Over bakken, del nitten: The Best Laid Plans of Mice and Reims.

Turen vår fra Rennes (Vest-Frankrike) til Reims (Nord-Øst-Frankrike) krevde oss å gå gjennom Paris. En kort og rask tur med toget, og vi var der, og etter en rask t-banetur (via vår favoritt Boulangerie for å få litt lunsj), var vi på stasjonen (Paris øst) som vi trengte for å få toget til Reims fra. Om åtte timer. Sukk. Vi klarte imidlertid å ordne opp billetten vår til Luxembourg, noe som ville innebære å få tre regionale tog fra Reims nordover.

Nå var det bare et ventende spill, og mens vi satt der og prøvde å være produktive, var det interessant å merke at pianoet satt opp overfor oss. Jeg har sett dem på de fleste stasjoner i Frankrike (og til og med et par ganger i London); de ser ut til å være gratis for alle å bruke når de passerer gjennom stasjonen. Og folk brukte det; noen var bedre enn andre, og på et tidspunkt overtok noen tenåringer det i en god periode og prøvde å skyte en musikkvideo som så ut til å bestå av de samme 30 sekundene som ble gjentatt om og om igjen, med piano og gitar, en svart fyr signerer falsetto, og en hvit jente som prøver både dans og rap, og mislykkes på begge deler. Så snart de forlot en annen fyr hoppet på, spilte en flott sang som kremte over alt annet som hadde blitt spilt på forhånd, og så hoppet av for å få toget hans. Det var sinnssykt, men det var en fin distraksjon mens vi ventet.

Endelig var det på tide å få toget, og en drøy time senere sjekket vi inn på hotellet vårt (som lå ved siden av jernbanestasjonen). Etter en rask titt rundt Reims og noen fancy burgere til middag, gikk vi i dvale i forberedelsene til en travel dag med sightseeing. Det startet lyst og tidlig på Notre Dame; ikke den Notre Dame, men en lignende bygget i Reims. Denne har også en rik historie, ettersom det var kirken der de fleste franske konger ble kronet i middelalderen før 1600. Utenfor ser den fantastisk ut, veldig lik Notre Dame i Paris når det gjelder utseende, med utsøkt detalj rundt fronten, og intrikate gargoyles som omgir bygningen. Innenfor var det enda mer imponerende. Mer imponerende enn den i Paris, selv om det faktum at vi praktisk talt var alene (sammenlignet med de sinnssyke folkemengdene i Paris), kan ha hatt noe å gjøre med det, selv om det også kan ha noe å gjøre med mangfoldigheten av fascinerende glassmalerier vinduer de hadde, noen av moderne kunstnere, da de sakte bygde opp igjen kirken, som ble sterkt skadet i første verdenskrig. Det var et fantastisk syn å se på, og en flott måte å starte dagen i Reims.

Fra kirken gikk vi vegg i vegg med Palais du Tau, det overdådige tidligere hjemmet til erkebiskopen av Reims, og et sted der kroningen ble feiret. Det var et fascinerende tilbakeblikk i tid, med kronjuveler og kapper av franske monarker, gamle kapeller og noen bilder de hadde av skaden som ble påført kirken i den første verdenskrig; noe steinsprut fra det skjedde, og gamle gargoyles som hadde smeltet bly fra brannen som mørtelskallene forårsaket, og skadet dem uopprettelig. På trappene opp til første etasje kunne du fremdeles se hull forårsaket av granat.

Vi forlot Palais og reiste deretter til Basilique St. Remi, en annen gammel kirke som var stengt da vi ankom, og for å være ærlig så det litt loslitt ut på utsiden. Vi dro til et nærliggende supermarked og konstruerte en billig lunsj med salat, stekt kylling og en baguette, og dro deretter tilbake til Basilique, som nå var åpen. Når vi gikk inn, så det fremdeles ikke så flott ut, men når vi kom ut av inngangspartiet inn i kirken, tok ting en mer spektakulær vending. Gamle gotiske bueganger, en massiv lysekrone og noe imponerende steinarbeid, samt krypten til St Remi, som stammer fra 1099 (selv om han døde i 553. Ikke sikker på hvor han var før det). Det mest oppsiktsvekkende var imidlertid at i sterk kontrast til Paris var det absolutt ingen andre i kirken. Ikke en sjel.

Fra Basilique våget vi oss deretter tilbake til jernbanestasjonen, der i nærheten var et museum vi var interessert i; kalt Museum of the Surrender, det ligger i bygningen der nazistene signerte en overgivelseserklæring for å avslutte kampene i Europa i 1945. Først ble vi behandlet på en utmerket video som beskriver historien til WWII i Reims, og hvorfor overgivelsen. ble signert der. Etter det tok vi en rask omvisning i museet, som ikke var veldig stort, men endte på rommet der overgivelsen ble signert, og ble satt ut som en komplett gjenskapelse av rommet på det tidspunktet det skjedde. Det var interessant å se på, men litt ødelagt av damen som var der; først skrek hun på meg for å filme (til tross for at det ikke var noen tegn overalt at du ikke kunne filme), og da Alex så en person inne på barrikaden, tok bilder av alt på telefonen hennes og spurte om hun kunne komme inn også , ble hun fortalt om at hun ikke kunne. Er ikke sikker på hva som var så spesielt med den damen, men jeg antar at vi aldri får vite det. Det forsurte litt på opplevelsen vår, noe som var synd, men vi prøvde å ikke la det få oss ned da vi hentet veskene våre og ventet på toget.

Tog nummer én gikk til en stasjon som heter Champagne Ardenne, og for de som ikke vet, er Reims i hjertet av Champagne-landet. Før noen spør om det, hadde vi ingen champagne; Jeg har prøvd masse fransk champagne i mitt liv og aldri blitt så imponert, så hvorfor kaste bort tid på den her? Neste var et tog til en by som heter Nancy, som ligger ganske nær grensen, og et siste tog derfra til Luxembourg City.

Når vi kom av toget tok det oss noen minutter å finne ut hvordan vi skulle komme oss til vandrerhjemmet, da den gamle delen av byen ligger på en stor fjell med stein, med en dal som omgir det. Vandrerhjemmet vårt lå i dalen, så det tok litt tid å navigere ned (Google Maps var lite nyttig her, da det ikke så ut til å forstå at vi ikke kan hoppe av en bro for å bli med en vei 100 meter nedenfor) . Utsikten var imidlertid absolutt ute av denne verden. Hvis det ikke var for bilene som suste forbi deg, ville du tro at du hadde gått tilbake i tid. Massive slottsvegger stiger over deg, gamle og imponerende, i et syn som ingenting som jeg noen gang har sett før. Det var fantastisk å se, og den perfekte introduksjonen til Luxembourg.