Reisefortellinger i Hellas og Istanbul

En berusende opplevelse med krystallinsk blå Egeerhavet, fantastisk vakker kaldera sammen med sin forbløffende solnedgangsutsikt, turkise gyldne sandstrender og historiske underverk i verden.

Jeg tror dette er tittelen som oppsummerer best om hva jeg skal skrive i dag. Det er ingen ringere enn 'Hellas' som passer inn i beskrivelsen av tittelen :-) .Jeg er sikker på at hvor mye jeg skriver om skjønnheten i Hellas, det ikke vil være nok med hvor mye mer forlokkende og fengende det er i ekte .

KAPITTEL 0: REISESPLAN

Vi bestilte tur-returbilletter til New Delhi til Athen via tyrkiske flyselskaper og fikk sjansen til å besøke den vakre byen Istanbul mens vi kom tilbake :-) (Det var layover på rundt 12 timer i Istanbul mens vi kom tilbake fra Athen, og vi tok en online visum for å besøke stedet).

Santorini og Mykonos er de mest populære øyene, og de var også på vår liste. Men det er mange flere vakre øyer som kan besøkes hvis du har mer tid. Jeg ønsket å besøke Kreta, men det er litt langt og passet ikke inn i vår 10 dagers tur.

Neste, vi booket en flytur fra Athen til Santorini. Ferjeprisene og flyprisene var nesten like da jeg bestilte, og tiden med flyreise er mye mindre enn tiden det tok med fergen å nå Santorini. Fra Santorini skulle vi ta en ferge til Mykonos. Etter å ha tilbrakt 2 dager i Mykonos, planla vi å ta flyet tilbake til Athen. Allerede dagen etter kan vi forlate Athen på flyet tilbake til New Delhi via Istanbul.

KAPITTEL 1: ATHENS

Oppriktig sagt er jeg ikke noen som er veldig begeistret for å besøke eldgamle historiske steder spesielt når du får en sjanse til å besøke de andre vakre øyene i Hellas som jeg i større grad gleder meg til. Så la oss se hva Athen hadde i vente for oss :-)

Dag 1: Kom til Athen fra New Delhi

Vi hadde en tidlig morgenflyvning fra New Delhi og nådde Athen på ettermiddagen. Heldigvis hadde vi en bedre opplevelse av innvandring denne gangen uten problemer med å vente i køen lenge i New Delhi og Athen. Vi tok en Uber til Airbnb-destinasjonen, men kostnadene viste seg å være ganske høye (38 euro), og det kan ha vært bedre å bruke offentlig transport. Vårt Airbnb-mål var i sentrum. Du kan ikke forvente at de vakre husene er som i de fleste land i Europa. Selv om det i en vanlig lokalitet med de vanlige gatene og husene vi er vant til å se på, var det et nydelig hus med en fin antikk dekor med ting som CD-spiller og grammofon.

Så vi hadde litt tid før solnedgangen klokka 20:30 for å besøke Philopappos-åsen for å se på Akropolis. Det var rundt 20 minutters gange til den vakre parken. Vi kom inn i parken med mange skyggelagte trær og satte kursen oppover langs den skogkledde stien blant mange som kan tas for å gå opp. Det var både sol og vind, noe som gjorde det hyggelig for en fin tur. Så snart vi nådde det første utsiktspunktet, kunne vi se den fantastiske utsikten over Akropolis, og det var øyeblikket, jeg følte meg spent på Athen. Da vi gikk videre opp og nådde toppen, så vi flott panoramautsikt over Athen med Egeerhavet på den ene siden. Det var veldig fredelig og vakkert med færre mennesker rundt. Vi brukte litt tid på å beundre den vakre utsikten og nyte den fredelige omgivelsen med mye sol, kjølig bris og ikke glemme den klare blå himmelen :-)

Etter en deilig kveld dro vi tilbake til overnattingsstedet. Vi ønsket å utforske det greske kjøkkenet, og det var en fantastisk restaurant ‘Sarantatrio’ som jeg nettopp kom over på nettet. Det var i nærheten av huset vårt, så vi gikk etter det, og det hadde gode anmeldelser også. Til å begynne med så det tomt utfra og hadde et uinspirerende ytre, så vi tenkte å hoppe over det, men siden vi ikke kunne finne noe annet i nærheten, bestemte vi oss for å gå etter det. Da vi kom inn i restauranten, åpnet den seg til en sjarmerende inngjerdet hage, og vi var glade for å velge riktig sted for vår første middag i Hellas med deilig mat :-)

Utsikt over Akropolis fra Philopappos-åsen

Dag 2: Utforske Athen

Neste dag dro vi om morgenen for å besøke de berømte landemerkene og attraksjonene. Vi gikk først til tempelet til Olympian Zeus, hvor vi tok en combo-billett for en dag for å besøke de berømte attraksjonene. Det var godt å ta combo-billetten på 30 euro her siden billettdisken i Acropolis var veldig overfylt og billetten til Acropolis alene koster 20 euro.

Det er bare flere søyler igjen å se nå, men utvilsomt vil historie- og arkitekturfans elske det helt sikkert. Jeg fant det ikke så imponerende og ja, som sagt jeg ikke er en stor tilhenger av historien :-).

Deretter gikk vi mot den mest populære attraksjonen som er Akropolis og Parthenon. Det var en kø ved inngangen for å gå opp mot toppen av Akropolis-høyden der Parthenon ligger. Det var overfylt, og det var litt av en tur å komme til toppen med bazillion av mennesker rundt og gå over glatte glatte småsteinbergarter. Mens du gikk opp, var det ruiner av et vakkert amfiteater. Vi klatret opp for å nå toppen og var lamslått etter å se den majestetiske akropolis stå høyt og skinne under den greske solen. Det unike storslåtte tempelet så fantastisk ut, og jeg skjønte hvor inspirerende og fantastisk gammel arkitektur kan være. Vi gikk rundt Parthenon for å utforske andre strukturer og likte også den fantastiske utsikten over byen. Etter å ha brukt mye tid på å sette pris på storheten på dette stedet, startet vi mot vei tilbake. Mens jeg gikk ned, var det ett sted jeg virkelig elsket. Det var Dionysos teater som er et fantastisk utendørs teater, og vi satt på de marmorsetene for å beundre skjønnheten og tenkte hvor kult det må være for gamle athenere å se forestillinger her.

Nå var det tid for litt lunsj, da vi forlot Acropolis og traff et livlig nabolag. Nabolaget var fint - det var et kommersielt distrikt i Athen med mange restauranter. Vi valgte bare en restaurant som hadde litt plass siden den var veldig overfylt. Vi bestilte en tallerken med aubergine og en kylling souvlaki. Jeg er ikke veldig glad i vegetariske retter, men jeg hadde aldri forestilt meg at jeg ville elske auberginefatet så mye. Det var brinjal fylt opp med litt ost og fantastiske sauser. Jeg var så sulten at jeg savnet å ta bildet av det :-) Kylling-souvlaki med Tzatziki-saus er uten tvil en veldig kjent gresk rett og har alltid smakt fantastisk, så mange ganger prøvde vi det på forskjellige steder.

Vi gikk mot den romerske Agora som er restene av en gammel romersk markedsplass. Ruinene består av noen gamle kolonner som er igjen og flere interessante gjenstander fra Akropolis. Da vi var ferdige med å gå rundt i hele området, var vi sultne.

Etter å ha et overdådig måltid satte vi kursen mot Stoa of Attalos. Det er en del av den gamle agoraen som er et offentlig åpent rom for sammenkomster i antikkens Hellas. Stoa er en overbygd gangvei som i seg selv så fantastisk ut og er en vakker restaurert bygning. Det er et museum inne og det er benker hvor du kan ta deg litt hvile og få deg litt frist fra den solfylte ettermiddagen :-)

Senere gikk vi mot Kerameikos arkeologiske sted og museum. Jeg var ikke interessert i mye av dette :-P men det var en vakker kirke i bakgrunnen og vi tok noen fine klikk der. Nettstedet har ruiner av kirkegårder av mange gamle rike grekere som så interessante og fascinerende ut. Det var heller ikke mange mennesker, og det var hyggelig å rusle rundt og bruke litt fredelig tid på å sitte på benken og nyte den kjølige vinden og kirkens skjønnhet i bakgrunnen.

Herfra tok vi en drosje med Beat-appen for å gå til Aristoteles Lyceum. Dette var det eneste stedet vi tok en drosje for siden det var ganske langt :-) Vi utforsket alle stedene til fots, og jeg var veldig glad for å se helse-appen min etter den. Det var ikke mye her i det minste for folk som meg som ikke er historieelskere, og jeg ble faktisk tvunget til å reise hit :-P da mannen min var veldig interessert i et sted der Aristoteles lærte elevene sine. Likevel likte jeg fortsatt å ligge på benken her med skyggelagte trær rundt og se på den klare blå himmelen sammen med den kjølige vinden som blåste.

Herfra gikk vi mot Lycabettus-høyden som gir flott utsikt over Athen fra toppen. Det var en bratt spasertur da vi måtte ta flere trapper for å komme til høyden. Fra bakken var stigningen til toppen også en god tur. Jeg tror det er en taubane og en taubane som vi ikke kunne finne. Men når vi nådde toppen, er den fantastiske 360 ​​graders utsikten over Athen verdt innsatsen det tar å komme til toppen. Etter dette gikk vi tilbake til hovedbyen og bestemte oss for å dra til Plaka for å spise middag. Men stedet var veldig kommersielt og overfylt. Middagen viste seg å være dyr, selv om maten var god, men vi hadde bedre lunsj og middag dagen før. Fra Plaka gikk vi tilbake til vårt midlertidige hjem i Athen for å få litt søvn da vi hadde en tidlig morgenflyvning klokken 05:00 til Santorini, det mest etterlengtede reisemålet :-) Drosjen til flyplassen koster igjen rundt 53 euro, men siden det var flyturen tidlig på morgenen, jeg ville ikke ta noen risiko for å bruke offentlig transport for å nå flyplassen.

Vi bodde i Athen i halvannen dag, og det overrasket meg med sin skjønnhet. Akropolis og Parthenon var fantastisk for sikker. Bare at sjarmen var litt tapt fordi den var overfylt, men bare litt. Til tross for at det var overfylt, så det fremdeles fantastisk ut.
Selv om det er lurt med infrastruktur, ligner Athen India, men den blå himmelen og det rene miljøet skiller det tydeligvis ut.
Offentlig transport er ganske bra som vi ikke brukte da vi dekket å utforske hele byen til fots :-)

Temple of Olympian ZeusTemple of Olympian ZeusRuiner av et amfiteater på vei til Akropolis.ParthenonAcropolisUtsikt fra AkropolisUtsikt fra AkropolisAcropolisDionysos teaterDionysos teaterRoman AgoraStoa av AttalosStoa av AttalosStoa av AttalosMuseum of Ancient Agora.Museum of Ancient AgoraKeramikos kirkegårdKeramikos kirkegårdEkklisia Agia Triada ortodokse kirkeAristoteles LyceumPause før en spennende tur til Mt. Lycabettus!Utsikt på vei til Mt. LycabettusSelfie hentet fra Mt. Lycabettus - stedet var ganske overfylt :(Utsikt fra Mt. Lycabettus - Parthenon kan sees på som et lite sted over høyden til høyre

KAPITTEL 2: SANTORINI

Dag 3: Ankom Santorini fra Athen.

Vi landet i Santorini rundt klokken 06.00 og Airbnb-verten vår hadde ordnet en drosje for oss til Airbnb-destinasjonen som kostet 20 euro. Vi bestilte vår Airbnb-overnatting i Imerovigili, som er en vakker landsby. En 10-minutters spasertur til hovedstaden Fira hvor vi kunne få busser til havnen, Oia som er en annen populær by og de andre populære destinasjonene i Santorini.

Vi nådde reisemålet airvia klokken 07.00 selv om innsjekkingstiden var klokka 14.00. Til og med resepsjonen skulle åpne klokken 08.00. Vi ventet utenfor og satte pris på de vakre hvite hyttene som vender mot det dypblå havet. Det var veldig vind her også, kanskje mer enn Athen. Jeg googlet for å finne ut at havvinden ‘Meltemi’ blåser over Egehavet. Det var ikke veldig kaldt, bare litt om morgenen og senere om natten. Det var et supermarked i nærheten som var veldig nyttig for å kjøpe lett snacks og middag. Vi ventet til kl. 08.00 og fikk litt pusterom for å se resepsjonisten eller personen som administrerte stedet. Vi lurte på om vi kunne få rommet tidlig siden vi var veldig søvne: P Men rommet vårt var ikke tilgjengelig, og vi hadde ikke noe annet alternativ enn å beholde bagasjen og besøke noen steder rundt. Heldigvis ba han oss om å vente siden han ville sjekke om det var et ekstra rom hvor vi kunne hvile til den tid vi får rommet vårt. Vi sov nesten av mens vi ventet :-P. Men endelig fikk vi reserve rommet hvor vi kunne hvile til ettermiddagen. Vi sov til ettermiddagen da vi var søvnmangel på grunn av flyturen tidlig på morgenen.

Om ettermiddagen flyttet vi til hytta vår. Det var en nydelig hvit hytte med balkong vendt mot havet foran. Hytta var også ganske fin med kjøkken, spisestue og soverommet. Det var absolutt verdt prisen vi brukte som var rundt Rs. 6000 per natt. Valget av overnatting gjorde oss glade og vi bestemte at det nå er på tide for oss å begynne å utforske øya. Vi gjorde oss klare og satte kursen for å utforske Immerovigili der de fleste boutiquesteder og dyre hotell ligger vendt mot utsikten over kalderaen. Det er litt bratt stigning å nå Imerovigili, men ikke mye, og det er ganske nært.

Vi ble møtt med vakre hvite tradisjonelle hus og mange hoteller. Da vi krysset gjennom de smale asfalterte stiene, så vi endelig den fantastiske calderautsikten. Jeg kan fremdeles forestille meg det rolige blå havet omgitt av enorme vulkanske klipper. Det fine med det kan ikke beskrives mye og kan bare kjennes og oppleves. De hvite og blå vakre kapellene og kirkene i bakgrunnen kompletterte det blå glitrende Egehavet. Den fascinerende skjønnheten frakter deg definitivt til en annen magisk verden. Jeg tror også bildene ikke gir rettferdighet mot den faktiske skjønnheten.

Deretter fulgte vi stien ned til Imerovigili gjennom mange trapper til Skaros-steinen der vi kunne se den fantastiske utsikten over kalderaen og de vakre hvite hotellene og husene. Vi kunne ikke klatre opp på berget siden det så ganske vanskelig ut og det er ingen riktig sti definert. Det var en kort tur til her og mannen min ønsket å gå til den andre siden også gjennom trapper som førte til bunnen av berget. Jeg var mer bekymret for å klatre opp igjen siden det så litt bratt ut og det er alltid mye lettere å gå ned :-) Vi tenkte at det kunne være en strand, men vi var lamslått etter å se en vakker blå kuppelhvit skjult kirke ved siden av havet . Jeg var virkelig glad for at vi kom hit. Det beste var at ikke mange mennesker kom hit, og det var ingen bortsett fra oss da vi nådde. Det gjorde det enda mer spesielt. Jeg tror jeg var besatt av skjønnheten rundt meg. Det behagelige været med solen og den kjølige vinden ga hjertet med å røre. Etter å ha tatt mange bilder her, dro vi tilbake og ja, klatringen tilbake til Imerovigili var litt tøff da vi måtte klatre tilbake alle trappene vi tok for å komme ned :-). Men uten tvil var det verdt innsatsen å oppleve noe som vil være hos oss for alltid.

Neste var vår plan om å se solnedgangen fra Imerovigili selv klokken 20:30. Det var ganske lang tid til solnedgang, så vi bestemte oss for å dra tilbake til leiligheten vår hvor vi hadde noe snacks. Det er mange fine kafeer og restauranter i Imerovigili, men jeg føler at de er veldig dyre bare for utsikten de tilbyr. Vi valgte en sti der vi kunne få den beste utsikten og ventet spent på den. Å se solnedgangen over Det egeiske hav var virkelig en fantastisk godbit for øynene. Senere bestemte vi oss for å gå på en hyggelig kafé for å nyte utsikten etter at folkemengdene var spredt. Etter at solen gikk ned, så havet og lysene på hotellene og husene enda mer spektakulære ut. På vei tilbake stoppet vi ved supermarkedet for å spise middag. Kyllingen med ris var min favoritt rett her som vi pleide å takeaway til middag, og vi hadde en vegetarisk spinatpai som også var ganske deilig. Så det var gode vegetariske alternativer også :-)

Utsikt over havet fra leiligheten vår.Den vakre leiligheten i airfy!ImmerovigliTrappene fra Imerovigli til Skaros RockDen skjulte kirken bak Skaros-klippen.På vei tilbake til ImmerovigliImmerovigliLike etter solnedgang på Immerovigli15 minutter etter solnedgang på ImmerovigliImmerovigli med Oia på spissen av øya - Oia-lysene er tydelig synlige.Solnedgang ved Imerovigli

KAPITTEL 3: IOS (EN UNPLANNED DETOUR)

Dag 4: Ios fra Santorini

Den siste natten hadde vi tatt en improvisert beslutning om å besøke Ios, som er en øy nær Santorini. Vi hadde det i hodet før, men hadde ikke planer om det før vi kom hit. Bildene så vakre ut, så vi bestemte oss for å gå etter det. Dessuten var det den nærmeste øya til Santorini. Den andre øya trenger mer tid og kan ikke gjøres på en dag. Så, vi booket fergen for neste morgen selv og en Airnb-overnatting i Ios for en natt. Skipet vårt fra havnen i Santorini var klokka 12.00 og det skulle komme Ios klokken 14.00. Vi gikk til Fira fra huset vårt i Imerovigili og tok bussen til havnen. Da vi nærmet havnen, kunne vi se noen forbløffende utsikt over det turkisblå Egeiske havet med skip som seilte på den. Så snart skipet ankom, var det først lastebiler og biler som skulle inn. Jeg har aldri vært på et skip før, så det så ganske spennende ut for meg :-) Vi kom inn i skipet som til og med hadde rulletrapper og så ut som et hotell med resepsjon, hytter, kafeer og salonger. Vi hadde bestilt setene ved dekk som var på toppen. Det var et åpent område, så vi kunne glede oss over å se på det fantastiske Egeerhavet som glitrer under solen. Nær kysten var den turkisgrønn i fargen, og jeg kunne bokstavelig talt se på sjøen i flere timer uten å bli lei. Vi hadde noen snacks som vi bar på skipet. Vi nådde Ios klokka 14.00 og Airbnb-verten vår hadde selv kommet for å hente oss, og han har ikke en gang belastet oss for det :-) Det er det som er bra med steder som ikke er kommersialisert. Da vi gikk ut av skipet, sporet vi Airbnb-verten vår som akkurat der sto med et brett og ventet på oss. Gialos havn her var noe som fikk meg til å hoppe av lykke. Jeg kunne ikke slutte å smile og se på det krystallinske turkise vannet på den gyldne sandstranden Gialos-stranden som skimrende under solen :-). De hvitvaskede kirkene og fjellene i bakteppet bidro til skjønnheten.

Vi nådde vårt Airbnb-mål i Ios. Vi ventet noe grunnleggende sted siden det var ganske billig og det så gjennomsnittlig ut på bildene vi så. Verten var veldig fin, da han forklarte oss alt om hvordan vi skulle nå byen og havnen som var nede. Han viste oss rommet vårt som så fint ut med en stor terrasse. Jeg var spent på å se porten nede fra terrassen, og vi skjønte hvor mye bedre det var enn vi hadde forventet. Vi var glade for å utforske byen og strendene her. Vi dro for å utforske byen som var en oppoverbakke kort spasertur fra vår Airbnb-beliggenhet. Da vi var veldig sultne, spiste vi lunsj på en restaurant vi oppdaget etter å ha nådd toppen. Jeg var veldig interessert i å utforske Manganari-stranden som ligger sør og var 23 km unna. Det er en av de mest fortryllende og relativt urørte strendene her med vakkert krystallklart blått vann. Bussene til Manganari starter fra juni, så vi kunne ikke finne en måte å komme dit på. Å leie firhjuling og scootere er veldig vanlig på disse øyene. Som vi ikke hadde den internasjonale førerkortet, kunne vi ikke leie dem. Så i stedet gikk vi ned bakken mot den mest populære stranden her som var Mylopotas-stranden. På vei kunne vi se det fantastiske blå havet som skinner under den klare blå himmelen. Vi tok noen trapper ned for å komme til stranden. Vakker gylden sand med krystallklart vann var det som gjorde dette til en perle av en strand. Det var veldig fredelig og stille også. Vi likte det turkise vannet med å vaske føttene. Den enorme gyldne stranden er for det meste berømt for sitt intense natteliv der unge mennesker kommer om kvelden for å nyte den nattelange festen. Vi dro istedet tilbake siden vi ønsket å utforske mye mer, spesielt solnedgangen før vi forlater Ios. Det så vanskelig ut å gå opp trappene for å gå opp, så vi tok en lokal buss til byen.

Vi gikk rundt for å se etter noen flere strender som vi kunne utforske. Men de fleste strendene var langt, og det var ingen offentlig transport til dem. Jeg hadde lest om et åpent teater i nærheten av Mylopotas-stranden og vi kunne se et skilttavle med det til slutt. Vi gikk opp bakken og på vei så vi de vakreste severdighetene i ios. Vi klatret opp lenger, og jeg mistet tålmodigheten siden stigningen ble brattere og jeg kunne ikke se spor fra det åpne teatret som jeg hadde lest om. Vi nådde toppen av bakken som endte opp til det gamle, åpne teateret til Odysseas Elytis som var en gresk poet. Den var laget av stein og marmor og bød på fantastiske severdigheter i Ios med det fantastiske dypblå Egeerhavet og Mylopotas-stranden i bakgrunnen. For et arkitektonisk mesterverk på en så fantastisk beliggenhet! Det er virkelig et pryd til øya Ios.

Deretter bestemte vi oss for å gå til Koumbara-stranden kjent for solnedgangene, da det var den eneste stranden som var nær gangbar. Vi gikk nedover mot porten og deretter opp gjennom de svingete stiene for å komme til Koumbara-stranden. Den var ikke så stor som Mylopotas, og det var veldig få mennesker her. Solnedgangsbildet herfra var fantastisk, ettersom havet på den ene siden var rolig og stille mens den andre siden var voldelig på den andre siden. Jeg fikk gåsehud når vi så solen gå ned i havet på siden og den skinnende månen over det stille havet på den andre siden.

Etter å ha sett den strålende solnedgangen, gikk vi tilbake mot havnen for å ha god sjømat til middagsposten som vi gikk tilbake til vårt Airbnb-hus.

Dag 5: Utforske Ios og dra tilbake til Santorini fra Ios

Vi hadde fergen tilbake til Santorini på ettermiddagen klokka 14.00. Så vi bestemte oss for å besøke Chora, som er hovedstaden på øya Ios. Da vi vandret rundt i de magiske gatene og de labyrintiske smugene, sjarmerte det oss med sine hvitvaskede hus, blå vinduer og blomstrede gårdsrom. Vi gikk videre oppover mot kirken Panaghia Gremiotissa som er det høyeste punktet i Chora. Vi passerte gjennom 3 små kirker stilt opp på høyden før vi nådde den øverste hvitmurede, blå kuppelkirken. Når du klatret opp til toppen av kirken, var utsikten fantastisk, men den var så vind at jeg ikke orket å stå lenge. Vi kunne se fascinerende utsikt over havnen og havet utenfor. Utsikten over byen og forstaden rundt Chora var utrolig sikker.

Vi satte kursen tilbake til havnen siden det var på tide å ta fergen tilbake til Santorini. Dette var større blåstjerneskip enn før og minnet meg om titanic :-), selv om skipet ble forsinket nesten en time. Setene inne lignet det vi har på flyreiser. Jeg var glad for at vi hadde inneseter denne gangen siden det var en solrik ettermiddag. Heldigvis kjøpte vi noen kjempegode smørbrød som var matpakke til lunsj som vi hadde i skipet. Jeg tok en vegetarisk sandwich, og det var fantastisk. Sausene smakte deilig og jeg ble fan av gresk mat :-)

Etter at vi kom til havnen på Santorini, bestemte vi oss for å ta buss tilbake til hovedbyen Fira. Vi hadde planer om å vandre til Oia etter å ha nådd Imerovigili, som er kjent for solnedgangen. Men til vår skuffelse måtte vi vente i nesten en time eller to på at bussen skulle starte. Den ventet på at et skip skulle ankomme, og det startet for ganske tilbake til Fira. På grunn av dette endte vi opp med å kaste bort mye tid.

Vi ønsket å gjøre den mye berømte vandringen fra Fira til Oia, men siden vi kom for sent tok vi bussen direkte til Oia, som overraskende nok var ganske naturskjønn! Oia er en naturskjønn landsby på kanten av øya. Vi krysset oss gjennom de trange gangene og et sentralt torg som beundrer de greske stilene hvite og blå butikker og restauranter. På grunn av det flotte utseendet var den fantastiske Kykladene landsbyen overfylt av turister og var en slik kontrast til den fredelige øya Ios der vi nettopp hadde vært. Solnedgangflekkene i Oia var også veldig overfylte, så vi bestemte oss for å ta turen mot stranden Katharos som viste seg å være et perfekt sted borte fra folkemengdene.

Turen fra Oia til stranden er ganske en tur på grunn av det kuperte terrenget, men kan styres. Stranden var også godt gjemt fra veien, men vi fulgte skiltene og nådde. Det var en fin kafé over stranden som faktisk er hovedhøydepunktet på denne stranden. Vi dro til kafeen for å ta noe å drikke. Den svarte sandstranden så steinete ut, så jeg var ikke veldig sikker på om jeg skulle ned til stranden. Siden utsikten fra kafeen var litt hindret, tok vi den lille stien ned til stranden for å se på solnedgangen. Selv om det er mange steiner, men det var ikke veldig tøft å gå ned og komme opp igjen. Det stille stedet var en lykke, da det ikke var noen andre, og vi kunne se solen gå helt ned i det blå Egeerhavet. Et paradis helt sikkert!

Etter solnedgangen dro vi tilbake til byen Oia for å ta bussen tilbake til Imerovigili der vi bodde. Det var en lang kø for å komme inn i bussen, og jeg lurte på hvor mye mer overfylt det blir i høysesongen. Uansett er frekvensen på bussene bra fra Oia, så det er ikke så vanskelig. Mens vi skulle tilbake, hørte jeg en fyr fra Manchester, England, snakke om trekken hans fra Fira til Oia. Siden vi planla å gjøre det samme dagen etter, kunne jeg ikke stoppe meg selv for å spørre ham om hvordan vandringen var. Han var så snill å svare på spørsmålene våre om vandringen og dele sin opplevelse av vandringen. Ifølge ham var turen ganske vanskeligere enn han hadde forventet, men utsikten på stien er noe som kommer til å bli hos ham i ganske lang tid. Akkurat i det øyeblikket bestemte vi oss for at det ikke er noen måte vi kommer til å savne denne.

Vi var nesten mistet og pratet med fyren som vi hadde glemt at vi trenger å komme ned på Imerovigili. Tilfeldighet kan det være, men fyren påpekte mens han så utenfor at Imerovigli er kommet, takk gud han gjorde :-). Vi kom oss ned på Imerovigli og tok vår vanlige takeaway til middag fra supermarkedet nær vårt Airbnb-hus.

Ved Fira bussstand - Avreise til havnen i Athinios for fergen vår til IOS.Athinios havn sett fra buss ned til den.På fergen!Athinios havn sett fra fergen til Ios.Fergen ankom Ios.Ios-porten og Gialos-stranden, sett fra vår airfyPå vei til Mylopotas-strandenMed Mylopotas-stranden i bakteppetMylopotas strandMylopotas strandMylopotas strandMylopotas strandMylopotas strandMylopotas BeachAmfi som vi besøkte etter å ha kommet tilbake til Chora, Mylopotas-stranden kan sees i bakgrunnenSe når du kommer tilbake fra Amfiteater tilbake til ChoraByen Chora med den vakre kirken. Vi klatret også til bakkens øverste sted - 3 kirker på radPå vei til Koumbara-strandenPå vei til Koumbara-strandenKoumbara-strandenKoumbara-strandenKoumbara-strandenSolnedgang ved Koumbara-strandenNydelig måneskinn!Fant denne søte bilen på vei tilbake etter å ha sett solnedgangen på Koumbara-strandenUtsikt fra stien til byen ved siden av leiligheten vårUtforske byen Chora og sette kursen mot kirken på toppenUtforske byen ChoraUtsikt fra kirken Panaghia Gremiotissa - den øverste stedet i byenMens du går ned fra den øverste kirken - 3 påfølgende kirker på radDen blomsterrike gårdsplassen til vår airvia innkvarteringMed det blå vinduet :-)Ved Katharos-stranden rett før solnedgang

TILBAKE til KAPITTEL 2 (SANTORINI)

Dag 6: Høydepunktet av å besøke Santorini: - Fira - Oia fottur og se på solnedgang fra Oia.

Neste dag gikk vi til Imerovigili fra innkvarteringen for å starte turen mot Oia. Siden de smale asfalterte stiene i Imerovigili kan bli litt forvirrende, så vi ble litt borte og kastet bort litt tid på å finne den rette veien mot trekken. Men det er merket godt, så det er ikke så tøft å følge turstien. Google maps er også alltid en god støtte i alle våre turer :)

Vi krysset den fantastiske utsikt over calderaklippen, og jeg har ingen ord for å beskrive hvordan det føltes. Vi gikk langs det hvite tradisjonelle huset og hotellene og så på calderaen omgitt av det blå Egeerhavet som skinner under solen. Det var helt utrolig og jeg var fylt av glede for å se en slik ut av denne verdensbildet. Det var ganske mye vind, så det var lettere å gå siden det holdt oss svale og vi følte ikke varmen så mye. Det meste var stiene godt asfaltert, men i noen tid måtte vi gå gjennom veien. Da vi gikk opp, glitret det fantastiske havet på den ene siden under solen, og på den andre siden kunne vi se på vakre calderaen. Turen var bratt noen steder, og det ble utfordrende fremover på grunn av det ujevne og steinete terrenget med småstein. Den fantastiske utsikten og et par eldre som passerte på den naturskjønne ruten, motiverte meg til å komme videre. Tanken på å forbrenne noen ekstra kalorier gjorde meg likevel glad :)

Jeg tok oss nesten 2 og en halv time å fullføre vandringen og nå Oia. Den fantastiske turen var den beste måten å oppleve denne unike og utrolige øya og å bli gjennomvåt i sin skjønnhet fullstendig. Og ja, vi kunne ikke slutte å ta bilder :-). Men på samme tid var vi hardt presset for tid - vi skulle ta en båt til øya Thirassia som starter fra Amoudi-bukta, som ligger nedover fra Oia. Bukten kan nås gjennom 300 trinn som fører til bukta. Trinnene blir også brukt av esler for å ta varer opp bakken, så ja, det er ikke så fint syn: P.

Så vi stormet til bukta mens vi prøvde å smette unna turister fra Oia som tar selfies på gangveien. Derimot var Amoudi-bukten ganske rolig med mange lokale tavernaer som solgte sjømat. Utsikten til Oia derfra var også ganske bra. Da vi nådde dit omtrent klokken 23:58 (susende da vi trodde at båten til Thirassia drar av klokka 12), kom vi til at båten forlater klokka 12:30 (det var den siste båten til Thirassia - båten kjører bare 2 til 3 ganger om dagen). Så vi hadde litt cola og slappet av før vi tok båten. Og stol på meg, det er ikke noe mer himmelsk enn Coke etter en så lang tur. Båtturen til Thirassia var en kort 10-minutters en, men det var ganske spennende fordi du kan se Egeevannet på nært hold.

Thirassia er en liten, ikke turistisk øy med en befolkning på rundt 300 innbyggere. Vi tok en buss fra Riva-porten i Thirassia og overraskende, da vi spurte om billettene, sa sjåføren at det var gratis. Bussen tok oss opp til hovedbyen som er Manolas. Det var en solrik ettermiddag, og jeg tror dette var stedet som solbrente meg helt. Riktignok gjorde jeg en feil å ikke bruke solskjerm. Men det er vanskelig å realisere fordi du ikke føler varmen mye på grunn av vinden. Vi vandret rundt i kirkene og pene hvite hus med vakre blomstergårder. Men det så ut som en spøkelsesby med knapt noen i nærheten. Det var noen hus med rustne gamle biler, og det så ut som om ingen bodde der.

Vi passerte om en gruppe mennesker som gikk turer ned fra et sted over bakken. Utsikten over havet var like fantastisk som i Santorini. Vi gikk opp bakken for å få utsikt over byen og Santorini fra toppen. På grunn av solen og siden det ikke var skygge, tok det litt krefter for meg å komme til toppen. Det føltes også skummelt å bokstavelig talt se ingen andre bortsett fra oss i hele området. Kirken var tom, men den hadde flott utsikt over Santorini og byen nedenfor. På en eller annen måte hadde jeg det travelt med å gjøre noe ned og være på et sted hvor jeg kunne se litt sivilisasjon.

Vi dro tilbake til byen og lette etter et sted å spise lunsj. Det var en annen havn som er Korfos på den andre siden av øya. Mens vi gikk ned til Korfos, fant vi en selvbeherskelse med god panoramautsikt. Etter å ha brukt en god del tid på å spise og slappe av, dro vi videre ned til Korfos og ventet på båten vår tilbake til Amoudi-bukten i Oia. Korfos havn så fantastisk ut med det krystallklare fantastiske blå vannet, og vi brukte litt tid på å vente på båten ved å bare se på fisk i sjøen. Heldigvis var vi tilbake til Santorini etter en gledelig båttur i Egeerhavet da tanken på å savne den siste båten fra Thirassia til Oia skremte meg :-)

Vi nådde Amoudi-bukta, men bestemte oss for å ta veien for å gå opp til Oia i stedet for trappene vi tok for å komme ned. Det mest berømte stedet for sightseeing i solnedgangen er slottet Oia. Vi krysset gjennom overfylte stier for å komme til slottet som for det meste er et hotell nå. Det var en slags åpen balkong med terrasse på toppen, full av besøkende som allerede hadde tatt plass for å se på solnedgangen. Det var god tid som var rundt 2-3 timer igjen før solnedgangen.

Vi tenkte på å utforske andre steder hvor vi kunne nyte en fredelig solnedgangsutsikt i Oia. Vi satte kursen tilbake mot trekkingstien derfra vi kom om morgenen. Mens vi gikk tilbake fant vi et perfekt sted med ikke mange mennesker og en fantastisk solnedgangsvisning av de hvite og blå kuppelhusene i bakgrunnen sammen med kalderaen på den ene siden og solnedgangen i det skinnende havet foran. Det var en eksotisk solnedgang med så mye skjønnhet rundt oss. Det var en surrealistisk opplevelse, der minnene fortsatt er ferske i tankene mine. Etter solnedgangen kom vi tilbake til slottet for å ta noen bilder, stedet var fremdeles overfylt, men ikke så mye som under solnedgangen.

Det var et helvete av en dag med så mye fotturer langs de bratte stier og stier. Vi dro tilbake og sov godt den kvelden før vi dro tilbake til Mykonos dagen etter.

Startet fra Imerovigili for turen til Oia som er synlig på spissen: så lett ut herfra som var ganske lurt :-)Den vakre kalderautsikten på veiDen vakre fotturen!Nydelig hav på den andre sidenDu kan ikke slutte å smile og se på utsikten over denne turen! :-)Turen til Oia!Turen til Oia!Oia kan sees herfra på spissen, men fremdeles ikke så nær :-)Amoudi-bukten i Oia-bratte trapper kan sees som fører til denne havnen. Tok fergen til Therasia herfraTherasia - til og med den forlatte øya har så vakre hus!Kirken i TherasiaVakre hus i TherasiaKorfos havn ved Therasia. Heldigvis, trengte ikke å klatre opp herfra siden vi kom fra den andre siden (Port Riva) i en buss opp til byenEgeerhavet!Tilbake til Oia - The view from Oia Castle!Solnedgang på Oia!Solnedgang ved OiaSolnedgang på Oia!I nærheten av slottet i Oia for noen klikk etter solnedgangen!Den vanvittige turgåing og fotturer gjort gjennom dagen! :-)

KAPITTEL 4: MYKONOS

Dag 7: Ankom Mykonos fra Santorini

Jeg var spent på å besøke Mykonos siden det er festøya Hellas :-) Vi hadde skipet vårt klokka 11 om morgenen. Vi gikk til Fira-busstativet derfra tok vi bussen til Athinos havn.

Det enorme skipet var kommet, og vi sto i en lang kø med mange mennesker. Og så var det et nytt skip også til Mykonos. Vi satt fast i køen, og det ble kunngjort kunngjøringer om avgangen til skipet vårt. Det var mye kaos, men på en eller annen måte med litt kamp klarte vi å gå inne i skipet, og jeg tror vi var blant de siste som kom inn :-) Det var veldig hyggelig å reise i disse fantastiske skipene. Det var store vinduer der vi kunne se på det fantastiske havet og øyene som går forbi. Salongsetene var veldig komfortable og så bra ut. Det var en kafé i tillegg fra der vi bestilte lunsj. Det tok oss rundt 4 timer å nå Mykonos, men det var veldig behagelig reise.

Vi ventet på drosjen vår da vi kom til Mykonos-porten. Det er veldig få drosjer på øya, så min airbnb-vert hadde anbefalt meg å bestille en taxi på forhånd, som hun gjorde for oss. Det tok oss 25 euro å nå vårt Airbnb-overnattingssted. Jeg var ganske spent på det, siden feriestedet ligger på toppen av en høyde tilknyttet den vakre paradisstranden kjent for sin feststemning. Vi ble møtt av vår vakre vert Emmanouela som jeg allerede hadde samhandlet med på e-post for å ordne drosjen og andre formaliteter. Hun svarte på alle spørsmålene våre uten at vi spurte noe som var veldig nyttig. Hun viste oss rundt på feriestedet, og det var et fantastisk evighetsbasseng med utsikt over havet. Vi kom inn i rommet vårt og ble overrasket over å se utsikten over det fantastiske havet fra selve rommet. Balkongen hadde også en utrolig utsikt over stranden nedenfor og bassenget på feriestedet. Vi ble forelsket i stedet og var glade for å være i Mykonos. Klokka var 5 på kvelden og stedet surret allerede med god musikk.

Det var et busstopp like i bunnen av bakken, som var en kort spasertur nedoverbakke. Det var hyppige busser til hovedbyen - Fabrika-plassen, vi bestemte oss for å se på solnedgangen fra Castle Panigirakis. Vi gikk gjennom de sjarmerende hvitmalte smale gateveiene med vakre hvite butikker og butikker. Vi bestemte oss umiddelbart for å besøke dette stedet igjen i morgen :-). Vi klatret opp til slottet, som er en veldig bratt stigning for å nå 180 graders utsikt over solnedgangen, som var en del av slottet Panigirakis. Slottet er nå et hotell, og solnedgangsbaren er på toppen av det som tilbyr 180 graders panoramautsikt over øya. Stedet så bra ut med åpen sofasitting, selv om det meste allerede var okkupert av folk som ventet på solnedgang. Atmosfæren var veldig livlig med fantastisk musikk som spilte i bakgrunnen og vakre dekorerte trær med lysekroner og sære lys. Synet var magisk med vindmøllen til venstre og panoramautsikten over Mykonos-byen med solnedgangen i Egeerhavet. Mens solen gikk ned, elsket jeg det oransje lyset som falt på ansiktet mitt og over hele Mykonos-byen. For en himmelsk solnedgang det var! Det er virkelig en skjult perle av øya.

Vi tok bussen fra Fabrika-torget i byen tilbake til Paradise-stranden der airfy-huset vårt lå. Feriestedet lå på en høyde, så selv om det bare tar 5 minutter å komme til toppen, var oppoverbakke ganske bratt. Men ingenting å klage her siden det allerede ble nevnt tydelig og alt var så fantastisk rundt oss at jeg bare ikke hadde lyst til å krybbe om noe i det hele tatt :-)

Vi var tilbake på rommet vårt og bestemte oss for å ta oss litt ro. Det var et supermarked og en selvbeherskelse i nærheten av bussholdeplassen nedenfor der vi fikk matpakke. Vi bestemte oss for å spise middagen på balkongen for å nyte utsikten over den vakre og livlige paradisstranden.

Etter en fantastisk dag var jeg allerede veldig søvnig. Men hvordan kunne vi bare savne feststedet som var rett foran oss. Vi dro til Paradise-stranden etter middagen for å få følelsen av den livlige feststemningen. Stranden var vakkert opplyst med klubber og surret av fantastisk musikk. Vi dro først til paradisstrandklubben, her elsket jeg de fargede lysene som falt på sjøen. Det føltes helt fantastisk å se på vannet på stranden som lyser i forskjellige farger.

Vi gikk videre videre til Tropicana strandklubb som var større og enda mer livlig. Det var en live-DJ, og det beste var at vi kunne få øye på folk fra overalt. Det var amerikanere, europeere, afrikanere og oppdaget et par indere også :-) DJ-en spilte musikk fra forskjellige land, og da vi nådde det var Afrikas tur :-) For en morsom måte å danse til 'Waka Waka' med folk rundt omkring fra forskjellige land :-), selv om vi ikke kunne forstå at mange av dem ble spilt fra andre land :-P. Jeg husker at jeg byttet ut et flygende kyss med en afrikansk jente som også danset på det :-)

Etter en tid dro vi tilbake til Paradise beach club og var glade for å høre et Bollywood punjabi-spor som ble spilt. Det var en annen følelse å danse på den der :-) Jeg var glad for at vi bestemte oss for å komme ned til stranden i stedet for å sovne. Sikkerhetsvaktene var også imponerende der de holdt nøye øye med alle som fikk meg til å føle meg trygg på et ukjent utenlandsk sted.

Etter å ha festet til rundt kl 1, gikk vi oppover for å komme tilbake til feriestedet vårt.

Dag 8: Utforske Mykonos

Vi bestemte oss for å utforske de vakre strendene i Mykonos kjent for det krystallinske turkise vannet. Men før det, ønsket vi å gå tilbake til de vakre hvitmalte gatene i Mykonos by som vi så dagen før.

Vi tok bussen igjen til Fabrika torget. Vi vandret rundt i de sjarmerende trange, hvite gatene og ble forelsket i de klassiske hvitvaskede hjemmene med nydelige blomster hengende på dem. Vi kunne ikke slutte å ta bilder av dem. Det var foret med fantastiske utvalg av butikker og restauranter. Selv å gå seg vill i denne perfekte lille labyrinten var en glede :-) Jeg elsket å gå uendelig i denne nydelige gaten med bittesmå kronglete baner som kastet overraskelser på hvert hjørne. Den søte lille byen stjal hjertet mitt helt sikkert.

Deretter gikk vi mot midten av byen der det er en strand omgitt av kafeer og restauranter. Området er kjent som Lille Venezia og har nydelig utsikt. Også her vandret vi gjennom den trange smug og små gater med forskjellige slags butikker og dyre butikker. Etter lunsj på en hyggelig selvbeherskelse hvor vi bestilte en spaghetti og fisk. Servitøren trodde at alle indere er vegetarianere og ble litt overrasket da vi bestilte fisken :-). Det var bra, men jeg har hatt bedre sjømat i India, selv om spaghettien smakte veldig bra. Hun snakket til og med om at Jains kom til selvbeherskelsen og bestilte mat uten løk og hvitløk. Men hvordan forklarer jeg kompleksiteten i det indiske samfunnet med så mye mangfold :-)

Vi bestemte oss for å besøke Elia-stranden som det var buss fra havnen for. Vi gikk mot havnen og tuslet rundt for å finne bussholdeplassen, men på en eller annen måte kunne de ikke finne den. Så vi gikk tilbake til den viktigste busstasjonen og tok i stedet en buss til en annen berømt strand som er Platis Gialos. Det er godt forbundet med andre strender, inkludert Elia gjennom vanntaxi. Stranden var dekket med solsenger som kunne belastes for 20 euro og så ganske overfylt ut selv om det ikke var høysesongen. De fleste mennesker solte seg eller likte å bade i sjøen. Vi bestemte oss for å ta vanntaxien til Elia, i håp om at den ville bli mindre overfylt og kommersialisert.

Mens vi var på vanntaxien, var det hyggelig å se rundt havet og få øye på populære strender i Mykonos. Siden Elia så ganske langt, kom vi oss ned på selve superparadisstranden. Stranden så fantastisk ut og var ikke veldig overfylt som Platis Gialos. Vannet her var krystallklart og helt turkis i fargen. Vi brukte litt tid i det fantastiske kalde turkise vannet med å beundre skjønnheten rundt og stirre på det vakre blå havet. Den eneste negative delen her er at vi måtte ta solsenger som kostet rundt 25 euro. Men siden det ikke var noe sted hvor vi trygt kunne legge igjen posene, bestemte vi oss for å gå etter det. Det hadde vært mer fordelaktig hvis vi hadde holdt oss lenge, men da har jeg ikke råd til å bli solbrun som utlendinger og ligge under solen hele dagen :-). Vi tok vanntaxien tilbake til Paradise beach hvor vi dro tilbake til feriestedet. Vi bestemte oss for å hvile en stund og dra tilbake til byen igjen for å glede deg over skjønnheten om kvelden. Men på en eller annen måte sovnet vi og bestemte oss for å gjøre det dagen etter :-)

Dag 9: Avreise fra Mykonos til Athen

Vi måtte sjekke ut 11:00, men vi kunne oppbevare bagasjen i butikken til feriestedet. Siden flyet vårt var på kvelden, besøkte vi byen igjen om morgenen for noen flere bilder :-) Vi vandret gjennom labyrinten igjen og nøt dens skjønnhet og gikk seg vill. Vi tok noen flere bilder av stedet, jeg ville posere i den unike lille gaten på hvert hjørne :-) På en eller annen måte kunne jeg bare ikke komme over skjønnheten her. Vi spiste lunsj på en italiensk restaurant ‘D Angelo’. Maten var fantastisk her med deilige smaker.

Etter å ha spist en lunsj, gikk vi mot Lille Venezia for å utforske mer. Det var vindmøller med nydelig utsikt over stranden. Vi satt på en av benkene ved siden av stranden for å nyte den kjølige brisen og det fantastiske egeiske havet. Mens vi gikk opp igjen, så vi en liten gutt spille et instrument. Han så skuffet ut og hadde sluttet å spille siden ingen var oppmerksom på å tilby ham penger. Jeg husker fremdeles det brede smilet hans da jeg gikk tilbake for å legge noen øre i boksen hans. Han begynte igjen å spille instrumentet sitt :-)

Siden vi hadde litt mer tid for hånden, så jeg en hjemmelaget gresk isbar. Den hadde forskjellige smaker og så fantastisk ut. Isen var også bra, og jeg valgte 3 smaker som ble blandet i en kopp. Det var to andre indiske par her fra Mumbai, og de diskuterte med eieren om implementering av denne forretningsidéen i Mumbai. Det var en interessant samtale å høre på :-) Selv om jeg ikke vet hvor mye gjennomførbart det blir i India.

Vi tok endelig bussen tilbake til feriestedet siden det også hadde blitt ganske varmt. På en eller annen måte følte jeg at mot slutten av turen som var begynnelsen av juni, begynte det å bli varmt. Uansett er jeg glad for å komme hit i løpet av mai, siden det er mindre overfylt og været er behagelig. Tilbake på feriestedet tilbrakte vi litt tid i baren ved bassenget og beundre skjønnheten i feriestedet og evighetsbassenget med utsikt over stranden . Jeg savnet på en eller annen måte svømming i dette bassenget, og det er min eneste angrer jeg har på denne turen. Jeg var allerede ganske solbrun nå og var litt skeptisk til å bade i solen. Det var mennesker som lå her hele dagen og leste bøker og svømte i det vakre bassenget. Jeg skulle ønske at jeg kunne gå tilbake igjen til dette stedet!

Drosjen vår til flyplassen var ankommet, og vi måtte ta farvel med det vakre stedet. Flyet vårt var 18:30, men det ble forsinket med en time. Mykonos har en liten flyplass hvor du faktisk går opp på flyet ditt i stedet for å gå med buss som om det er her og de fleste av flyplassene. Vi bestemte oss for å sjekke inn og viste kopien av billettene på telefon. Men det var sprøtt når vi ved innsjekkingsdisken fikk beskjed om at vi måtte skrive ut boardingkort, og siden vi ikke gjorde det, ville de belaste oss 30 euro hver bare for å skrive dem ut - det føltes alvorlig sprøtt. Heldigvis klarte vi å laste ned boardingkortene fra appen og fikk lov til å sjekke inn med det.

Etter å ha ventet lenge, endelig gikk vi ombord på flyet klokka 19.30 og nådde Athen rundt kl 20:20.

Våre rom i feriestedetUtsikt fra rommet!Utsikt fra feriestedet vårt - Paradise beachSolnedgangs utsikt fra 180 graders utsikt over solnedgangen på toppen av slottet Panigirakis i Mykonos byPostkortbildet!Det vakre evighetsbassenget på feriestedet!Uendelig basseng med utsikt over strandenBesettelsen min med bassenget :-)Besettelsen min med bassenget :-)Utforske Lille Venezia, Mykonos byEt overdådig måltid etter å ha blitt lei av å posere ;-)!SuperparadisstrandSuperparadisstrandSuperparadisstrandSolnedgang fra balkongen på rommet vårt - solnedgang på Paradise beachSolnedgang fra balkongen på rommet vårt - solnedgang på Paradise beachSolnedgang fra balkongen på rommet vårt - solnedgang på Paradise beachTilbake til Mykonos-byen for flere bilder!Vandrende i byen rundt Lille Venezia, mange turister tar bilder!Vandrende i byen rundt Lille Venezia!De vakre gatene i Lille Venezia i Mykonos byVandrende i byen rundt Lille Venezia!Vandrende i byen rundt Lille Venezia!

KAPITTEL 5: ISTANBUL

Dag 10: Avreise fra Athen til New Delhi via Istanbul.

Verten vår for air fare hadde kommet for å hente oss fra flyplassen til overnatting på hans fly.com. Vi var sultne da vi nådde siden vi ikke hadde spist noe siden ettermiddag. Vi håpet på å finne et supermarked i nærheten av stedet hans. Heldigvis spurte han selv om vi ville spise middag. Det var rundt 21:00, så de fleste supermarkedene var stengt. Det var snilt av ham å stoppe på en liten lokal restaurant i nærheten, slik at vi kunne få matpakke. Vi var i en landsby der folkene på restaurantbenken ikke engang kunne forstå engelsk. Vi klarte liksom å få noe matpakke til middag. Han tok oss lenger foran og det så ut som en landsby. Den eneste grunnen til at vi booket her var at stedet hans var nær flyplassen og han tilbød oss ​​både å hente og slippe. Vi hadde en tidlig morgenflyvning neste dag klokka 06.00 tilbake til Delhi via Istanbul. Men han var der klokka 03:30 neste dag for å slippe oss til flyplassen, og det var en stor lettelse. Vi hadde en god samtale med ham, og jeg vil konkludere med at han var en hyggelig vert som plukket og droppet oss til flyplassen i tide.

Vi nådde Istanbul ved 07:00. Kanskje siden det var for tidlig på morgenen, var det ikke mye bryet med innvandring å komme ut av flyplassen. Vi tok først metroen og trikken til Sultanahmet der den mest berømte blå moskeen ligger. Vi tok billettene for en 2-veis tur fra tokenmaskinen. Vi besøkte den store blå moskeen forrige gang siden vi kom hit, det regnet. Den historiske moskeen ser fantastisk ut, og denne gangen ble vi kledd på riktig måte :-) Innsiden av moskeen er også ganske vakker, spesielt arkitekturen til kuppelen. De omkringliggende hagene øker også skjønnheten.

Deretter dro vi til Hagia Sophia museum som er et fantastisk historisk sted og ser vakkert ut. Jeg var ikke veldig interessert siden inngangsbilletten var dyr, og jeg er vanligvis ikke stor tilhenger av å besøke museer. Min mann insisterer på å ta en lydguide også, som også var ganske dyr. Vi endte opp med å bruke nærmere 1000 Rs. hver her for oppføringen og lydguiden. Så snart vi kom inn i forbindelsen, ble jeg ærefrykt rammet av dets skjønnhet. Jeg er ikke en stor tilhenger av historie eller arkitektur, men jeg elsket fremdeles alt av det. Det var en utrolig historisk opplevelse, og lydguiden gjorde den enda mer interessant. Steinerampen til det øvre galleriet var virkelig imponerende. Vi tilbrakte nær 2 timer her på å lytte til lydguiden og utforske den vakre historiske bygningen. Til slutt er Hagia Sophia absolutt verdt det beløpet som er brukt.

Denne gangen ville vi gjøre Bosporus båttur. Bosporus elv i Tyrkia kobler det asiatiske med det europeiske kontinentet. Vi tok offentlig båttur på 15 lira. Vi likte vakre landskap både på europeisk og asiatisk side. Det var en lydavspilling som informerte oss om de forskjellige landemerkene og historien bak. Boshphorus-broen så flott ut som forbinder de europeiske og asiatiske sidene av Tyrkia. Det var en fantastisk måte å se alle landemerkene i Istanbul i en ferge. Det var noen bygninger med fantastisk arkitektur, og vi ble imponert over deres skjønnhet. Men jeg må også innrømme at jeg sov midt imellom da jeg var veldig søvnig og ikke kunne sove lenge i går på grunn av vår tidlige morgenfly til Istanbul :-) Turen varte i ca 2 timer hvoretter vi tok trikk tilbake til Sultanahmet for lunsj.

Maten var deilig her og servitøren snakket med oss ​​på hindi siden han var fra Pakistan og var glad for å se oss. Han gjorde en deltidsjobb her og fortalte at faren hans var en afghaner og moren hans er fra Tyrkia. Det var ganske interessant å snakke med ham. Maten var deilig og var en blanding av europeisk og indisk mat. Det var ris, kylling med europeisk salat på tallerkenen.

Det var en annen interessant hendelse som jeg husker nå. Mens vi tok trikken tilbake til flyplassen, møtte vi en gammel mann som spurte oss om vi var fra India. Han snakket godt på hindi og fortalte at han er en stor tilhenger av Mohammed rafi og kishore kumar. Han fortalte oss at han er muslim, men han har vært i Haridwar for å ta en dukkert i ganga og mener at all tro er den samme. Jeg kjenner kompleksiteten og konflikten mellom de to religionene, men det er alltid godt å høre så fine ting :-) Kona hans var en kineser som pleide å fortelle ham at han hadde en tyrkisk CD mer enn tyrkisk :-)

Vi tok billetter fra maskinen på trikkestasjonen, men det var mange irriterende hengere som sto på selve maskinen som ville prøve å selge billetter til en høyere pris. Det er enkelt å betjene maskinen og få billettene på egenhånd selv om det var litt av en kamp i begynnelsen for å forstå hvordan maskinen fungerer.

Flyr tilbake til Athen fra Mykonos - Utsikt over den gamle havnen i MykonosUtsikt over ubebodde øyer fra flyturenDen blå moskeen, IstanbulInteriør fra den blå moskeenDen vakre kuppelen i den blå moskeenInteriøret i den blå moskeenI den blå moskeenDen blå moskeen med hagene rundtMuseet til Hagia SophiaMuseet til Hagia SophiaMuseet til Hagia SophiaMuseet til Hagia SophiaFerjeturen på Bosporus-elvenSelfie på Bosporus-elven!Vakre bygninger sett fra fergenVakre bygninger sett fra fergenVakre bygninger sett fra fergenBosphorus bridge som forbinder asiatisk og europeisk kontinent av TyrkiaTopkapi Palace sett fra Ferry, vi hadde ikke tid til å besøke det, men verdt et skudd hvis du er i Istanbul

KAPITTEL 6: SLUTTEN PÅ EN VAKKER JOURNEY

Vi dro tilbake med mange fantastiske minner og fantastiske opplevelser som jeg prøvde mitt beste for å beskrive her. Det er opplevelser som holder seg hele livet, og jeg er glad for å ha slike opplevelser på denne turen. Det fryktinngytende Egeerhavet får meg til å tro at det er så mye skjønnhet rundt oss og jeg gleder meg til å oppleve mer av det :)