Reiseguide til Santorini, Hellas

Oia, Santorini med et øyeblikk

Santorini er en av de mest gjenkjennelige øyene i Hellas. Det er panoramautsikt over hvitvaskede bygninger med blå kuppel og gjør det til et yndet reisemål for mange! Du vil til og med se noen få butikker og restauranter som skryter av at de var en favoritt blant noen kjendiser som Oprah selv. Dessverre ønsket de ikke å henge et bilde av meg på veggen: /

Mens øya er noe stor og har mange destinasjoner å besøke, brukte vi mesteparten av vår korte tid på å utforske Oia (hvor de ganske blå kuplene er). Det var en drøm å være der, og mens det kan være overfylt fra middag til kveld, er det et must for en bøtte liste, bare ta med noen komfortable sko fordi du ikke vil slutte å gå rundt.

Nedenfor er en fin oversikt over Santorini og alt det øya inneholder. Det kan se ut som en liten enkel øy, men jeg lover at du vil trenge noe motorisert for å komme deg rundt, med mindre du elsker å gå så mye. Heldigvis er det mange alternativer for transport og måter å bevege seg rundt på øya.

Santorini reiserute

Komme til Santorini!

Vi forventet at den vanlige jetforingen skulle ta oss til Santorini da vi forberedte oss på å komme oss inn på flyet, vel vi tok feil. Vi går gjennom porten til flyet vårt og legger merke til gigantiske propeller! Jeg hadde aldri vært i et fly som så ut som om det var fra en Indiana Jones-film, så min første og eneste tanke var "søt!".

Vi går av og tar av, brølende som thor… som barn. Heldigvis var turen bare litt humpete, men var absolutt interessant for å si det mildt.

Det er alternativer for også å komme dit via båt / ferge som kan være litt billigere og mer informasjon finner du her hvis du er interessert.

Komme til vårt overnattingssted

Vi booket en AirBnb som var utenfor vakker og veldig imøtekommende! Vi ønsket å finne et sted i nærheten av Oia, slik at vi slipper å betale for ekstra transport, og vi kunne bare vandre til byen om morgenen, som i seg selv var et eventyr!

Hvis du bestemmer deg for å gå gjennom Airbnb, ikke la deg skremme av prisen, det vil være kostbart. Men vær også klar over at alle overnattingssteder blir dyrere jo nærmere du kommer til Oia. Hvis du leter etter andre overnattingsmuligheter, kan du sjekke ut reservasjonen for rimelige tilbud!

Nedenfor er noen av Airbnb-bildene vi har av det fantastiske rommet vårt!

Eventyret begynner

Det var fremdeles tidlig på dagen, og vi planla bare å være der i helgen, så vi tok øyeblikkelig av for å utforske Oia! Først slet vi og ble litt borte, vi var ikke i Oia ennå, så ingenting av det så kjent ut for bildene vi hadde siklet over. Men når vi visste at Oia var på toppen av øya, fokuserte vi ganske enkelt på å gå opp! Vi regnet med at så lenge vi holdt oss på en skråning, ville vi komme dit til slutt?

Ankommer Oia

Heldigvis så vi en samling bygninger som liknet på den hvite vasken vi ventet, men fortsatt ingen vakre blå kupler? Vi vandrer gjennom byens smale gangveier for å komme frem med utsikt over den andre siden av øya!

Du kunne se skjønnheten i havet krasje inn i den halvmåneformede øya, mange båter beveget seg rundt under klippene. Vi ser til høyre for oss, BLÅ DOMER! Byen Oia, som danner en lagdelt struktur på klippesiden, bremser opp på øya og reflekterer solen og er blendende vakker. Det var definitivt en overraskelse og syn for trette øyne.

Jeg anbefaler på det sterkeste å finne et sted i nærheten eller i Oia, da transport kan bli kostbart og det er så mye hyggeligere å ha frihet til å streife rundt.

Mer eventyr!

Etter å ha sett dem bestemte vi oss for at vi sannsynligvis burde se nærmere på, og ved å se nærmere på, mener jeg å gå nedover hver gate og bli distrahert før vi endelig kommer til det vi så på. Vi pleier å gå oss vill i butikker og interessante severdigheter før vi endelig kommer oss til vårt endelige reisemål.

Etter hvert tok vi oss til spissen av øya. Når vi ser ned, så vi så mange fine villaer og interessante ting å utforske. Fra toppen og ned, gikk vi til det som så ut som en gammel kirke, og deretter tok vi oss nedover bakken, etter en espressopause selvfølgelig.

MERKNAD: De har eselritt opp og ned for de som ikke vil ta turen, det var ganske slitsomt.

Da vi kom oss ned, ble vi møtt av en kjølig havbris, bølger på bryggene og esel-dritt. Jøss, alle de eslene som ble brukt til å ri ble holdt rett i gangveien og droppet bare det forrige måltidet når de følte behov. Heldigvis luktet det ikke noe annet sted enn i bunnen av løypa.

Etter å ha gått litt og funnet et sted å spise, så vi en sti som sirklet tilbake rundt øya, men nå var vi ved bunnen av klippene. Så vi går oss rundt og finner en gruppe mennesker som dykker av et steinområde og svømmer rundt. Det var et fint tilbaketrukket sted som veldig få mennesker så ut til å vite om. Dessverre hadde vi ikke badedrakter den gangen ...

Avslutter dagen med en Santorini-solnedgang

Da vi var ferdig med å vandre rundt og gikk tilbake til toppen av byen, bestemte vi oss for å slappe av med en hyggelig middag og høre at en Oia-solnedgang er noe man ikke kan gå glipp av. Så selvfølgelig våger vi oss til et sted og innser at ordet har spredd seg og at det er en mengde andre mennesker som ser solnedgangen sammen med oss.

Neste dag var ganske lik, mer utforsking av gamle flekker og å finne pyntegjenstander for å bringe hjem til familie og venner. Hvis du reiser til Santorini, er Oia et sted du ikke kan gå glipp av.

Opprinnelig publisert på www.viraflare.com 5. februar 2019.