Neste stopp - Trieste je nas! (Del fire)

Trieste Grand Canal

Rett etter at jeg kom tilbake fra Barcelona hadde jeg en ny tur nær Middelhavet, men mye nærmere Balkan - denne gangen var det den beryktede Trieste a.k.a byen der foreldrene våre smuglet jeans til Jugoslavia!

Årsaken til at jeg dro dit var et par fora tilknyttet Vest-Balkan - EU-toppmøtet som ble holdt i denne italienske byen, og det var derfor en mulighet for meg å rapportere fra denne typen en stor begivenhet for Balkanlandene.

Jeg kom til Trieste på vei gjennom Slovenia - med fly landing på Ljubljana, hvorfra vi med resten av den makedonske delegasjonen tok buss til Trieste. Så ikke så mye fra Ljubljana - bare flyplassen og noen fine slovensk landskap på vei. Alt virket ryddig og organisert skjønt, så i det minste sørget jeg for hva alle snakket om Slovenia før - at det skiller seg fra resten av eks-jugoslaviske land.

Ankom Trieste tidlig, rundt klokka 06.00, først tok jeg en lur og så gikk jeg en liten tur rundt området hotellet var i - var ikke en dårlig beliggenhet siden det var ganske nær sentrum og Piazza Unita - som også var stedet for noen av verkstedene og toppmøtet senere. Så jeg gikk på brygga i nærheten av Piazza Unita, været var varmt, men ikke for varmt som det i Barcelona, ​​og det var litt svak vind også.

Mitt førsteinntrykk om Italia er at her i landet handler alt om stilen. Fra arkitekturen, til måten folk er kledd på, så hvordan kaffe, mat og drikke blir servert - alt må ha sin finesse og må se søt ut. Jeg forestilte meg også at Trieste var annerledes, som mer under jugoslavisk innflytelse, men dette var overhode ikke tilfelle siden alt jeg så der var typisk italiensk.

Capo i B

Jeg satte meg på en lokal kaffebar der en venn av meg (som jeg skulle møte senere) rådet meg til å gå og bestilte den typiske Trieste kaffedrikken - capo i B. Den smakte godt og så veldig stilig ut - så fra det tidspunktet Jeg prøvde å finne ufullkommen måltid eller drikke mens jeg var i Trieste - men jeg lyktes ikke med det.

Senere som noen av makedonerne (Martina, Marijana og Aleksandar) vi gikk for å høre et foredrag fra den berømte kroatiske skuespilleren Rade Serbedzija, mens vi også møtte min slovenske italienske venn Stefan, som jeg ikke hadde sett fra i fjor, da vi deltok på en konferanse i Kroatia.

vin og hustak

Serbezdija-hendelsen var interessant, ettersom han for det meste snakket om hvordan Trieste ble sett på og opplevd i jugoslavernes øyne - som denne byen i utgangspunktet var inngangspunktet til Vesten, og hvordan den vestlige kulturen på denne tiden påvirket Jugoslavia.

fest på musem!

Etter det var det tid for vin, prosciutto og fest på ett museum der. Selv om vi for det meste unnet oss den fine italienske vinen og velsmakende prosciutto, klarte vi å se noe av kunsten som ble utstilt også. Det var en flott mulighet for nettverk også, så jeg møtte journalister og forskjellige ngo-aktivister fra Bulgaria, Kroatia og Serbia.

Etter at middagsfesten var avsluttet, dro vi til å ta litt av den berømte italienske iskremen, som var muligens den beste iskremen jeg noensinne har smakt i livet mitt!

Neste dag var full av forum og workshops, og arenaen var også interessant - det var Trieste dock. Der hadde vi de vanlige foredragene og talene om demokratiets nivå i regionen - tynne som er blitt sagt og uttalt om og om igjen på mange konferanser jeg har deltatt på så langt, så jeg brukte tiden der også til litt kvalitetsnettverk og møte nye mennesker og kontakter.

gjensyn med Stefan

I lunsjen har jeg også oppdaget noe jeg ikke hadde kjent eller prøvd før - Aperol Spritz. Og den dagen drakk jeg kanskje seks eller syv av dem. Arrangørene begynte å bli litt forbanna fordi vi som deltakere fortsatte å drikke denne Aperol og ikke ga oppmerksomhet til verkstedene som fant sted - men de burde ha visst at det alltid er en dårlig idé å tilby alkohol tidlig.

Etter at verkstedene ble avsluttet, gikk vi med Marijana og Aleksandar en tur rundt hovedtorget, både suvenirer og klær, siden det i utgangspunktet er synd hvis du drar til Trieste og ikke kjøper et klær. Den kvelden hadde vi også en deilig middag, da vi satt på en restaurant i nærheten av Piazza Unita, og vi spiste pasta og fisk over litt søt vin.

Jeg må innrømme at jeg først var skeptisk til denne kombinasjonen - jeg mener hvem som spiser pasta sammen med fisk, så jeg gikk i utgangspunktet for pizzaen, men på en eller annen måte endret jeg tankene og prøvde denne retten.

Det var fantastisk, veldig bra balansert smak, og igjen forsto jeg at italienerne kjenner maten deres, de er definitivt mestere i dette håndverket! Hadde litt drikke etter det med de makedonske journalister og mannskaper som skulle rapportere fra toppmøtet, og kort tid etter kalte det en dag.

det endelige resultatet

Så den neste (og siste) dagen viste seg å være en travel dag, som jeg rapporterte fra toppmøtet nesten konstant, begynnelsen på morgenen klokka 08 og avsluttet omtrent en time før jeg reiste til Ljubljana, som var rundt klokka 18.00.

Hele byen ble lagt ned siden Merkel, Macron og co var i byen og det var flere sikkerhetskontrollsteder nesten overalt i byen. Politikk er vanligvis kjedelig, men siden dette var en begivenhet som var fullpakket med journalister fra hele Balkan, var den interessant, og mens vi tok uttalelser og hele tiden skrev og sendte artikler - gikk tiden!

Fikk ikke sjansen til å se Merkel eller Macron, for en fordi italienerne satte opp en omkrets for journalistene som var litt langt borte fra stedet hvor disse to skulle ankomme, og den andre grunnen var det faktum at det var for varm til å stå ved omkretsen.

Imidlertid var det en fantastisk opplevelse for meg, og etter at arrangementet ble avsluttet, la jeg ikke engang merke til hvor sliten jeg faktisk var. Trettheten fanget meg da jeg ankom Ljubljana, hvor vi måtte vente ytterligere to timer på flyene til Skopje. Men når det er øl og ler, går tiden raskt, så dette var tilfelle her igjen.