Topp 8 de mest meningsfylte reisemålene

Jeg bruker de siste 27 timene på å reise. Det har kommet tid for å komme tilbake fra Colombia til Polen. Jeg ønsket virkelig å oppsummere min colombianske opplevelse i løpet av disse timene på flyreiser, men på en eller annen måte kunne jeg ikke. Det føltes som om det var for snart, eller kanskje det føltes som om jeg virkelig ikke vil lukke denne opplevelsen.

En ting jeg har lært om meg selv for en tid tilbake, er det faktum at jeg har en tendens til å gi mening bokstavelig talt til hva som skjer i livet mitt. Jeg tåler ikke meningsløse ting, forhold, filmer, samtaler .. og hva som er viktigere meningsløse reiser.
I stedet for å oppsummere min colombianske opplevelse (tiden kommer), har jeg bestemt meg for å lage en liste over topp 8 som er det mest meningsfylte reisemålet. Hvert sted på denne listen brakte til meg en viss mening eller følelse som jeg vil dele med deg.

Ansvarsfraskrivelse - Jeg har ikke besøkt hele verden, Colombia var mitt 58. land. Denne listen ble opprettet bare basert på land og territorier som jeg hadde muligheten til å besøke. Forhåpentligvis vil jeg snart kunne legge til mer på listen min.

Her går vi:

8. Tanzania, Tarangire nasjonalpark - hvis du vil føle deg i live

Jeg har vært i Tanzania for 7 år siden, og jeg husker fremdeles hvor livlig jeg følte meg der. Jeg og faren min bestemte oss for å ta en jeeptur på en måned, og vi reiste over Uganda og Tanzania. I hver landsby, hver by vi har passert, følte jeg at alt hadde perfekt mening! Som mennesker og naturen lever i perfekt symbiose. Livet hadde en så dyp betydning der, det føltes som om dette landet brakte mer liv i livet mitt. Det føltes som om jeg er klar til å bruke livet mitt fullt ut!

7. Zanzibar - hvis du vil føle deg fri

Etter å ha reist rundt i Uganda og Tanzania dro vi til Zanzibar. Naturlig nok var natur og landskap fantastisk, men det som var mer imponerende var en frihet som jeg følte hver gang jeg gikk på stranden, hver gang jeg hadde en samtale med en fullstendig fremmed. Denne øya ga meg tillatelse til å være den jeg vil være, ga meg valget om å være meg selv.

6. India - hvis du vil føle deg i fred

Folk kaller India "vakkert kaos", og jeg kan ikke være mer enig i det. Poenget er at du i India på en eller annen måte, uansett hvor strukturert og organisert du er, kan lære å sameksistere med dette kaoset og bli en essensiell del av det. Mens jeg gikk i rotete og ekstremt overfylte gater i Delhi fant jeg meg selv i fred. Mens brakkende energi fra folk rundt meg, som selv om det så ut til å være i hast, var i harmoni med seg selv og omgivelsene, har jeg lært hvordan jeg kan finne ro hvor som helst jeg går.

5. USA, New York - hvis du vil føle drømmer

Siden jeg husker har jeg alltid ønsket å besøke New York. Drømmen min (selv om det kan virke dumt) var å ta en stor latte fra Starbucks og gå over Time Square, og denne drømmen gikk i oppfyllelse i desember 2015. Jeg husker at jeg forlot T-banen med en kopp grande latte, jeg la inn øretelefoner “New York State of Mind” og hadde 10 minutters gange fra meg. Det var en av de mest befriende turene i hele mitt liv.
De kaller drømmere for New York. Tro meg eller ikke mens jeg gikk, jeg følte at noen av drømmene mine er mulig, jeg følte meg styrt av mennesker som har drømmer som jeg. Jeg antar for første gang siden lenge at jeg følte at det ikke er en svak person å være drømmer. Å være en drømmer er den jeg er.

4. Uganda - hvis du vil føle takknemlighet

Ahh .. hver gang jeg tenker på turen til Uganda hadde jeg denne varme følelsen i magen. Hvis jeg kunne nevne en tur som jeg er den mest takknemlige for, ville det definitivt være min opplevelse i Uganda. Hvorfor? Jeg antar at det var første gang jeg faktisk skiller hva det vil si å være på ferie og hva betyr det å reise. Tiden i Uganda var som et dypt dykk. Jeg har latt meg være en del av kulturen i dette landet, forstå historien og hva som er viktigere dypt å knytte til folket. Jeg har innsett der hvor privilegert jeg er, og at jeg faktisk kan kanalisere privilegiet mitt til å gjøre noe bra. Etter turen til Uganda, har jeg startet min 7 års erfaring innen ideell organisasjon som heter AIESEC. Jeg har lært hvordan jeg skal være takknemlig for bokstavelig talt alt i livet mitt, og at jeg kan finne lykke overalt, det er et spørsmål om mitt eget valg.

3. Marokko - hvis du vil føle deg

Marokko vil alltid ha en spesiell plass i mitt hjerte. Jeg har vært der noen ganger, og hver gang kunne jeg oppdage et annet aspekt av dette utrolige landet. Agadir, veldig sjelfull. Rabat, veldig opptatt. Casablanca, kosmopolitisk. Marrakech, livlig.
Jeg var bare 18 år gammel da jeg kom til Marokko for første gang. Dette landet og dets folk viste meg hvordan jeg skulle føle det. Føler bokstavelig talt hva som helst! Lykke, tristhet, glede, frustrasjon, sinne - Jeg har oppdaget hele pallen med følelser og viktigheten av å omfavne disse følelsene. Jeg har innsett at jeg føler selv de dypeste ting det er hvem jeg er, og jeg lar følelsene lede livet mitt.

2. Colombia - hvis du vil føle kjærlighet

Jeg har bestemt meg for å reise alene da jeg følte at noe mangler i livet mitt. Jeg visste at jeg savner ekte forhold til meg selv. Jeg satte meg inn i denne utfordrende opplevelsen av å være helt alene, og jeg visste at Colombia var et perfekt sted for det. Uansett i hvilken del av landet jeg gikk følte jeg kjærlighet. Kjærlighet til colombianere for sitt land, kjærlighet til colombianere til andre mennesker, umiskjennelig lidenskap som kommer fra hver eneste person som jeg møtte underveis. Jeg følte meg elsket og følte meg akseptert.
Å praktisere egenkjærlighet er vanskelig, det er mye fristelser som kan la deg tvile på deg selv, men ikke i Colombia, i hvert fall ikke for meg. Jeg føler at jeg blomstrer der, jeg har blitt kvinner som jeg alltid har ønsket å være. Uavhengig, uredd, ikke redd for å være feminin. Hver dag overrasket jeg meg over måten jeg omgås mennesker, hvordan jeg takler ensomhet, frykt og mine egne følelser. Vel, en gang i blant trenger vi å blåse vårt eget sinn. Jeg gjorde det i Colombia.

1. Georgia - hvis du vil føle deg som hjemme

Definitivt, min favoritt destinasjon! Vær så snill, hvis du ikke en gang tenkte på å besøke Georgia nå, må du legge den til på listen over bøtter. Hvorfor?
Jeg besøkte Georgia to ganger. Første gang var i fjor. Jeg var allerede to måneder på vei under arbeidsrelaterte turer, og en av de siste destinasjonene var Tbilisi, Georgia. Jeg var sliten, jeg følte meg ensom og jeg følte at det eneste stedet jeg ønsket å være er mitt hjem, Polen. Overraskende fant jeg et hjem i Georgia.
Georgiere er de snilleste menneskene jeg noensinne har møtt. Mat som jeg har spist der, minnet meg om min favorittpolish "pierogi", og vinene deres gjorde enhver samtale spesiell. Hvert sted jeg har besøkt føltes som om det er magi rundt, som om du kom hit for å helbrede alle sorgene dine. Jeg helbredet min, definitivt. Georgia tok pusten fra meg, og jeg sier at du vil ta din også.

Å reise ble min beste venn gjennom alle disse årene. Venn som alltid var der. En venn som gjorde min sterkere, rikere, mer følsom og fordomsfri.

De siste årene var det eneste som var konstant i livet mitt, og den eneste gjenstanden som ikke beveget seg fra rommet mitt var åpen bagasje klar til neste eventyr. Det er vanskelig å selv forestille seg hvem jeg ville være hvis ikke alle stedene jeg har besøkt.

De åtte stedene som er oppført av meg er historiene mine, de er min personlige transformasjon. Mitt eneste ønske for deg er å lage din egen liste.
Du trenger ikke å reise til den andre siden av verden for å oppleve noe meningsfullt. Du kan besøke byen i nærheten av hjembyen din og få den rikeste reiseopplevelsen. Det er ditt valg om du vil la disse stedene gi deg et formål. Å finne mening på reisen er ditt ansvar.

Ett tips, uansett hvor du går, gå av hele ditt hjerte.

Katarzyna Nabrdalik

P. S Jeg søker etter et nytt meningsfylt reisemål, vennligst kommenter hvis du har noen historier å dele! :)