Nord-Italia reisetips

Etter at jeg kom tilbake fra en uke i Nord-Italia - mitt første besøk i landet - klappet jeg meg selv på baksiden for å være en spektakulær planlegger, siden alt vi gjorde var fantastisk. Men etter å ha snakket med andre som har vært der gjentatte ganger, viser det seg at det bare er Italia - det er virkelig fantastisk overalt.

Ikke desto mindre er her reiseruten vår for de som ba om tips. Lenkene er til Google Maps stedsider for enkel hovedrolle:

Dagene 1–5: Zürich

En Zurich-solnedgang fra Hotel Engimatt

Vi begynte turen i Zürich siden jeg måtte jobbe der litt.

• Hotel Engimatt (hotell) har blitt mitt hjemlige hjemmet fra Zürich. Effektive sjarmerende sveitsiske rom, veldig stille, nær trikker og en deilig utfyllende frokost. I tillegg hjalp sikkerhetsvakten meg med å skrive ut togpassene våre klokka 3 om morgenen i løpet av en panikk med jetlag.
  • Le Dezaley (restaurant) for deilig fondue. Jeg anbefaler standard ostefondue med en side med dampede grønnsaker, og den burgunderiske oksefonduen med en side av frites. Og de sier i Sveits at du må drikke vin med fondue for å hjelpe med å fordøye osten.
  • Hiltl (restaurant) for vegetarisk mat som betales med gram. Det er et enormt sted med mange bord du kan reservere på OpenTable. Du tar en tom plate, fyller med hva du vil, veier platen før du drar til bordet ditt og tar billetten med deg for å betale senere.

Dag 6–7: Comosjøen

Comosjøen solnedgang

Opprinnelig tenkte vi å bo i Milan et par netter, men venner anbefalte at vi besøkte Comosjøen i stedet - veldig glade for at vi fulgte dette tipset. Comosjøen er en stor isbre innsjø midt i fjellene i Nord-Italia, med små byer spredt rundt kantene. Vannet er krystallklart, utsikten i alle retninger er fantastisk, og til tross for store mengder turister, så det ut til å takle folkemengdene godt.

• Bernina Express (tog). Vi tok tre tog for å reise fra Zürich til Varenna, Comosjøen, midt i den var den berømte Bernina Express, en vakker del av jernbanen som går over Alpene med fantastiske ultrahøye vinduer. Bloggen jeg lenket til har alle instruksjonene du trenger for å kjøpe billettene. Hvis du kan, anbefaler jeg å gå for første klasse i panoramabiler, eller gå for standard ikke-panoramiske biler med vinduer som kan åpnes. I de vanlige panoramabiler er den ganske trang, og solen stråler inn i de store vinduene, og gjør den varm og klaustrofobisk. Den praktiske delen er at toget fra Tirano til Milano stopper i Varenna, slik at du kan hoppe der for et opphold i Comosjøen.
  • Ferge midt i sjøen (båt). Ganske praktisk er det et ferjesystem i Comosjøen som humler fra by til by rundt innsjøen. Du kjøper en billett for en dag, og kan besøke byer i de tildelte områdene. Midt-sjøen besøker flere byer midt i innsjøen, som er intuitiv, fortsetter deretter nord og sør, så husk å slå av der du hadde tenkt.
Utsikt fra Al Veluu
  • Al Veluu (restaurant) er en vakker restaurant opp bakken i Tremezzina. Anmeldelsene klager over en bratt tur opp et fjell, men det var ikke så ille. Fantastisk utsikt over innsjøen, utrolig mat (prøv osteplaten!), Innbydende service - alt i alt, nøyaktig hva vi ville drømme om når vi tenker på Italia.
  • Villa Carlotta (landemerke) var vår favoritt blant villaene vi besøkte (Villa Monastero i Varenna, Villa Melzi d’Eril). Nydelig bygning med fantastiske tak og malerier, og en helt enorm hage.
  • Al Prato (restaurant) var en spesiell godbit. Vi var på jakt etter Il Cavatappi, som anmeldelser fantes om (og litt skuffet når vi kom dit), og da vi passerte Al Prato, spurte jeg om de hadde tilgjengelighet. Det gjorde de ikke, men vi reserverte for den påfølgende natten. Gutt, er jeg glad for at vi gjorde det - ikke bare var det deilig, men det var absolutt pakket den kvelden vi dro, med mange turister som prøvde å gå inn og ble vendt bort.

Dag 8–9: Cinque Terre

Et annet sted som ble sterkt anbefalt oss var Cinque Terre, en nasjonalpark i europeisk forstand, hvor det ikke er så mye natur som blir bevart, men en livsstil. I dette tilfellet, 5 bittesmå fiskevær langs en steinete kyst (som fint har gjenopplivet siden de ble fryktelig skadet under en orkan i 2011).

For å komme hit, tok vi et tog fra Varenna til Milano, og gikk deretter til Hertz-kontoret i regnet for å leie en bil (merk: Google Maps tok oss til garasjen, ikke kontoret - kontordelen er rett over gaten). Å kjøre i Italia var ikke så skremmende som vi trodde det kunne være, selv om vår lille Fiat virket sårende undermakt. Og det viser seg at vi ikke trengte de internasjonale førerkortene vi hentet på AAA tilbake i delstatene.

Agriturismo Villanova, sjarmerende selv i regnet
  • Agriturismo Villanova (hotell). Jeg kan ikke si nok gode ting om dette stedet. Det virket litt utenfor allfarvei, men det viser seg at det er en gangavstand fra Levanto jernbanestasjon, hvor du kan ta toget til Cinque Terre (pluss at de har en gratis pendelbuss i løpet av visse timer). Selve stedet er et absolutt sjarmerende gårdshus fra 1500-tallet som har vært i samme familie siden det ble bygd, og de gjorde det til litt agriturismo, med kirsebær- og oliventrær overalt. Rommene var fantastisk innredede, med supermoderne bad, myke håndklær og "biologica" (organiske) toalettsaker. Og frokosten! Alt var deilig. Merk: det viser seg at Booking.com belaster hotellene 15% av oppholdet for å bestille gjennom dem, så jeg anbefaler å bestille direkte med stedet hvis mulig.
Utsikt over Cinque Terre-kysten
  • Fottur Cinque Terre (tog). For å komme til Cinque Terre, ta et tog inn i parken og hopp av på noen av byene. Du kan også ferge mellom byene, eller det mest populære alternativet er å gå på stien som forbinder byene. Dessverre blir løypa erodert fra hundrevis av turgåere på den. Jeg hørte at de begynner daglige kvoter som Inca Trail for å håndtere folkemengdene. Stien er permanent stengt mellom byene 3-4 på grunn av erosjon, så vi startet i by 3, Corniglia (søt), spiste lunsj i byen 2, Vernazza (massivt turistisk), og spiste middag i byen 1, Monterosso (en moderne strand byen) før du tar toget tilbake til Levanto og går tilbake til agriturismo. Mens vi gikk enklere vei fra byen 3-> 1, måtte vi også fortsette å se over skulderen for å se utsikten langs kysten, så det kan være lurt å gjøre 1-> 3 i stedet til tross for den enorme trappen som starter fra 1- > 2. Jeg anbefaler å ta med mye vann pluss behagelige joggesko for å ta turen.
  • Ristorante Centro (restaurant) var en virkelig spesiell overraskelse vår første natt i Levanto. Vi våget oss inn fordi det ble anbefalt av agriturismo, og først trodde vi at det var helt tomt - viser seg at alle satt på den koselige og sjarmerende bakgården. Vi bestilte Frutti di Mare forrett og blekksprutblekkgnocci. Pastaen var myk og deilig, men vi var allerede full av forrett. Frutti di Mare besto av 9 små tallerkener med den ferskeste fisken vi noen gang har hatt, inkludert ansjos rett fra havet som ikke hadde den minste skjær av fiskethet - jeg kunne spist en bøtte av dem. Anmeldelser klaget over dårlig service, men det opplevde vi ikke i det hele tatt. Alle andre virket glade og behandlet bra også.

Dag 10–12: Emilia-Romagna

Vi ønsket å tilbringe litt tid i regionen som regnes som "brødkurven" i Italia - der all den deilige maten kommer fra. Det er ikke nødvendigvis så vakkert som Comosjøen og Cinque Terre, men det har sin egen rustikke sjarm, og vi likte virkelig å se hvordan italienere lager maten sin.

Frokosten spredte seg på Antica Corte
  • Antica Corte (hotell). For vår tid i Italia siktet jeg for at vi skulle bo på så mange agriturismos som mulig, som er gårder som har noen få rom for gjester. Uten å vite det, bestilte jeg tilsynelatende stedet der Anthony Bourdain besøkte deres berømte culatello, en alderen skinke som naturlig er kurert i slottets kjeller. Innehaveren av slottet er en kokk som kjøpte stedet der faren hans ble født, og han returnerer det til sin opprinnelige form, med en restaurant med Michelin-stjerner nå i lokalene. Gjestekvartalene i seg selv var fine - litt støvete, og du kan lukte den aldrende kulatello gjennom. Portvaktene var de mest hjelpsomme menneskene. De arrangerte for oss en omvisning i deres berømte culatello-kjellere, en pastaklasse med restaurantens souskokk (100 € hver), en omvisning i den nærliggende parmesanfabrikken, en omvisning i en balsamikafabrikk i Modena, og lånte oss sykler for en tur til en vinsmaking. Og frokosten ... vel, med brett fra den berømte culatello, ferske omeletter, kaker og oppdrettsfrukt, er det vanskelig å slutte å spise. Noen av de andre gjestene syklet gjennom og tilbrakte bare en eller to netter - en interessant idé om du er opptatt av det.
  • Tomasetti Family Winery (vingård). Dette var et av de største høydepunktene på turen. Antica Corte arrangerte en smakebit for oss, og da vi ankom, ble vi møtt av den veltalende vinmakeren Giuseppe, som snakket flytende engelsk etter å ha tilbrakt tiår i USA. De neste timene fløy forbi. Giuseppe var ikke bare en fantastisk vert, men han streber etter å lage viner uten doktorgrad i det hele tatt, noe som resulterer i unike komplekse smaker, pluss ingen hodepine!
  • Fidenza Village (utsalgssteder). Etter en deilig fabrikkomvisning på Giuseppe Giusti (som mens jeg var fantastisk, har jeg funnet over hele San Francisco), prøvde vi å besøke Modena, men byen var tom siden alt var stengt for en nasjonal høytid. Så på vei tilbake svingte vi ved utsalgsstedene, og innså at det er her alle er. Pakket. Når det er sagt, hadde de noen gode tilbud. Vi likte spesielt godt veskene på Coccinelle, og andre seire var Camper, Marni og Loewe.

Dag 13–14: Venezia

Jepp, Venezia er vakkert

Vi avsluttet turen i Venezia, som selv med de "veldig turistiske" advarslene, var enda mer turistisk enn vi forventet. Vi kjørte til Venezia jernbanestasjon, og i det øsende regnet (det virket som om det bare regnet når vi måtte takle leiebilen), hadde vi en vanskelig tid med å finne Hertz sentrum. Det viser seg at det er gjemt langs siden av en betalt parkeringsplass. Vi tok så toget inn til Venezia, der Google Maps sviktet oss mellom jernbanestasjonen og hotellet. Heller enn å ta Vaporetto til stopp nærmest hotellet, spratt den oss ut midtveis der, og vi sank koffertene gjennom alle smugene og opp og ned broer. Transporttips: få en dagskort for Vaporetto, bruk “1” som stopper overalt på Grand Canal og ikke er like overfylt, og kom av på stoppestedet nærmest dit du skal. Faktisk er det slik vi turnerte på Grand Canal, frem og tilbake, og satt i friluftsturen og skikket rundt arkitekturen.

• Gritti Palace (hotell). Takket være SPG-poengene mine, kunne vi bo på Gritti. Selv om vi hadde et av de billigste rommene, virket det fremdeles enormt flott og luxe. Jeg elsket spesielt at rommet teknisk sett var 3 rom, med en inngangsport som skilte et bad og et soverom. En av fordelene var en gratis vanntaxi til Murano for en personlig omvisning på fabrikken. Gitt, det var vanskelig å ikke kjøpe noe, men likevel en fantastisk godbit. Hotellets restaurant på vannet er også fin, men den booker seg fort til middag - vi dro under ettermiddagste og kunne slappe av uten folkemengdene.
  • Scuola Grande di San Rocco (kunst) regnes som "Tinterettos si sixtinske kapell". Fantastiske malerier. Lydturen dekket hvert eneste maleri, men jeg skulle ønske det hadde flere detaljer.

Dessverre skiller meg ingenting annet ut i Venezia. Måltidsmessig hadde A le Bande god cicchetti, den venetianske versjonen av bruschetta. Vi sendte den på vei til den underholdende Dal Moro's, som hadde fantastiske anmeldelser for takeaway-pasta. Det hadde vært fint å besøke Saint Mark, men linjen var timer lang, så vi bare så på utsiden. Vi var ikke klar over at arkitekturbiennalen nettopp hadde åpnet mens vi var der før vi dro - tilsynelatende er det også en kunst som skjer to ganger i året. Jeg anbefaler at du sjekker ut for å se om det er noen spesielle utstillinger å se. Det var morsomt å ta en tur på en gondolier, men vi sprengte en 45-minutters tur, og det endte med at det bare ble en tregere versjon av ruten på 30 minutter.

Siste tanker

Vi hadde en fantastisk tid i Nord-Italia, men jeg ville besøke andre steder før jeg dro tilbake, for eksempel Sør-Frankrike eller Sør-Italia. Jeg var ganske utslitt etter så mye reising, men jeg ville ikke endre noe, siden jeg føler at vi så alt jeg ønsket å se, og relativt økonomisk også. Matmessig hadde vi deilige måltider, men Bay Area holder sin egen i sammenligning.

Et par siste tips - først hvis værmeldingen ser ut som om det vil regne hele uken (som det gjorde for oss i slutten av mai), betyr det at det kan regne i en time i løpet av dagen, men da vil solen komme ut igjen. For det andre så online anmeldelser på Yelp og Travelocity ut til å være upålitelige - steder som hadde fantastiske anmeldelser, skuffet meg, mens steder som ikke hadde noen anmeldelser eller var snill for "dårlig service" imponerte meg mest.