De beste sinnutvidende Maui-opplevelsene

En tur (og livet) er ikke annet enn en serie opplevelser. Jeg føler dette mest i løpet av ferien - fordi det til slutt er den endelige valutaen for en ferie - opplevelsene du hadde. Spesielt opplever trinn 3 “sinnsutvidelse” ala Vent men hvorfor er sannhet. I det minste er det slik jeg liker å reise.

I alle fall kom vi nettopp tilbake fra en ukes lang tur til Maui hvor jeg hadde mange trinn 3-opplevelser. Jeg ville dokumentere dem her. Det er hovedsakelig for meg selv, men jeg trodde noen andre kunne synes dette var nyttig. Ingen av opplevelsene jeg snakker om er en stor hemmelighet. De fleste er i en guidebok et sted. Men de fleste guidebøker er en klesvaskliste - de organiserer seg ikke etter dyptgående. Det er det jeg prøver å gjøre her.

1. Svømming med skilpaddene på Po’olenalena Beach

Jeg hadde lett etter skilpadder i hele uken. Jeg fant dem endelig den siste dagen vi var i Maui. De hang tilsynelatende sammen på Po’olanena Beach. Men seriøst, vi kom hit rundt klokka 07.45 og jeg snorklet ut omtrent 25 meter fra bredden og løp nesten inn i en 5 fots skilpadde. Jeg snorklet i en times tid i vannet og så en pose av 5 skilpadder gjøre tingene sine her. Flyter rundt, plukker ting av havbunnen og svømmer nysgjerrig rundt meg. Mitt sinn ble blåst.

Jeg tok sannsynligvis 30 minutters opptak med GoPro, men da gjorde jeg feilen å ta ut microSD-kortet mitt fra GoPro og prøve å legge det i en ekstern leser på MacBook-en. Presset med å sette det i sporet sprakk kortet, og jeg er ganske sikker på at jeg mistet alle opptakene - det vil kreve inngrep på maskinvarenivå for å få dataene borte som nå :(.

Likevel vil jeg huske min opplevelse av å svømme med skilpaddene for alltid (selv uten opptakene mine). Hendene den mest oppsiktsvekkende opplevelsen i Maui for meg.

Nøkkeltips: Gå tidlig før klokken 08 for å se skilpadder.

Ser du etter skilpadder midt på dagen dagen før. Fail. Morgen = skilpadder.

2. Gå tur inn i Haleakala på glidende sandstien

Alle drar for å se soloppgangen på Haleakala. Vi gjorde det ikke. Hovedsakelig fordi ingen av oss ønsket å våkne kl 3 for å kjøre dit for å se det. Det er ikke nødvendig - stedet det er episk selv i full sollys.

I stedet sto vi opp på et normalt tidspunkt og kom oss til krateret klokken 10 og vandret den populære Sliding Sands Trail inn i krateret. Jeg trodde det ville være superfylt, men som alle nasjonalparker, kommer bare 1% av besøkende faktisk over 1 kilometer unna parkeringsplassen. Så hvis du kommer så langt, er det bare deg og vulkanen.

Vi vandret inn omtrent tre mil til foreldrene (og treåringen) var slitne. Vi spiste matpakken vår med utsikt over kratergulvet. Nede i bunnen er det noen flere løyper der du kan vandre rundt leppen på søppelkeglen - men det var for mye å få alle der nede. Til tross for at jeg vendte meg tilbake før bunnen, hadde jeg fortsatt en fantastisk tid.

Krateret har en annen verdslig atmosfære. Det ser bokstavelig talt ut som overflaten til Mars. Selv om det ser super ugjestmilde ut, er det så mye liv tilpasset miljøet. For eksempel, i nærheten av der vi vendte tilbake, så vi en enorm lund med sølvordplanter. Jeg husker at jeg leste om disse plantene i en gammel bok fra Reader's Digest National Parks jeg hadde mens jeg vokste opp. De blomster en gang hvert 50 år og dør deretter. Det var fantastisk å se det i det virkelige liv 30 år etter å ha lest om det.

Livet, eh, finner en vei. - Ian Malcolm (Jurassic Park)

Vi forlot krateret like etter endt tur. Jeg angrer på at vi gjorde det. Vi skulle opprinnelig holde oss der oppe og se på solnedgangen og stargaze. Vi endte med å kjøre ut fordi alle var slitne og ville ikke vente i to timer. I ettertid burde vi bare ha hengt ut i bilen til solnedgang og så sett stjernene. Jeg er sikker på at showet hadde vært latterlig. Neste gang.

Nøkkeltips: Glem soloppgangen. Gå inn i krateret i stedet. Hold deg for solnedgangen og stirrer.

Doing Classical Indian Dance poses in Haleakala CraterSilversword (a’hinahina) -planten

3. Stargazing på La Perouse Bay

Fordi jeg følte at jeg gikk glipp av stjernekikkingen i Haleakala, kjørte jeg ut til La Perouse Bay om natten for å se stjernene. Viser seg at stjernekikkingen er SPEKTAKULÆR der.

La Perouse Bay ligger på et stort lavafelt bare 10 minutter fra Wailea, der vi bodde. Fordi det er et svart lavafelt som søler ut i Stillehavet, er himmelen super mørk der. Før månoppgangen kunne vi se Melkeveien gå over havet. Jeg har aldri sett denne stjernehimmelen over havet.

Nøkkeltips: Ta deg tid en natt til å kjøre ut til La Perouse Bay, spesielt hvis du bor i Wailea. Dette ser du nedenfor.

Melkeveien over Stillehavet (Orion til høyre)

4. Kjør Pi’ilani Highway tilbake fra Hana

Veien til Hana er en klassisk turistpilegrimsreise på Maui. De fleste kjører til Hana og bare snur seg tilbake og kjører tilbake slik de kom. Det gjorde vi ikke. I stedet kjørte vi hele veien rundt øya og kom tilbake langs den sørlige flanken av Haleakala langs Pi’ilani motorvei. Hvis du liker eventyr, er dette veien for deg.

Først ut, de første 9 milene etter Kipahulu District of National Park er ikke asfaltert, full av jettegryter, supersmale og skjørt langs kanten av en klippe med utsikt over havet. Sammen med at solen er direkte i øynene hele tiden gir en komisk stressende kjøreopplevelse. Min far og jeg lo høyt på noen svinger fordi vi bokstavelig talt ikke kunne se annet enn blendinget fra frontruten. Vi kjørte bare fremover i håp om at bilen ikke skulle falle i havet (og at andre biler ikke kom fra den andre veien). Så mange ting kunne gått galt. Men det gjorde de ikke. Vi holdt ut og har nå en flott historie å fortelle. Dette er hva eventyret handler om :)

Men alvorlig, veien var vakker. Siden dette er baksiden av Maui, er det ikke en tett jungel - i stedet var det åpent gressmark. Det er ingen som bor på denne siden av Maui, så det er helt uutviklet. Vi hadde uhindret utsikt over øya mot havet. Vi stoppet på et knippe steder - det beste var dette stedet hvor du kunne se Haleakala kikke over skyene og solen gikk ned over gressmarkene. Det så ut som noe ute av jorda.

Nøkkeltips: Ikke kjør tilbake på veien til Hana, kjør tilbake på Pi’ilani motorvei og omgå Haleakala.

Haleakala fra Pi’ilani Highway.

5. Fotturer en bambuskog på Pipiwai-stien

Bambuskogen på Pipiwai-stien til Waimoku-fallene i Kipahulu-distriktet i Haleakala nasjonalpark like sør for Hana. Skogen er bedre enn fossen på slutten. Det er en magi til en bambuskog som er vanskelig å beskrive. En lett vind ruster bladene, men noe sterkere får du alle bambusstilkene som treffer mot hverandre og gjør denne hule lyden. Sammen med at jeg tenkte at noen Kung Fu-krigere kjempet høyt over meg Crouching Tiger, Hidden Dragon-stilen - det ga en transcendent opplevelse.

Nøkkeltips: Hvis du tar veien til Hana, kan du slå opp Pipiwai Trail. Treff løypa før 3:30 så du har nok lys til å gå ned igjen.

Dypt inne i bambuskogen.

6. Tilbringe dagen på Big Beach

Hawaii handler om å dra til stranden. Og min favorittstrand på Maui er Makena Beach (også kjent som Big Beach) rett sør for Wailea. Den er super lang, super bred, med vakker myk sand, og en landbrudd som er flott for boogie-boarding. Videre kan du se Kahoolawe og Lanai utenfor horisonten, og det er enkelt fra veien. Vi tilbrakte en solid 4 timer her - svømming, boogie boarding, lage sandslott og bare slappe av. Det var en stranddag på den fineste.

Mind Blown.

Det beste var å følge det opp med ferskt kokosnøttvann fra siden av veien. Disse virkelig store “samoanske” kokosnøttene var $ 15 hver! Så dyrt. Men verdt det. Den fyren som solgte dem var en saavy forretningsmann. Han har kvelertak på markedet og det vet han.

Drikker dab-er jal.

Nøkkeltips: Tilbring en dag på Makena Beach. Dette er Hawaii-stranden på den fineste.

7. Middag på Mama's Fish House

Denne restauranten er en Maui-klassiker. Det er dyrt, men verdt det. Vi fikk en reservasjon tre uker i forveien (før vi dro) og drar dit en time for tidlig for reservasjonen. Dette var fint fordi vi endte med å ta en haug med bilder ved stranden og i en kano der. De fikk oss til å vente nesten 30 minutter forbi reservasjonen vår (som forbanna meg), men måltidet og servicen var så fantastisk at det var ok til slutt.

Jeg hadde en av fiskene de hadde fanget den dagen. Beste. Fisk. Noensinne. Våre topper var også fantastiske - han hadde jobbet hos Mama's i 17 år. Han hadde flyttet til Maui etter endt utdanning og hadde bodd her siden. Jeg elsker disse Hawaii-historiene. Gjør at jeg bare vil flytte til øyene en gang. Livets tempo er så ... rolig der.

Også tilfeldig så vi Justin Timberlake og Jessica Biel (med andre familiemedlemmer) der. Først og bare kjendisobservasjoner på Maui!

Poserer i kanoen som Moana.

Åh, og få denne Lilikoi Black Pearl på slutten. Så bra.

Lilikoi Black Pearl Dessert.

Nøkkeltips: Gjør mamma's splurge måltid på Maui. Gjør en reservasjon minst 3 uker i forveien. Få en av de ferske fiskene deres som ble fanget den dagen.

8. Drikkevarer og solnedgang på Four Seasons Wailea Beach

Wailea Beach ligger foran tre sunderlige feriesteder der den gjennomsnittlige romprisen er nær $ 1000 per natt. Men du trenger ikke å fronte den typen penger for å få den ultimate Wailea Beach-opplevelsen. I stedet kan du parkere bilen på det offentlige partiet, gå inn i Four Seasons-lobbyen, sitte i baren og ta en drink der. De har live slakk nøkkelgitarmusikk og hula der hver kveld. Etter drinkene i lobbyen, går du ned til stranden og ser opptoget som solen synker ned i Stillehavet.

Hilsen sola. Med småbarn som kopierer mamma.

Nøkkeltips: Ikke vær i Four Seasons (med mindre du er en total baller). Få drikke der i stedet. Så se på solnedgangen på stranden.

9. Å spise masse kokosnøtt reker

Jeg antar at du kan spise kokosnøtt reker hvor som helst, men å spise den på Maui når du er lei av å svømme og dekket av saltvannskorpe er en trinn 3-opplevelse. To beste stedene vi fant:

• Island Chef's kokosnøtt reker i Nahiku Market på vei til Hana
  • Kinaole Grill matbil i Kihei
Kom i magen min.

Nøkkeltips: Spis mye kokosnøtt reker når du får en sjanse.

10. Å spise Ululani's Shave Ice på Kenolio Beach

Ikke all Hawaiian barbering er opprettet like. Ululani's er den BESTE. De barberer isen ned i en perfekt pulversnø og de bruker ekte frukt for å lage alle smakstilsetningene sine. Vi dro til den i Kihei to ganger. Begge gangene var det en stor linje - det er alltid et godt tegn.

Min favoritt barberingsis var 3-veis kombinasjonsboksen med mango, lilikoi (pasjonsfrukt) og kokosnøtt. Pro tips - ikke spis den på Ululani-terrassen - gå i stedet over gaten og spis den på stranden.

Kokosnøtt, mango, pasjonsfrukt. YAAAAS.Dette er utsikten du skal ha når du spiser barbering.

Nøkkeltips: Spis Ululanis barberingsis så mange ganger du kan uten å få diabetes.