Over bakken, del tretti-fem: Slutt å frikje meg ut Istanbul, jeg er her på viktig virksomhet

Da flyturen ankom Istanbul, vil jeg innrømme å være litt nervøs for Tyrkia. Det er et helt annet sted for Europa, og vi hadde ingen anelse om hva vi kan forvente. Etter en ekstremt lang ventetid på å komme oss gjennom tollen, ble passene våre stemplet, vi fikk tyrkisk lira ut på minibanken, og vi forlot flyplassen og hoppet i en taxi. Drosjesjåføren vår snakket egentlig ikke så mye engelsk, men han visste hvor han skulle ta oss (eller i det minste gjorde telefonen hans), så vi prøvde å slappe av da vi fikk vår første titt på Istanbul. Det var biler overalt; trafikken er sinnssyk, også utenfor høydeperioder, og det er tyrkiske flagg overalt; en super patriotisk skjerm som var litt betenkelig. Jeg la også merke til at det bare var ett sikkerhetsbelte i baksetet (heldigvis kunne Alex bruke det), noe som ikke hjelper å lindre bekymringene dine når taxisjåføren din sårer gjennom gatene.

Etter hvert nådde vi den gamle byen, og det var et syn å se; et hav av gamle bygninger og gamle murer med brosteinsbelagte gater overalt. Etter å ha sittet fast på samme sted i noen minutter, sparket taxisjåføren oss ut, bevegde seg til å gå ytterligere 200 meter for å nå vandrerhjemmet, og prøvde å unngå å gi oss forandring. Han kunne ikke det, og derfor satte vi tvers igjennom brosteinene, skiftet i hånden, passerte restaurant etter restaurant, og alle prøvde å lokke deg til deres etablissement på noen nødvendige måter. Til slutt, selv om vi nådde vandrerhjemmet, og Alexs bror Steven spiste en øl foran! Han nådde Istanbul dagen før, og han skulle på Gallipoli-turneen vår.

Etter å ha sjekket inn dro vi ned igjen og spiste en drink og lunsj for å slappe av. Vi hadde en blandet stekt matplate og en Testi Kebab, som i utgangspunktet er en tallerken med kyllinggryte som er tilberedt i en leirgryte. Servitøren bringer den ut i en seng med flammende sand, og spretter deretter teatralt fra bunnen av gryten og hell den ut i en delebolle. Det var deilig, nesten som en gumbo, og Tyrkia hadde sin første flått. Turen startet veldig (vil noen også si) tidlig neste dag, så vi forlot vandrerhjemmet for å speide ut hentepunktet, og fant en samling av gamle porter og vegger underveis. Dette så ut til å være en vanlig ting i Istanbul, der det gamle og det nye prøvde å sameksistere. Etter å ha snudd, men vi gikk gjennom et lite marked og fant oss selv stirre på den blå moskeen, en massiv moske som er kjent for dets interiør i blå fliser. Moskeer har et helt annet utseende til kristne kirker, med mange kupler og spir som reiser seg opp i luften. For meg så den blå moskeen nesten ut som en bygning fra en Star Wars-film, og da vi snudde oss rundt sto en annen moske mot den, stor og imponerende; Hagia Sophia. Det var nesten som om de kvadrer seg mot hverandre, den ene bygget til tross for den andre. Det var en park som skilte de to moskeene, med en pen fontene i midten, og det var en ganske vakker scene når solen gikk ned.

Derfra fortsatte vi opp, fast bestemt på å ta litt middag, men det var frustrerende å hele tiden bli stresset når du gikk nedover gaten. Leverandørene så alle på deg med et rovdyr, og det betydde at jeg var byttet; ikke en veldig trøstende tanke når du er i et fremmed land. Vi klarte imidlertid å finne en butikk som gjorde ekte tyrkisk glede og nougat, og den var deilig. Etter å ha spist dessert, fant vi deretter en gatekafé og hadde tvilsom kebabkjøtt med chips og salat. Etter å ha mettet magen, satte vi igjen for å finne møtepunktet for turen. Da vi kjørte spekteret av restaurantleverandører, fant vi det endelig, navigerte oss hjemover og gikk i senga lei men spent for neste dag.

Altfor tidlig på klokka stod vi opp, tok tak i bagasjen, sjekket ut og lugget tingene våre til møtepunktet. Da vi kom dit, var folk overalt, og alle fylte febrilsk online skjemaer for å la oss inn i Gallipoli for Dawn-tjenesten, noe de av en eller annen grunn ikke hadde fortalt oss om før, fordi vi lett kunne ha fylt den ut før vi venstre! Likevel kunne det vært verre; to jenter hadde lagt inn feil år, så de hadde betalt for 2019-turen, og 2018 var utsolgt, så vi måtte legge igjen dem! Au. Uansett, etter at det var gjort, ble vi delt opp i grupper, proppet inn i bussen vår, og vi dro av gårde. Vel, buss er ikke riktig sikt; det var en minibuss, og 15 personer pakket inn som sardiner sørget ikke for en hyggelig tur, for ikke å nevne at Alexs ryggsekk ble lagt på en annen varebil uten at vi fikk beskjed om det, for den ville ikke passe på vår! Likevel var det hyggelig å komme seg ut av Istanbul og all dens iboende galskap, og etter fem timer (og et par stoppesteder for mat) ankom vi Gallipoli-halvøya.

Vår første stopp var Anzac Cove, stedet for daggrytjenesten, der forberedelsene allerede var godt i gang for seremonien. Før vi ankom fortalte vår guide, Ilyias, oss om krigens historie fra tyrkisk side, som var veldig interessant. Lederen for styrken som forsvarte den tyrkiske halvøya ble kalt Mustafa Ataturk, og etter første verdenskrig, med fallet av det osmanske riket (det Tyrkia pleide å bli kalt), samlet han en hær og vant frihet for Tyrkia, smi landet vi har det i dag. Han er æret som en helt, og den første dominoen som falt var den mislykkede allierte invasjonen av Gallipoli i 1915. Vår guide var hovedpoeng at selv om Gallipoli er et veldig viktig sted for australiere, er det også et veldig viktig område for det tyrkiske folket som vi vil.

Når du så deg rundt, var det vanskelig å ikke bli opprørt over oddsen Anzacs måtte møte når de landet; stranden var en meter bred, med en stor ås som førte opp til en serie med åser, som så førte opp til et par små fjell som spratt opp over oss. Hvorfor noen skulle tro at dette var et bra sted å lande, er utenfor meg (det viser seg at de ikke skulle lande der, men ble satt på feil strand av den britiske marinen - god jobbgutta). Etter en periode med stille refleksjoner, satte vi kursen igjen, denne gangen til Lone Pine Cemetery, hvor flertallet av australiere begravet i Gallipoli ligger, selv om det er mindre kirkegårder spredt over halvøya. På samme måte som Tyne Cot Cemetery i Belgia, var dette en sterk påminnelse om krigsavfallet, med dusinvis av graver stilt opp, mens et minnesmerke viser hundrevis av navn på soldater som døde, men hvis kropper aldri ble funnet eller ble gravlagt i umerkede graver på slagmarken.

Derfra reiste vi til den tyrkiske krigskirkegården, som var full av tyrkiske mennesker, med respekt for å illustrere hvor mye hver side tapte i slaget. Etter det tok vi en siste reise til Chunuk Bair, New Zealand Memorial. Etter å ha absorbert alt, alle bortkastede liv og fåfengt kamp, ​​pilet vi tilbake i varebilen og kjørte ned til en stor ferge som varebilen kjørte på, og vi klarte å komme oss ut og nyte luften da vi krysset Dardanellene til andre siden, der byen Canakkale ventet. Jeg var i et gjennomtenkt humør, tusen tanker som flyr gjennom hodet. Det er vanskelig å reise til et sted der så mange mennesker unødvendig døde, bare fordi noen høye oppturer i Storbritannia syntes det var en god idé. Det viser å vise den fullstendige koblingen som de ansvarlige ofte har med den virkeligheten som hverdagslige mennesker må gjennom, og i dette tilfellet kostet det titusenvis av mennesker livet. Så bortkastet.