Trekking Alpamayo i Peru uavhengig / unguided

‘I’m an oil man’ er det Daniel Day Lewis gjentatte ganger sier i filmen There Will be Blood. Jeg tror. Kjenner du den filmen? Det er overraskende bra. Daniel Day Lewis er en oljemann og han jakter på olje i Amerika og utnytter det hensynsløst. Uansett er det stort sett irrelevant.

Mens jeg gikk Alpamayo-banen "Jeg er en mann i havet", rullet jeg ofte gjennom hodet på meg da vi jevnlig ploddet opp til rundt 5000 meter. Dette var vår første flerdagers trek i høyden i Peru. Det var høyt. Det var tider hvor klatringen gikk veldig sakte, da vi følte effekten av høyden. Vi anbefaler at noen dager akklimatiseres på forhånd, jo mer jo mer.

Vi hadde vært på tre turer med akklimatisering fra Huaraz før. Først til Laguna Wilcacocha, som var ok. For det andre til Laguna Churup som var nydelig, stille og har noen morsomme taupartier. For det tredje til Laguna 69 som er mye mer populært, men med god grunn - det er en strålende dagstur.

Gå på Alpamayo. Det er vakkert, stille og ganske enkelt logistisk å gjøre uten ledelse. Dette var hovedspørsmålet vårt - trekker folk hit uten ledelse? Ja. Med en anstendig rutebeskrivelse, kart og kompass er det veldig gjennomførbart. (Og vi er ikke noen vanvittige SAS-eksperter, vi er faste folk som har / hatt skrivejobb og liker å gå på tur og sykle.)

Vi brukte Trailblazer-boken: ‘Perus Cordilleras Blanca & Huayhuash: The Hiking & Biking Guide’, den er en av de beste guidebøkene vi noensinne har brukt. Det har nesten alt du trenger for Alpamayo, Huayhuash-kretsen og andre turer (inkludert de tre dagers turene ovenfor). Det eneste vi vil legge til er et anstendig kart og kompass.

Når og hvor

Vi gikk den over fem og en halv dag fra 4. - 9. juni 2016. Vi dro fra Jancarurish til Hualcayan, øst til vest, noe som unngår en lang stigning med en pakke full av mat i starten. Midt på turen gjorde vi en dagstur tilbake fra Jancarurish-leiren til Santa Cruz Sanctuary. Dette er en utmerket dagstur. Vi hadde planlagt en annen, men dårlig vær betydde at vi hoppet over det.

Under hele turen delte vi bare en campingplass en natt av fem. Vi så omtrent 12 uavhengige turgåere og to små guidede turer.

Komme fra Huaraz til banestart i Pomabamba / Jancarurish

Det er to busselskaper i Huaraz som reiser til Pomabamba. Vi fanget en 7 am buss for 35 såler hver. Det er en morsom busstur som går over en fantastisk pasning gjennom Andesfjellene. Det er litt over syv timer uten stopp. Cirka fire timer var på røffe svaberg. Du blir behandlet med fantastisk utsikt og små landsbyer hele veien. På andre halvdel av reisen kan du sannsynligvis kjøpe frukt fra selgere som går ombord på bussen.

Du ankommer Pomabomba ca 14:00. Vi fanget en taxi for 70 såler oppover dalen til Jancapampa og begynte å gå derfra. Dette sparte oss litt sent på dagen, og kuttet ut den minst interessante delen av turen. Den eneste lokale minibussen (collectivo) fra Pomabamba til Jancapampa drar klokka 06.00, så hvis du vil ta tak i dette, trenger du å hoppe på nattbussen fra Huaraz eller tilbringe natten i Pomabamba.

Komme fra sporet slutten i Hualcayan til Huaraz

Hualcayan er et søvnig lite sted. Noen få bjeffende hunder og ‘Hola Gringos’ ønsker deg velkommen til byen.

Etter litt vandring rundt ble vi tilbudt to drosjer til Caraz. Vi tok den billigere turen for 100 såler og stablet inn i en gammel Toyota Caldina med sjåføren, hans kone, noen få sekker med poteter og våre pakker. Det er en fin kjøretur gjennom åkrene og deretter langs en asfaltert vei til Caraz, som er en fin by å tilbringe en natt hvis du ikke har det travelt.

Hvis du ikke vil forlate Hualcayan rett etter at du kommer dit, er det mulig å campe på skolen. Spør en lokal.

Det er mange billige kollektiv fra Caraz til Huaraz, noe som gjør det enkelt å komme tilbake dit du startet.

Maps

Dette er det beste kartet for området og har løypa tydelig merket. Det er 80 såler i Huaraz. Vi vil prøve å kjøpe det på forhånd for billigere om mulig.

Stien ligger også på Open Street Maps, slik at du kan følge den på en GPS-enhet. Jeg bruker en iPhone med Trails-appen, som er ganske bra.

Mat

Huaraz har et godt utvalg av stort sett alt du trenger, inkludert salami, spansk chorizo, Philadelphia kremost og parmesan. Våre favorittkjeksere er Integrales, og den beste sjokoladen vi har funnet er Sublime. Husk at du skal campe i ganske høye høyder, så matlaging av pasta og ris ikke fungerer så bra - begge deler litt til grøssing på grunn av det reduserte kokepunktet, men øyeblikkelig nudler koker fint.

Det er rikelig med vann på turen, så du trenger ikke å ta med mer enn en liter på noe tidspunkt. Alt vannet må behandles. Vi bruker Sawyer minifilter som virker bra.

Huaraz har også campinggassdunker og alkohol til ovnene i Trangia.

temperaturer

I begynnelsen av juni da vi gjorde det, var dagene omtrent 10–20 grader celsius og nettene falt til omtrent -3.

Mennesker og sikkerhet

Alle vi kom over var deilige og vi hadde ingen sikkerhetsproblemer. En dag forlot teltet og utstyret vårt for å gjøre en sidetur. Vi ba en av kokkene i en guidet gruppe om å følge med, det gjorde han gjerne. Ingen dramaer.

Jeg håper du leser dette fordi du er i ferd med å ta turen, og jeg håper du har fantastisk vær.