Fotokreditt til unsplash / pexels

Til restene av en fortid: En reise til den sørøstlige spissen av India

Det var uvanlig for meg å ta en tid som 21:00 på starten av en sykkeltur. Ettersom tung trafikk var røyk og støv noe jeg alltid vil unngå i begynnelsen av en biltur. Kalde morgener er ifølge meg det ideelle tidspunktet for å starte en reise uansett hvor veien kan føre meg til. Men denne gangen bestemte jeg meg for å bryte denne komfortsonen og ønsket å finne trøst i ideen om å sykle om natten som dekker en strekning på 410 km som tar opp 7 timers ridning som fører helt opp til en vakker og fredelig morgen i Dhanushkodi .

Vi startet reisen med å bensinere sykkelen fra Karunagappally bensinstasjon. Veien var så travel og natten var i live med lys fra kjøretøyene, vi hastet gjennom de travle veiene og fant oss bevege oss gjennom lommeveier langt borte fra byen. Vi økte sakte takten til Sastankotta-veien og passerte Punalur rundt klokka 23:30.

To og en halv time kontinuerlig ridning var spennende og likevel slitsom; Vi bestemte oss for å ta en kort pause på Shenkottai og spiste middag på et nærliggende hotell. Shenkottai var nesten øde, bortsett fra for noen gamle mennesker med tente sigaretter, og pratet med hverandre rundt et lite tre og noen få forvillede hunder som streifet rundt i gatene. Etter en liten pause, gjenopptok vi reisen og beveget oss så raskt som mulig for å møte den planlagte tiden.

Mengden ensomhet veien ga oss var forbløffende og lykken ved å sykle på motorsykkel ble følt da de kalde vindene begynte å krype gjennom beinene våre, og da jakken og hanskene ikke hjalp til med å slå ut kulden, var den varme varmen fra motoren side holdt oss i bevegelse.

Når vi syklet gjennom hele natten, passerte vi gjennom mange små landsbyer og tettsteder, og etter alle sene natteturer og korte kaffepauser syklet vi helt opp til spissen av den sørøstre delen av India. Da vi drepte motoren av syklene våre, sto vi ved morgenstrålene til den vakre Dhanushkodi med all sin skjønnhet og ynde.

Dhanushkodi var varm og varm selv med vindene fra havet, vasket bort av en historisk syklon fra 1964, og dette forlatte landet sover nå som en spøkelsesby. En gang var landet hyllest til templer, skrifter, beboere og små hytter, det holdt til og med en jernbanestasjon som koblet folk fra Chennai til Dhanushkodi, for deretter å gå med ferge til Talaimannar, en øy i nærheten og å gå hele veien til Colombo, Sri Lanka med tog.
Men etter at syklonene hadde oppslukt landet og hadde tatt bort alt, sto det ødelagte fastlandet nå ved bredden av Mannbukta totalt forlatt som en rest til en fortid.

Vi gikk gjennom sanddynene i stedet for å ta den strekte veien som går helt til Dhanushkodi-punktet, et lite eventyr var det vi ønsket oss, så vi gikk ved kyster, passerte over kratt, sanddyner og litt liten vegetasjon.

Solen var varm og vi svettet over det hele, ulempene ved å ha et byliv føltes da vi fant ut det lave utholdenhetsnivået til kroppene våre som ble utsatt for de tøffeste naturforholdene. Tørket havland, kokt jord som spiser føttene hver gang vi tar et skritt fremover, og det humongøse saltvannet som ikke hjalp til å redusere tørsten, gjorde vår reise til Dhanushkodi - Ramasedu-punktet uoppnåelig. Med mindre vann i ryggsekken og ingen mat igjen til å forbrenne kalorier, følte vi oss utslitte og kollapset.

Følelsen av å gå tapt midt på kysten var skuffende og ydmykende. Med ingen innbyggere i mer enn noen få miles, var vi forvirret om vi skulle gå tilbake eller fortsette reisen.

Selv om kroppene våre barrierer, styrket kunnskapen om lykke bare noen kilometer unna oss tankene våre til å hoppe frem. Vi reiste mer enn 600 mil på sykkelen vår bare for å komme hit, og nå skal vi gå tilbake fra denne lille turen?

Tankene kolliderte med bølger, og på en eller annen måte fant vi oss selv på spissen av Dhanushkodi-punktet. En liten båt var forankret i nærheten av landet, båten vinket med kraften fra små havbølger som sprutet mot kysten.

Vinden blåste, men den etterlot ikke kroppene våre noen trøst, men på en eller annen måte beroliget den tankene våre. Vinden fikk oss til å slippe det faktum at vi faktisk står på spissen av Dhanushkodi, et sted av historisk betydning og full av religiøse myter. Landet der Rama satte en bro til Lanka for å forfølge kona Sita, punktet der hærene marsjerte mot asura-kongen Ravana og utkjempet den legendariske krigen. Stedet hvor tusenvis av mennesker ga livet sitt til syklusens store raseri.

Med hjemmene våre så langt borte og solen som maler skygger av oss to i den tørkede kysten, sto vi der - et stativ som gjorde reisen vår drømmer verdig.

Langs kysten ble en menneskeskikkelse synlig, en mann gikk mot båten som ble forankret. Vi gikk mot ham og ventet et menneskelig selskap vi smilte og spurte om kystlinjen som var noen kilometer unna oss. Balachandran, en fisker fra Dhanushkodi, den harde solen laget solbrune malerier i ansiktet og på kroppen, han var muskuløs og godt bygget. Mannen kjenner havet veldig godt mens han forberedte båten han fortalte om sin daglige opplevelse i havet.

Stedet vi påpekte var starten på Srilanka, bare 18 km fra foten vår til den første øya Lankan. Ved å lese tankene våre fortalte han, bør man holde en avstand på minst 5 km fra den første øya, ellers vil Lankan-kystvaktene komme ned og be om pass og visum.
Vi pratet en stund med ham, og da mannen var i ferd med å sjø, sa vi farvel og gikk av som venner. Innerst inne føltes følelsen av en varm menneskelig forbindelse når vi dro.

Mens vi trillet sykkelen mot neste destinasjon, følte vi at vi opplevde det aldri opplevde, og vi ventet det uventede, selv om vi ikke vet hva som lå foran oss, prøvde vi å nå ut til dem alle, og vi prøvde å ri dem for alle.