Topp 5 regler lært på den harde måten under fotturer ...

OK, la meg fortelle deg en liten historie om hvordan jeg lærte de 5 viktigste leksjonene under en turaktivitet.

Jeg begynner med begynnelsen, da vi slo veien til Romania var det ganske tidlig, så jeg, vennen min, Vasile og Andrei, var foran alle som mye, og regnet også med at jeg kjørte ganske fort (jeg var veldig spent på komme deg til fjells så raskt som mulig og kos dem så mye som mulig) og vi gjorde noen få stopp for å sammenligne med gutta som hadde barn, som Radu eller Eugeniu, vi var foran som virkelig mye. Så fremover ankom bilen min og bilen med vennene til Alex først til destinasjonen, og som jeg sa før, denne opplevelsen som var noe nytt for oss, spesielt camping, skyndte vi oss å pakke ut alt og sette opp teltene våre slik at vi kunne vente fredelig og grasiøst for de andre med en øl og litt god prat.

Først gikk vi for å sjekke hvor vi skulle slå leir, vi dro til et spesielt campingområde og av noen grunner likte vi ikke det, så vi gikk for å sjekke den hytta som var i nærheten, vi spurte høflig om vi kan slå leir i nærheten av dem, vi fikk en positiv respons, og vi dro til bilene våre for å skaffe utstyret. Alle fikk telt for to personer, enkle å montere, du måtte bare få to kryssede pinner under teltets spesielle ringer og voilà! Teltet er klart. Men jeg fikk telt for ekstremvær for 3 personer og Gud det var vanskelig å montere. Vi pakket ut alt og stirret på brikkene og detaljene som måtte passe sammen i henhold til instruksjonene i omtrent 10 minutter, men kom igjen, vi er blodige programmerere, det kan vi gjøre! Så vi begynte sakte med de små tingene til vi fikk noe å heve oss, etter 15 minutter fikk vi teltet vårt satt opp, fint ikke sant? Da vi fikk satt opp tre telt og alle fikk øl, kom de andre bilene også, det var Constantin med Anna og Alex, og kort tid etter kom Eugen med familien og Ion, og Radu med familien også. Og gjett hva var vår overraskelse da vi fant ut at vi slo leir på feil sted?

Vi måtte slå leir i det spesielle campingområdet ... Jeg mener, Gud hvorfor ?! Etter 30 minutter med å håndtere alt det som ble montert, måtte alle ta fra hverandre og flytte til det området, så synd ... Selvfølgelig var jeg smart og lat nok til ikke å demontere teltet, så vi bar det teltet med hendene til annet område der alle ønsket å slå leir. Under de bevegelige tingene og omorganiseringen, knuste vi teltet, teltet på € 200, som vi måtte betale for hvis noe skulle skje… Det var sprøtt, så kanskje dette er ikke så morsomt, men denne leksjonen lærte vi på den harde måten.

1. Aldri hast i fjellet! Vent på de andre.

Etter at alle var ferdige, begynte vi å lage mat fordi alle var sultne, vi fikk pasta som vi måtte koke i en metallisk skål. Alle fikk fine skåler med lokk, spesielle for matlaging av pasta, jeg derimot, den første metalliske tingen som jeg så på kjøkkenet hjemme og hadde ikke nok hjerne til å få lokk. Derfor helte vi litt vann i den og satte den i brann for å vente på at den skulle koke. Vi stirret på den bollen i omtrent 50 minutter, og den ønsket ikke å koke, etter 50 minutter var vanvittig sulten, skrudde vi av brannen og tilberedte noen smørbrød, og det var det. Så her kommer den andre leksjonen:

2. Ta aldri med en dobbeltvegget metallskål til matlaging; de er ikke designet for det! Spesielt uten lokk ...

Ja, så dumt som det høres ut. Det tok oss litt tid å innse at en hyggelig og varm middag var av stabelen den kvelden. Vel etter å ha fått middagen som smørbrød, begynte vi å feire, og den kvelden ble vi ganske bortkastet og vi sovnet sent.

Som alle vet er denne verden organisert på en slik måte at alt er ganske balansert, og for den fantastiske natten måtte vi betale en dyr pris dagen etter, turdagen! Så ja dagen etter våknet vi opp med den forventede tradisjonelle bakrus, du vet om hva jeg snakker ... For meg var det ikke så ille, jeg mener at jeg ikke følte meg syk, men likevel våknet jeg opp med de røde døde øynene som leter etter blod, den giftige pusten som kan drepe en hest og den vanvittige tørsten som jeg bare rømte fra Sahara-ørkenen etter 5 år med vandring uten vann. På denne, stol på meg, drukket jeg rundt 3-4 liter vann til toppen. Likevel, for meg var det ikke så ille, min venn Vasile fikk altomfattende modus på bakrus, han fikk alt det jeg nevnte før, og han fikk en ekstra bonus, han følte seg syk. Etter å ha vandret i 1-2 timer eller noe han følte seg veldig syk, kunne han ikke engang gå, noe som kunne ha ødelagt hele vandreturen. Så akkurat slik kom vi til neste regel:

3. Aldri! Drikk aldri alkohol før du går turer!

Åpenbart ikke sant? Vel, det var ikke så åpenbart da vi feiret. Etter 3 timers vandring med å være ganske motivert og ha den eneste grunnen til å stoppe for å hvile bare for å balansere hjerterytmen, gikk vi ganske bra og da følte jeg noe i venstre ben, det var en muskelkramp, det tok nesten bort evnen min å gå, Gud det var smertefullt ... Selvfølgelig stoppet jeg for å hvile venstre ben og tenkte å dele ut innsatsen på høyre ben, jeg mener bare å bytte litt på å gå slik at høyre ben alltid vil komme først og til venstre etappe kommer på andreplass så det vil hvile, bra plan ikke sant? Bortsett fra at etter 10 minutters vandring på denne måten fikk jeg en muskelkrampe i høyre ben og en mann slik det var helvete, mens jeg prøvde å balansere på venstre ben fikk meg venstre muskelkramp tilbake. Det var så smertefullt at jeg tok tak i hendene etter det neste treet jeg så, og mens jeg holdt det, falt jeg på knærne. Da plutselig å være nede, stoppet all bevegelse som en fastklemt film. Kroppen min skrek. Det var på grunn av så sinnssyke smerter, og hver gang jeg prøvde å reise meg og gå igjen, ville ikke bena mine høre på meg. Da jeg var på halvparten av avstanden vi måtte gjøre, ha de andre gutta litt foran meg og Vasile rett ved meg oppkast på grunn av bakrus, begynte jeg å tenke at vi ikke kom til å klare det, og å gå tilbake var ikke en alternativ for meg enten på grunn av smerter i bena. Jeg tenkte at vi sannsynligvis kommer til å dø. Men vent, hvorfor skjedde dette?

Ahhh, nå husker jeg at jeg var en “sporty” kar med økt selvtillit, jeg hadde en treningsøkt på treningsstudioet et døgn før turen, så sannsynligvis fikk ikke musklene mine nok hvile, og for denne geniale ideen hadde jeg å betale mye mer enn for den forrige med alkoholen. Derfor, barn, lytt til meg:

4. Ikke legg trening før du går turer!

Ja, du hørte meg rett, ikke får det selvtillit og aldri vise seg foran et fjell. Disse fjellene satt og ventet på stumme karer som meg i tusenvis av år bare for å ødelegge selvtilliten deres med en finger . Så igjen ikke tulle med fjellene, spiller du enten etter fjellets regel eller spiller du ikke i det hele tatt. Tilbake til historien min, jeg vet ikke hvordan, men jeg klarte å overvinne smerte og den psykologiske barrieren ved ikke å klare det, jeg begynte bare å føle skyldfølelse når jeg kom så langt og tenkte å gå tilbake og ikke se toppen, og med riktig mengde stopp for å hvile musklene mine og massere dem, vi kom oss til toppen. Når vi var der oppe på hytta Dochia, begynte vi å lure på hvor er Radu og Eugeniu, det er en annen interessant del av historien min. Disse supermennene kom til å gå på fjellet med barna og konene sine, Radu med sin lille datter og lille gutten og Eugeniu med sin lille datter, ja, du hørte meg rett! Med barna sine! De hadde med seg spesielle ryggsekker for å bære barna sine på skuldrene, for meg var det utenfor mitt forståelsesnivå. Mens vi var oppe på hytta Dochia, begynte vi å satse om disse to familiene vil klare det eller ikke, jeg var sammen med gutta som satset mot dem ... Jeg vet, jeg vet, men jeg kunne ikke forestille meg hvordan dette er mulig, jeg fortalte alle om jeg ser dem her med barna sine at jeg kan dø i fred fordi jeg så alt. Og kort tid etter at vi gjorde innsatsene, så vi Radu ankomme med datteren sin i ryggsekken, kona med den lille gutten hennes også i ryggsekken, Eugeniu med datteren i ryggsekken og kona med alt utstyret.

Det var utrolig! Jeg la bare kjeven, for meg som en gjennomsnittlig sporty tenåring var det så vanskelig hele turen at jeg følte det med beinene og hver muskel, men dette folket, de fortjener en stående eggløsning. Så sist, men ikke minst:

5. Undervurder aldri mennesker!

Etter det samlet vi oss og spiste en radau-suppe, og jeg og noen andre karer dro ut til toppen. Det var rundt 1 km eller noe, og 527 trapper å klatre opp, absolutt verdt det når du er der oppe. Ja, det var fantastisk, jeg følte meg uovervinnelig mens jeg var på toppen Toaca med vennene mine, beundret det fascinerende landskapet og de allmektige fjellene og visste at jeg gjorde det, ingenting betydde noe i det øyeblikket, tiden bare stoppet, jeg følte meg mer levende i det øyeblikket enn noen gang. Ja, Moder Natur gjorde det igjen, første gang det var ved Niagara-fallene og nå Ceahlău-fjellene. Jeg har ikke nok ord og papir til å beskrive hva øynene mine så der oppe, kanskje jeg vil gjøre det i en annen historie, men foreløpig vil jeg forlate deg med disse 5 reglene som er lært på den harde måten og en anbefaling: Definitivt prøv den!