Overraskelse! Du er i Sofia

Jeg forlot huset mitt uten anelse om hvor jeg skulle. Jeg våknet i Sofia.

Forfatteren sverger at de ikke hadde noen kjennskap til at dette bildet ble tatt.

Forrige måned var det 23-årsdagen min. Og ja, jeg er den typen som feirer hele bursdagsmåneden min og ikke bare den ene dagen. For hvem liker ikke en god fest?

Søsteren min ønsket å ta meg med på en overraskelsesreise. Før jeg dro visste jeg ikke annet enn værmeldingen, hvor mange dager jeg var borte, og det faktum at vi ville ta et tog på 28 euro.

Slik utfoldet overraskelsen seg.

Gjettespill

"Du må ta 26.-29. Fra jobben."

Det var min introduksjon til overraskelsesreisen. Jeg tok fridagene.

Jeg elsket forventningen om å ikke vite hvor jeg skulle. Det ville være en underdrivelse å se at jeg er ganske kontrollfreak. Så dette var en fin forandring. Jeg jobber på et akademi, og de andre ansatte og studenter ble med på gjettespillet med meg.

Jeg hadde hentet fra broren min at vi skulle ta et tog på 28 euro. Det faktum at prisen var i euro og ikke tyrkiske lirer, førte til at jeg antok at vi sannsynligvis skulle et sted i Europa. Pluss det at vi tok tog fremfor å fly.

Jeg krevde værmeldingen fra søsteren min, så jeg visste hva jeg skulle pakke. Det var ikke veldig nyttig. Det varierte fra 10–28 grader celsius.

Søsteren min var så flink til å holde hemmeligheten, at jeg en stund mistenkte at hun heller ikke visste hvor vi skulle. Det er nettsteder som lar deg ta deg med på en overraskelsesreise, og jeg mistenkte at hun kan ha planlagt noe sånt.

Så jeg hadde stort sett bare prisen på togbillettene å gå på. Jeg gjettet land i nærheten av Tyrkia, og før jeg dro, hadde jeg fire generelle ideer om hvor jeg kunne havne:

1. Østlige regionen av Tyrkia
  2. Bulgaria
  3. Hellas, Kroatia, Kypros
  4. Armenia, Aserbajdsjan

Det viste seg at Bulgaria var det rette alternativet.

For noen som hadde hovedfag i politikk, jobbet i FN og reiser de fleste månedene, er geografien min fryktelig. Da tolleren fortalte at vi skulle stoppe for en passkontroll ved Sofias grense, måtte jeg faktisk Google om Sofia var i Bulgaria eller Romania.

Ja, du dømmer meg. Men det er greit - jeg dømmer meg selv også.

Forfatteren vet nå at Sofia faktisk er i Bulgaria.

Nattog til Sofia

Nattoget er definitivt en opplevelse å legge til i bøtte listen din.

Det er som en stor fest, mens passasjerene hører på musikk i deres private hytter, danser som ingen ser og synger bort spenningen ved turen.

Det ville være unøyaktig å si at du sover: i stedet flyter du på skyer. Når toget buldrer side om side og du driver inn og ut av søvnen, blandes det sjokkerende landskapet utenfor vinduet med drømmene dine for en forsterket fantasiopplevelse.

Det hjelper at jeg er en klar drømmer - så å ha litt bevissthet om vakre omgivelser mens jeg drømte tok meg til et helt nytt nivå av fantasy.

Du blir våknet midt på natten for passkontroll. Dette kan høres vanskelig ut, men det er det faktisk ikke. Alle kommer ut av toget i pyjamas, og står utenfor i kulden og forakter i fellesskap at de er våkne, og litt i ekstase fra søvnmangel.

Gå turer, gå, gå

Vi ankom om morgenen, spiste frokost, gikk rundt Sofia og sjekket inn på AirBnb. Når du er der, planla vi turen for de kommende 4 dagene. Deretter dro vi ut på middag på en restaurant med utsikt over hele byen - passende kalt The View - og gikk på en vandretur.

Vanligvis er jeg ikke tilhenger av fotturer. Men denne var fantastisk. Det var med en organisasjon kalt Free Sofia Tour, satt opp av bulgarske universitetsstudenter som ønsket å praktisere engelsk. De er nå rangert som nummer 1 på TripAdvisor, noe som er imponerende med tanke på metningen av turistmarkedet i Sofia.

Vi fikk nye venner på turen, og gikk rundt på alle hovedattraksjonene. Jeg elsker å reise med unge mennesker fordi det er nær umulig å ikke få nye venner.

Middelmådig mat, men fantastisk utsikt.

Fotturer i regnet

Dagen etter dro vi på fottur til Iskar Gorge. Det er vakkert.

Vi visste at prognosen var regnfull og at det var torden i prognosen, men søsteren min er ekspertvandreren og sa at det ville gå bra, så vi gikk uansett.

Det er jeg glad for. Ikke bare fordi jeg likte turen, men også fordi det gir meg tilfredsheten med å skryte av at jeg vandret i torden.

Torden er en av mine 3 irrasjonelle frykt. En annen er høyder. Så denne turen kombinerte to av mine verste frykt, og jeg følte meg opphøyd etterpå.

Da vi kom tilbake, dro vi til innendørs klatresenter. Det var stengt.

50 nyanser av “OMG I hiked in a storm”.

Bøker, mat, butikker, mat, kaffe, nevnte jeg mat?

Ja, den tredje dagen var en stor matdag. Vi spiste. Les litt. Spiste igjen. Hadde kaffe. Handlet litt. Spiste igjen.

Vi dro til klatresenteret. Det var stengt. En gang til.

Gjett hva vi gjorde da?

Ja, vi spiste.

Vi gikk rundt i byen og lette etter pannekaker fordi jeg var ute etter dem.

Lades for i morgen.

Vandreturen som ikke var det

Den siste dagen dro søsteren min til klatresenteret om morgenen (den var åpen) og jeg møtte vennen min på videregående skole.

Deretter dro vi til de 7 Rila Lakes for en tur.

Vandreturen fungerte ikke virkelig. Vi var strandet i fjellet, til en nydelig bulgarsk familie hentet oss og tok oss med tilbake til Sofia.

Dårlig planlegging, men det er en historie for en annen tid. Nok å si denne dagen endte opp med å tilbringe i en lokal bulgarsk fjellandsby. Som du kan forestille deg, var folket deilig. De laget oss mat, vi hjalp til med klesvasken deres.

Det gikk ikke turer, men det var en imøtekommende opplevelse jeg håper jeg aldri glemmer.

Hasselnøttpannekaker og en gresskarlatte.

Nattog til Istanbul

Den kvelden tok vi nattoget tilbake til Istanbul. Det var like spennende og magisk som det hadde vært første gang.

Vi ankom om morgenen, akkurat i tide til jobb. Jeg ble frisk opp hjemme og dro rett til akademiet, for en dag som antagelig var mer fylt med historier fra Bulgaria enn det var av jobb. (Ikke si det til sjefen min.)

Når vi fokuserer på detaljene, mister vi noen ganger synet på helhetsbildet. Så dette er et løsere enn vanlig blikk på hvordan overraskelsen min langhelg utspilte seg.

Hvis du likte dette, vil du kanskje også like: