å avhøre oss. Til slutt nådde de et kompromiss. Bare sønnen min (han er voksen) ble bedt om å ta kofferten inne i rommet. De røntgenbilder ikke kofferten hans; bare håndvesken hans ble sjekket, og han ble spurt om han hadde med seg våpen eller narkotika. På svaret negativt ble passene våre returnert, og vi ble bedt om å gå videre. I mellomtiden ble sjåførens identifikasjon sjekket, og han ble spurt noen spørsmål. Senere fortalte han meg at hvis han var israelsk, hadde ikke bilen vår blitt flagget ned. Mye som vi kan synes det er uenig, profilerer israelske sikkerhet mennesker rasistisk og etter religion. Å ha et muslimsk / arabisk navn eller et pass fra et arabisk / muslimsk land ville ha ført til langt mer intensiv avhør som også om man reiste med El Al (det israelske flyselskapet; vi reiste med Turkish Airlines).

Da vi kom til flyplassen, sjekket vi inn posene og fortsatte til sikkerhet. Det var kaotisk. Å være en høytidsdag var bare to sikkerhetslinjer i drift. Det tok oss mer enn en halv time å rydde sikkerhet og da var det en lang linje for passkontroll. Det var bare en teller for utenlandske pass, to for israelske statsborgere og noen få maskiner for biometriske pass. Etter ca 45 minutter nådde vi endelig køen, og i stedet for et avkjøringsstempel på passet ble det gitt en rosa avkjøringsslipp.

Selv om vi hadde nådd den første sikkerhetsbarrieren klokken 10 for en 14.15-flytur, hadde vi knapt tjue minutter på å fullføre en sandwich-lunsj før ombordstigning begynte klokken 13.30. Å komme ut av landet var mye vanskeligere enn å komme inn i det!

Totalt sett var vår tid i Israel veldig hyggelig. Sikkerhetsnærværet i byene i Jerusalem og Vestbredden kan være skremmende, men man blir vant til det. Det er knapt noen åpenbart synlig sikkerhetsnærvær i de israelske byene Tel Aviv eller Haifa. Mange unge israelere, spesielt sikkerhetsfolket, har reist til India og holder vanligvis småprat om besøkene sine i Goa, Ladakh eller Himachal Pradesh. Det er faktisk koselig å være en indianer i Israel; vi blir behandlet som venner av alle kanter.