Over bakken, del seks: De beste planene for mus og reisende

Å reise er en morsom ting. Å planlegge turen er den beste måten å få den til å gå greit, men du må fortsatt være forberedt på å chucke det hele ut av vinduet hvis øyeblikket krever det. I dag er et godt eksempel.

Vi startet, etter endelig å ha fått en god natts søvn (jeg er ganske sikker på at jeg bare falt bevisstløs i 8 timer), ved å gå over elven til Globe Theatre, en gjenskapelse av originalen som brant ned i 1613 etter at det stråtaket tok fyr, da de slapp et kanonskudd for en forestilling av Henry VIII. Vår guidede tur tok oss med inn i teateret, men det var en repetisjon der inne, så vi fikk ikke et flott innblikk i åstedet, men min skuffelse over det ble erstattet av spenningen over å se noen fremføre linjer fra det klassiske skuespillet Hamlet personlig. Han var også utmerket, og viste hvor mye en forestilling er avhengig av tone og nyanse for å formidle betydningen av ordene på siden. Når guidet tur var ferdig dro vi tilbake til teateret, der de hadde en utstilling som snakket om livet på slutten av 1500-tallet, fremveksten av teater som en måte å underholde massene på og hvordan de brakte skuespillene sine til liv. Det var oppslukende ting; nesten for oppsiktsvekkende, fordi det var etter 13:00 da vi dro for å reise til neste destinasjon; London Bridge.

London Bridge er kanskje berømt, med en rik og variert historie, men i disse dager er det en ganske blodig kjedelig bro. Den er blitt bygd opp flere ganger, og den nåværende går fra 80-tallet, så den er ikke akkurat utrolig. Vi gikk videre fra London Bridge etter å ha spist en rask Tesco-lunsj, og ankom den neste store broen på Themsen; tårnbroen.

I motsetning til London Bridge er Tower Bridge imponerende. Det er majestetisk å se på, og jo nærmere du kommer, jo mer undrer du deg over det. Vi fikk en billett for å gå opp til toppen av tårnet, der du kunne lese om bruken ble til, stirre på den utrolige utsikten og fullstendig freak out på seksjonene som er laget av klart glass, slik at du kan stå på det, og se ned på gaten nedenfor. Seriøst freaky ting. Etter det dro vi ned til maskinrommet, for å se de gamle dampmaskinene som kjørte stemplene som trakk opp de to sidene av broen når skip ville passere.

Nå på dette punktet innså vi at vi hadde et problem. Vi hadde opprinnelig bestemt oss for å gå og se Tower of London etter Tower Bridge (da de er veldig nær hverandre), men på dette stadiet var klokka 15.00, og det var ikke tid til å gi Tower Tower oppmerksomhet den fortjente før den stengte. Så på farten bestemte vi oss for å flytte Tower of London til neste dag, og gikk over elven til Monument, som ble reist etter den store brannen i 1666. Monumentet er nettopp det; en høy søyle som når 61,5 meter opp i himmelen, som du kan klatre til toppen for en flott utsikt over området rundt. Jeg er sikker på at utsikten var mye bedre for mange år siden, men det er fortsatt verdt det, selv om klatring på 311 trinn får beina til å hate deg.

Etter det bestemte vi oss for å ta inn St Paul's Cathedral, som for å være ærlig er en spektakulær bygning på utsiden, men litt overveldende på innsiden, spesielt etter å ha sett Westminster Abbey dagen før. Interiøret var interessant (spesielt taket), men ikke utrolig, og krypten ville betydd mye mer for en britisk person som var bevandret i sin egen historie. Vi klarte å komme oss til døren som førte opp til kuppelen like før de stengte tilgangen, og skyndte oss. ‘Skynd deg’ er selvfølgelig et figurativt ord, fordi vi gikk ganske sakte opp, og kalvene våre hatet oss hele veien. Etter en lang stigning nådde vi det første nivået, som var nær toppen av taket og viste en spektakulær utsikt over kirkens indre. Det var ganske vakkert, spesielt med et kor som sang på den tiden, men vi fikk ikke sjansen til å glede oss over det da vi raskt ble ført opp til neste nivå. Den første trappeserien vi gikk opp var ganske normal, men neste sett var mindre og strammere, med knapt nok plass til at jeg passet gjennom ryggsekken. Med store vanskeligheter (og mer protester fra beina), kom vi oss til bunnen av kuppelen (over kirkens tak), og ble ønsket velkommen av en utrolig utsikt over bybildet. Vi var ikke ferdige med det. Det var fortsatt en liten, utrolig trang stigning for å komme til toppen av kuppelen. Utsikten var imidlertid enda bedre på toppen, og da vi stirret ut mot den fantastiske utsikten rundt oss, følte vi oss perfekt rettferdig når vi klatret opp i 500 skritt for å nå dette punktet (selv om beina kanskje ikke var uenige med dette).

Etter mange bilder klatret vi helt ned og satte kursen mot East End hvor vi hadde en Jack the Ripper-tur booket. Vi bestemte oss for å finne en engelsk pub til middag, og slo oss til slutt opp på et sted som heter The Hoop and Grapes. Alle engelske puber har navn som disse, fordi de fleste av dem går tilbake et par hundre år, og i gamle dager måtte de ha et symbol for å henge ut fronten som lett kunne identifiseres av folk som ikke kan lese (som til de siste hundre årene, var mye folk). Vi hadde et klassisk pubmåltid; padde i hullet (som var pølse i Yorkshire Pudding) og en pai med biff og ale. Det var veldig hyggelig, pluss at vi fikk prøve noen lokale håndverkssider, inkludert en som var tilsatt rabarbra. Yum.

Nå var det tid for dagens endelige begivenhet; Jack the Ripper-turen, hvor vi ble tatt med rundt East End of London av en guide som viste oss interessante steder angående Ripper-saken, samt et vell av informasjon (inkludert bilder) om drapene. Vi hadde det veldig fint på turneen, alt sammen takket være den flotte undersøkelsen som ble gjort av Alex, som fant en tur der guidene var alle Jack the Ripper-eksperter som hadde skrevet bøker om emnet og var veldig kunnskapsrike om alt Ripper relatert. Vi hadde det veldig bra, og da det var gjort fikk vi røret hjem og kollapset i sengen, en hard dag med sightseeing endelig ferdig.