Foto av Santiago Gomez på Unsplash

På veien igjen - spent og gal del 3

Å komme inn i et nytt liv en kilometer og mer høyt på himmelen.

Sojourner

Glitter av solen blekner og skinner
langt oppe på himmelen, kan ikke nekte.
Hvem jeg er, hvem vil være, kan du ikke se, kan du ikke føle.
Og vi vil ha rett ved å høre og ta oss god tid.
Føler meg sterk i gløden, sparker steiner i snøen.
Så ivrig etter å bli kjent med meg og se verden vokse.
En bekk med flytende åpenbaring som lyser min vei.

Når jeg gikk videre til Centennial State, så kallenavnet fordi den ble en stat 100 år etter undertegningen av uavhengighetserklæringen, ble jeg øyeblikkelig forelsket i Colorado.

Å være en førstegangsreisende i denne regionen av landet mitt, min nysgjerrighet og forundring flammet og stakk rød het.

Jeg kommer fra flat-ass Florida og de snødekte fjellene jeg så i det fjerne vasket over meg med følelser av irriterende storhet og fantastisk undring.

Fargene på leire og jord blendet meg. Røde, lysebrune, gråtoner og dype svarte kontrast til flekker med grønne, skinnende herligheter.

Jeg kjente fargene synge majestet gjennom sansene mine.

Den andre sensasjonen jeg begynte å føle var krypende, utslitt, hengende øye, bøyet tretthet. Etter at jeg skjønte, etter noen få kjøringer på motorveien, var søvn en presserende nødvendighet. Jeg var på vei direkte til vandrerhjemmet i Denver.

Jeg ringte tante Esther for å la henne få vite at jeg var i nærheten, men ba henne om ikke å la Renee vite at jeg ville være i Carbondale dagen etter.

Det å overraske søsteren min for bursdagen sin ville være en stor spenning for oss begge. Bursdagene våre var bare 5 dager fra hverandre, men jeg var 4 år eldre enn Renee.

Ungdomsherberget i Denver hoppet med ungdommer rundt min alder. Atmosfæren snurret levende og full av travle utenlandske studenter på ferie. Jeg møtte gode verdensreisende fra Tyskland, Irland, Italia, Israel og Sør-Afrika.

Ungdomsherberget i St. Louis Missouri hadde vært tomt, redd meg og resepsjonisten. Så tempoet og bevegelsen på dette leddet gjenopplivet meg et kort øyeblikk mens jeg møtte alle i rommet vi bunket i.

Veldig snille og gjestfrie medeventyrere, disse snille folkene satt meg opp i en bunnkøye, ga meg tepper og en pute, og jeg falt raskt i en utslått snore.

Jeg syntes det var interessant at badene og sovesallignende rom ble delt av kvinner og menn. Situasjonen var veldig progressiv for meg og vill. Min erfaring med denne typen åpenhet var null, men jeg syntes den var forfriskende og kul.

Min søvn var dyp og avslappet. Tidlig neste morgen sto jeg opp og fanget en fantastisk soloppgang annerledes enn skjønnheten til de jeg kjente som vokste opp nær stranden.

De ekstraordinære fargene og spredte glansen satte meg på min reise videre inn i Colorado-fjellene, og forlot Mile High City og på vei høyere og høyere.

Foto av Livin4wheel på Unsplash

Lurer på

Fortsett å kjøre ned motorvei I-70 gjennom fjellene overrasket meg. Naturen eksploderte med blendende klippedråper og bratte steinete stigninger. Ved flere anledninger fikk jeg et glimt av en fjellgeit med store horn som sto på en klippe høyt oppe, sterk og stolt.

Eksploderende forundring holdt meg smilende da jeg sang med til Guns and Roses og berget stereoanlegget mitt og Peal Jam og bidro til diskens sensasjonelle syn.

Landskapet i denne delen av turen var helt ny for meg og forbløffende.

Flere timers kjøring gikk. Jeg stoppet i Vail, Colorado for en lunsj og tok noen minutter å se på fjellene i området. Dette stedet hadde ingen opphør av naturlig steinete grandiositet.

En strandgutt hele livet, severdighetene i disse granitt-snø toppede kjempene sprengte verdenen min.

Nå Glenwood Springs, Colorado, jeg måtte kjempe mot trangen til å stoppe og gjøre litt turistaktivitet. I Glenwood Springs er Yampa Hot Caves og de naturlige varme kildene store store olympiske svømmebassengerne besøk. Jeg kom tilbake til disse terapeutiske utmerkelsene mange ganger.

Men videre til Carbondale kjørte jeg ned Interstate 82. Kjøreturen hadde igjen nye underverk av topografi som begeistret og sprengte et levende sjokk av glede for hele mitt vesen.

I løpet av halvannen time nådde jeg tanten Esters hus i Carbondale. Ingen var hjemme.

Søsteren min og vennene hennes var ute og gjorde noe i byen, og min tante og onkel var på jobb.

Scenen kunne ha vært antiklimatisk.

Rusen fra fjellene rundt, seieren etter å ha fullført dette segmentet av reisen min, og stimuleringen av å ta på ekspedisjonen, holdt meg i en spenningsrik opprykk.

I 1991 var det ingen mobiltelefoner eller smarttelefoner. Pipere var populære, men jeg hadde ikke en. Jeg dro inn i byen og fant en telefontelefon for å ringe min tante Esther på jobb.

Esther jobbet for Pitkin County-regjeringen som deres assessor. Hun opererte fra Aspen, Colorado. Aspen var en times kjøretur inn i høyere fjell fra Carbondale.

Jeg klarte ikke å nå Esther, men jeg visste at hun eller ektemannen Phil ville være hjemme rundt klokka 17 eller 18 om kvelden, så jeg dro på handletur og spiste litt.

Muligheten ga meg en sjanse til å kjøpe søsteren min et rosenkvartsperlet halskjede laget av lokale steiner til bursdagen. Renee elsket kvarts.

Jeg gikk tilbake til tantens hus og ble der i en times tid og vandret rundt på eiendommen, pustet inn i høy høyde, skarp, kjølig, frisk luft og mediterte på skjønnheten rundt meg.

I slutten av juli i Florida henger temperaturen vanligvis i det høye 90 ° Fahrenheit-området, men ikke i Carbondale, Colorado i 1991.

Foto av Val Vesa på Unsplash

Det snø i juli.

Jeg var ved siden av meg selv i en uhyggelig verden og elsket hvert minutt av det.

Renee og her dukket det snart opp 2 venner hjemme. Hun var sjokkert over å se meg, og vi omfavnet, kysset kinnene og lo. Bursdagen hennes var en fridag. Jeg lagde det i tide.

Søsteren min hadde en nøkkel til huset til tanten min, og vi dro alle inn for å dele vår kjærlighet til Colorado, og det er utrolig naturlig skjønnhet. Senere på kvelden kom tante og onkel hjem og vi likte et fantastisk måltid og en rambunctious samtale.

(Bli snart med meg på On The Road Again - Spent og gal: Del 4)

(Finn del 1 her og del 2 her.)