Italienske eventyr

På en varm juli i juli kom en ide om at sommeren nesten har gått, over hodet på meg. Jeg forsto at den siste turen jeg planla var i september, og det var slik jeg bestemte meg for å ta en tur fra sør til Nord-Italia. Jeg ønsket å gjøre sommeren lengre og begynte å lete etter billetter til de stedene hvor de gjennomsnittlige oktober-temperaturene overstiger temperaturen i Sentral-Russland til minst 15 grader. Så jeg fant noen charterfly med prisen rundt 3000 rubler envei. Jeg trengte bare å bekrefte arbeidsplanen min for å gå videre med ruteplanleggingen.

Direkte fly til Lamezia Terme som ble operert av Ural Airlines var det mest egnede alternativet for meg, og kort tid etter bestilling bestilte jeg flyet mitt tilbake fra Pisa med det velkjente russiske lavprisen. Jeg tok en rask titt på kartet over Italia og blar gjennom ItaliaRail for å gjøre grove estimater for de nødvendige datoer og veibeskrivelser. Det dukket opp noen få steder som ble mitt must-besøk. Disse var Bari, Firenze og selvfølgelig Pisa. Crotone og Napoli ble lagt til ruten med tanke på alle endringene og overnattinger. Det totale antallet tog skal ha vært 8, men Sør-Italia er alt annet enn togsnøyaktighet, så selve planen var helt annerledes.

Om noen måneder etter det var det endelig den første dagen på turen. Flyforsinkelsen var det første problemet jeg måtte møte. Det var 2 timer i begynnelsen, men til slutt var det nesten 4 (dessverre 15 minutter for mindre til å få et gratis varmt måltid). Det var en total katastrofe, fordi den fire timers flyreisen ikke hadde noen annen måltidsplan enn en liten bolle og litt kake. Ekstra tjenester var ikke ment. Den virkelige utfordringen var imidlertid å passere gjennom grensekontrollen på Lamezia Terme flyplass, som er så liten at det bare var to tollere som betjente hele flyturen (mer enn 200 passasjerer). Det var klart de ikke gjorde sitt beste med tanke på hastighet. Slik måtte menneskene som befant seg på slutten av køen vente i omtrent to timer for endelig å få tilgang til grunnleggende ting (ikke bare wi-fi), som bare er å finne etter passkontrollen i bagasjehallen . Der kommer konklusjonen: de som vil spare nervene, bør velge fly til større knutepunkter der de ikke sparer penger på passasjertjenester.

Den andre dagen av turen min var dedikert til å nå Calabria fra Puglia med Crotone som midtre destinasjon. Den uheldige eventyrene den siste dagen tok ikke slutt, men økte bare. Det ble gjort tydelig ved togavlysningen da jeg nådde Catanzaro Lido. Ingen arbeidere i Trenitalia kunne gi meg informasjonen om hvordan jeg kan nå Crotone. Noen sa at togene stoppet hele dagen, de andre antydet at det skulle komme noen erstatningsbuss i løpet av et par timer. Det var for risikabelt til å vente og håpe, så jeg måtte ta en taxi (40 euro for 50 minutters kjøretur), kostnadene oversteg billetten for et høyhastighetstog (3 timer) fra Napoli til Firenze (frecciarossa regnes å være et av de beste togene i Europa). Crotone viste seg å være et sted som får deg til å føle at tiden var stoppet for århundrer siden.

Under hele turen så jeg ikke mer enn tre restauranter som var åpne, og Interspar hadde bare en fungerende kontant-desk. Jeg tok tak i noen ting som gjør hver tur til en suksess og gikk sakte til jernbanestasjonen der trenitalia fortsatte å skuffe meg. Toget jeg trengte (det som fikk meg til å ta en taxi) ble forsinket i en time, og det stilte spørsmål ved faktum at jeg kom til Bari på slutten av dagen. Til tross for den siste forsinkelsen i nesten to timer var jeg heldig som hadde kommet meg til Bari før dagen etter startet. Jeg tok den siste bussen (neste avgang ville ha vært bare neste morgen), men det var bare halve oppgaven. Jeg nådde leiligheten jeg bestilte (500 meter fra jernbanestasjonen) og ringte i bjellen, men ingen svarte. Jeg ringte en telefon for å få kontakt med eieren som fortalte meg at reservasjonen ble kansellert på grunn av ingen oppvisning (dette er vanlig for bestillinger uten forhåndsbetaling hvis gjesten ikke kommer før midnatt). Men klokka var 23:50, og eieren hadde ikke til hensikt å gjøre meg en fordel av å sjekke inn selv da jeg foreslo å betale ekstra. Det betydde at jeg måtte finne et nytt sted å bo, men det billigste alternativet krevde øyeblikkelig betaling, og til å begynne med bestemte jeg meg for å først ankomme stedet og sørge for at jeg kunne gjøre innsjekking. Min nye innkvartering lå i gamlebyen i Bari der labyrinten av uendelige gater og passasjer etterlater deg hjelpeløs selv om du har kartet. Etter flere unyttige anstrengelser for å finne navnet på min b & b på hver dør i den nødvendige gaten var jeg heldig å kontakte en venn av min sicilianske venn som vennlig tilbød å bo på hans sted. Dette forsikret meg om at til tross for italienere kan virke kaotisk fra første blikk, er de en av de mest innbydende og vennlige nasjonene jeg noen gang har møtt. Neste dag tilbrakte jeg med familien som var dypt interessert i tureventyrene mine og livet i Russland.

Språkbarrieren var ikke noe problem i det hele tatt, og de var helt glade da jeg prøvde mitt beste for å bruke de kjente ordene på italiensk i vår dialog. På slutten av den dagen kom jeg til Napoli, hvor jeg utvilsomt hadde den beste pizzaen i livet mitt. Det var fantastisk i byen som antas å være dens hjem.

Dagen etter var det planlagt å ta ovennevnte høyhastighetstog som ble den beste delen av hele turen angående transport.

Det er virkelig verdt prisen, også veldig behagelig og til slutt var det ingen forsinkelser. Wi-fi hadde stabil forbindelse gjennom hele reisen, og hastigheten var god nok til å kjøpe en ny togbillett til min nyttårsreise (takk for gode priser for høyhastighetstog fra rzd). Ikke sikker på hvor lenge historien min skal være for å beskrive alle inntrykkene mine fra Firenze, men for å kutte den kort - det er en uopphørlig spenning! Du blir kortpustet når du ser på alle de fantastiske bygningene, observerer stilen til arkitektur og kjenner historien, som er på hver gate. Du vil vandre der uendelig og oppdage det virkelige Italia.

Bistecca alla Fiorentina var kraftbanken for energiforsyningen min til tross for trøttheten fra de siste dagene. Det er en av opplevelsene du absolutt bør prøve hvis du noen gang skulle reise til Toscana. Hvis du bestemmer deg for å spise det til lunsj, er det ingen middag du måtte trenge - serveringen er enorm, også ledsaget av bakte poteter og grønn salat. Så du kan bare gjøre dagen komplett med et par gelato-øser et sted av Il Duomo, den mest majestetiske bygningen i hele byen. Forresten, i tilfelle du ønsker å se den inne og / eller komme den til toppen og se Firenze ovenfra, er det bedre hvis du kjøper billettene på forhånd. Noen ganger hvis du sjekker de nærmeste tilgjengelige billettene som allerede er der, kan ventetiden være opptil tre dager.

Hver historie har sin slutt og etter å ha våknet i Firenze, var jeg klar til å reise til Pisa for å fullføre turen og se på et av severdighetene fra bøtte-listen over ting du kan gjøre før du dør (før du fyller 25 år, ifølge alternativ versjoner). Kvelden ble en fortsettelse av mitt bekjentskap med mat fra Toscana og et øyeblikk til å glede meg over den siste varme kvelden i inneværende år.!

forfatter av artikkelen: Valeria Polozova, tekstforfatter “EasyGuide”