Mine Topp 12 eventyr for 2017!

2017 har vært et år med å leve livet til det fulle - å være dristig, eventyrlysten, uten å holde tilbake - gjøre mest mulig ut av tiden min, sammen med Jamie! Så takknemlige vi fikk besøke 11 land totalt. Innpakket året med en dyp følelse av spenning og oppfyllelse, noe som gjorde oss begeistret for alle de nye eventyrene og læringene som kommer i 2018!

Blant alle stedene jeg har vært, valgte jeg mine Topp 12 eventyr i 2017 for å dele med deg. (Størstedelen av bildene krediterer Jamie @thecrazychinaman :)

Topp 12: “Live” Rajasthan Life. Jaipur, India

Med tips - “ta malariapiller”, “drikk bare flaskevann”, ankom vi India for første gang i april 2017. Jeg ble feid av hvordan man kunne berøre og føle historien i India, spesielt i Jaipur, ” City of Pink. ”

Guiden vår satt tilfeldig ned på den fem hundre år gamle steinkrakken ved Amber Fort og fortalte historien bak den glitrende veggen vi lente oss til. Det var ingen gjerde, ingen vakt, du fikk lov til å berøre historien forsiktig, og sive i den samme luften som århundrer siden. Vi var heldige nok til å bo i Samode Haveli, en bolig for de lokale herskerne som ble bygget for 175 år siden. I sentrum av det travle Jaipur, er denne urbane oasen i en frodig hage fortsatt okkupert av herskernes etterkommere, som gjorde dette stedet til et arvhotell for deler av året.

Samode HaveliForan Amber Fort

Vi spiste vår siste middag i Jaipur på Rambagh Palace. Mer enn bare et luksushotell, er det et arkitektonisk mesterverk som gjenspeiler historien med sin kultur og eleganse personifisert. En gang residensen til Maharaja, er det et levende monument fra Rajasthan historie. Sitter jeg på den fremre plenen med praktisk talt hele området for oss selv (fordelen med å reise i India i løpet av en lavsesong), ble jeg fascinert av den marmorerte korridoren, den opplyste hagen og den ekte Rajasthan-musikken. Jeg skulle bare ønske at den kjempeflotte mannen min ikke drakk seg selv for å sove ikke engang halvveis gjennom middagen, men at jeg spiste med meg som deres majestet Maharaja og Maharani!

Korridor av Rambagh Palace. Mario Testino gjorde en fantastisk fotografering av Kendall Jenner her for Vogue India.Før middag vs halvveis gjennom ... FLOTT ..Luftfoto av Jaipur

Topp 11: “En tåre på kinnet” - Taj Mahal. Arga, India

Da jeg var liten, var det første bildet jeg noensinne har sett om India denne gigantiske hvite marmorarkitekturen - Taj Mahal, som ble hele min vakre fantasi over India siden den gang (du også?). De kaller det symbolet på kjærlighet, symbolet på varig kjærlighet som overskrider tiden. Da vi endelig sto foran det, skuffet det ikke. Selv med en betydelig turistmengde ved siden av meg, ble jeg dusjet av en sterk følelse av ro. Vi forundret oss over den skimrende prakten - de intrikate innlagte og utskårne hvite marmorene som er påskrevet med vers fra Koranen og selvfølgelig historien bak. På 1600-tallet bygde keiser Shah Jahan Taj Mahal som en hyllest til sin favorittkone. Taj er ikke Shah Jahans visjon om verden som den er, men snarere som den skal være - harmonisk, grasiøs og ren. Denne arkitekturen udødeliggjør en manns kjærlighet til sin kone og praktens tid. Jeg er egentlig ikke en eventyrperson som vokser opp, men å puste inn luften rundt Taj Mahal med Jamie var et romantisk og sjelesøkende få timer. Ikke bare for å krysse av for listen over bøtter, vi ser frem til å komme tilbake på en båt når tidevannet er høyt neste gang!

Takk til @thecrazychinaman

Topp 10: Det er ikke noe annet sted som Camps Bay. Cape Town, Sør-Afrika

Vi startet 2017 i "Moderbyen" Cape Town, et sted som har blitt vår mest favoriserte destinasjon og senere ofte verdsatt i våre daglige samtaler. Vi har hemmelighet planlagt å kanskje flytte dit en dag! Bodde i dette vakre Airbnb-huset mot havet med byens landemerke Table Mountain på baksiden, i et av de mest naturskjønne nabolagene - Camps Bay. Camps Bay pleide å være en bare hvite strand i apartheidperioden, men nå, selv om flertallet av innbyggerne fremdeles er hvite, er det et sted som er elsket og glede av alle farger.

To scener slo meg dypt: vi ankom en stor helligdag i Cape Town. Da vi kjørte til stranden, følte jeg det som å komme inn i et filmsett, en live musikal. Hele Camps Bay var oversvømmet av glade sjeler, dans, latter og sang under det varme afrikanske solskinnet. De var mennesker i alle farger, innhold og i dag. For det andre - tidlig morgen den andre dagen, og sto ved den steinete enden av Camps Bay Beach og så framover, hele stranden og de laglagte fjellene i Table Mountain National Park ble dynket i sol og tåke. For en vakker melodi som synger Cape Town til en ny dag. Da jeg søkte etter den mest fantastiske havutsikten jeg hittil har vært vitne til, er Camps Bay den dagen alltid svaret!

Camps Bay dynket i den vakre morgentåken.Sjarmen til moderbyen, sjarmen fra Sør-Afrika!Camps Bay tatt til fange av vår DJI Mavic

Topp 9: Lion's Head - En gang er ikke nok! Cape Town, Sør-Afrika

Lion's Head langveisfra

Vi elsket denne turen så mye at vi gjorde det to ganger to dager i strekk. Den første tiden var ganske skummel for meg. Jeg forventet ikke å klatre opp en metalltråd for en del av turen, og jeg er fryktelig i noen slags fjellklatring. Andre gang var jeg mye mer selvsikker og mye raskere. Når vi kom på toppen av Lion's Head, ble vi belønnet med en 360 panoramautsikt over byen, Table Mountain og den omkringliggende Atlanterhavskysten. Å sitte på toppklippen kan føles ganske skremmende, men ingenting slår toppen av Lion's Head, det beste utsiktspunktet i Cape Town. Vi la oss til å hvile og tok av dronen fra toppen og prøvde å fange den spennende utsikten. For hvert sted vi reiser til, er vår favoritt ting alltid å finne det beste utkikkstedet i byen, og bare slappe av, lukk øynene og ta det hele inn.

Enkelt for ham, ikke så lett for meg ...Tar alt i ...Andre gang på toppen av Lions 'Head!

Topp 8: Fantastisk utsikt overalt - Adventure Trio Around the Cote d’Azur! Sør-Frankrike

I juni i fjor la @ theCrazyChinaMans instagraminnlegg oss og vennen vår @Sixuaner finne ut at vi var minutter unna hverandre i Paris, og det skjedde et eventyr sammen rundt Sør-Frankrike! Fløy ned til Nice, kjørte forbi Antibus, ble værende i St. Tropez, kom senere til Cannes, gikk rundt Eze, gamblet på Monaco, krysset grensen mellom Frankrike og Italia for å spise. Det var en morsom 4 dager med gode samtaler over vakker kjøretur, fantastisk utsikt, rikelig deilig vin og sjømat. Kunne ikke be om verken et bedre vær eller et bedre selskap!

Et av favorittstedene våre er Lac de Sainte-Croix, som jeg fant ut når jeg sjekket ut hashtags fra Instagram (takk sosiale medier!) - anbefales på det sterkeste for alle i regionen. Når vi kjørte nordover 2 timer fra St. Tropez, ble vi forskrekket da denne glitrende grønne juvelen dukket opp for oss - dramatiske kalksteinsklipper og azurblå farvann, med folk som svømte, kajakkpadling, soling, fjellklatring, hopping utenfor stupet, i scenen. Ikke rart at folk sier det er en av de vakreste innsjøene i Europa, og Frankrikes svar på Grand Canyon.

Lac de Sainte-Croixst. TropezEze

Jamie har en vedvarende lidenskap for å se etter det beste utkikkspunktet uansett hvor vi går. Han fant ut dette utrolige stedet å føre tilsyn med hele Monte Carlo, som nedenfor. På en skyfri solskinnsdag var det en fantastisk panoramautsikt over dette landet og Middelhavet.

Topp 7: Party Up med Forbes Under 30 Crew. Manila, Filippinene

Ekstremt ydmyk for å bli inkludert på Forbes Asia Under 30 List i fjor, fikk jeg tilbringe denne utrolig morsomme og inspirerende helgen i Manila i juli. Å møte unge, supermotiverte og oppnådde jevnaldrende fra hele land og bransjer, og lære om deres drivkraft og historier utvidet min horisont og utfordret meg på flere skrifter. Jeg har fått noen gode venner og holdt kontakten siden oppstart kompisene mine. Oppturer og nedturer på denne reisen, jeg er mer i fred med utfordringen, kaoset, det uventet. To ting forteller jeg meg selv gjentatte ganger: 2) være takknemlig for at jeg er sunt, 2) livet skal uansett være vanskelig. Jeg har også lært at tankene mine har det bedre når jeg gjør 2 ting riktig: 1) løper effektivt i full fart, 2) presser meg veldig hardt til å være fysisk utmattende. Hva annet gjør festen fantastisk? Deilig og kreativ mat og drikke, utmerket DJ og fremføring fra de fremmøtte.

Topp 6: Vann som faller fra himmelen - Southland Falls, Fiordland nasjonalpark, New Zealand

Uansett hvor vi går tar vi alltid en kopi av Lonely Planet under planleggingen. Vi samler disse LP-reisebøkene slik vi samler magneter til alle stedene vi har vært på. På forsiden av Lonley Planet New Zealand dekker dette store grønne fjellet hele siden med en vakker blå rund innsjø i midten. Vann faller ut fra den ene siden av innsjøen i den dype dalen. Når vi sjekker inn på Milford Sound Lodge, hva en hyggelig overraskelse å finne ut at helikopteret kunne ta oss helt til toppen av denne fossen og lande rett ved innsjøen. En av de gangene pengene kan kjøpe lykke!

Southland falls har et kumulativt fall på 580 meter i tre forskjellige vertikale sprang fra Lake Quill, noe som gjør det til et av de høyeste permanente fossefallene i verden. Sittende på toppen av fjellet, fikk vi denne sjeldne muligheten til å se hele fossen. Nå som jeg lukket øynene, kunne jeg fremdeles høre lyden av vann slippe ned fra himmelen.

På toppen av trekken

Topp 5: “Du hopper! Jeg hopper! ”Queenstown, New Zealand

Trodde aldri jeg skulle gjøre et bungy hopp, det var bare for skremmende for meg! Jeg er en som er for redd til å ha øynene opp for en berg- og dalbane. Men en ting om meg, jeg elsker å presse meg selv til å gjøre ting som bevisstheten min ville fortalt meg ellers. Så da vi kjørte forbi landemerket Kawarun Bridge, tok vi en improvisert beslutning om å hoppe (vår vinsmaking tidligere på dagen kan også ha gjort effekt).

Den siste dagen i 2017 var jeg ordentlig bundet sammen med Jamie på underbenene, og hoppet av den 43 meter høye Kawarun Bridge sammen - tilsynelatende stedet der bungy kom i gang. Jeg hadde det så gøy å overvinne min egen frykt og gjøre det trekket. Den skumleste delen er ikke selve hoppet, men alle tankene, forberedelsene og angsten som ble bygd opp til det andre jeg var utenfor broen. Når jeg ser tilbake, hjalp 3 ting meg: 1) å se på mennesker i alle aldre hoppe uten frykt (tilsynelatende den eldste personen som har hoppet fra Kawarun var 93 år gammel! Og folk over 70 år har lov til å hoppe gratis); 2) tanken på at jeg evig ville lure på hvordan bungy-følelsen var uutholdelig; 3) vi er begge enige om at det å gjøre det sammen gjorde det hele mindre skremmende. Det er faktisk litt vanedannende ... Jeg tror ikke dette vil være mitt siste bungy hopp helt sikkert!

Å bringe ekte kjærlighet til neste nivå? Greit! Så "du hopper, jeg hopper"!

Topp 4: Å ri på den mystiske, men bisarr vakre metroen. Pyongyang, Nord-Korea

Under min maratonreise i Pyongyang i april ble vi tatt for å oppleve en tur med Pyongyang Metro - et av de dypeste og mest mystiske transittsystemene på jorden. Jeg hørte at utlendinger i årevis bare hadde lov til å reise i 2 stopp, noe som utløste konspirasjonsteorier om at hele metro-saken bare var til visning. Det ble hevdet at metroen bare er et forseggjort oppsett, med pendlere som poserer som skuespillere! Vi ville aldri vite sannheten.

Etter å ha passert gjennom tykke ståldører, nedover 100 meter under sentrale distrikt, akkompagnert av et lydspor av patriotiske hymner som kom fra antikke høyttalere, nådde vi plattformen til Puhung Station. Rart å si, selve designen og dekorasjonen er bisarr vakker, hentet mye fra Moskva metrosystem. Stasjonen har mosaikkmalerier av Kim II Sung-historier eller sosialistiske ideologi, lunefine lysekroner hengende i taket, marmorsøyler og stort sett alt det regimet vil at folket skal lytte til.

Gjennom hele turen passerte mange lokale oss, men det var ingen øyekontakt, ingen latter eller smil, ingen skravling. Da en lokal jente så meg se på henne, så hun øyeblikkelig bort som om hun bare gjorde noe veldig galt. Alle så så opptatt og hastet et sted - hvor var de på vei til?

Topp 3: One Insane Long Hike over Fuji-fjellet over natten. Tokyo, Japan

Vi undervurderte med sikkerhet vanskelighetsnivået, den totale tiden som kreves og den fysiske utholdenheten som kreves for denne over natten Mount Fuji Hike. Jeg har alltid et bilde av Fuji som et mildt fjell som er fredelig, vakkert og vennlig. Det var absolutt ikke vennlig 3 om morgenen og regnet! Etter en fullsatt uke og 3-4 timers søvn natten før, gikk vi rett inn på fotturen etter landing, helt fra 21:00 til 13:00 den andre dagen. 16 brutale timer uten skikkelige tursko på fjellet med 15 min lur på toalettet som eneste luksus! Den tøffeste delen gikk nedover i tapt terreng - det rotet bare med knærne. Alle faktorene kombinert, det er den desidert mest uttømmende vandringen vi har gjort ennå. Det er sannsynligvis derfor de sa at klatring Fuji en gang er lurt, klatring en gang er stum. Den beste delen av de 16 timene? Det må være mitt fantastiske selskap - en av de mest inspirerende vennene mine Jen og klovnemannen Jamie. En ting å sette pris på er at de fikk salgsautomater på toppen, takket være stor japansk gjestfrihet.

Et par måneder senere, da jeg leste Nike-grunnlegger Phil Knight's Shoe Dog, kunne jeg veldig mye forholde meg når han beskrev Fuji-turen sin på sin første Japan-tur - en tur da hele Nike-historien startet. Turen var nøyaktig den samme for 40 år siden!

Fotokreditter til Jen LoongPå toppen / Mye trengt 15 minutter lur på toalettet ...

Topp 2 ser på solnedgang på Mount Everest Basecamp, Tibet

Golden Mt.Everest at the Sunset!

Selve tanken på å se soloppgang og solnedgang over Mount Everest er hellig. Været i Himalaya kan være svært uforutsigbart. Vi ble fortalt at det ikke er uvanlig at reisende besøker flere ganger til toppen av verden, men likevel ender opp med tåkete i beste fall eller ganske enkelt skjenkende regndager. Vi heldigvis og følte oss ekstremt velsignet over at været ikke kunne være mer perfekt. Det var sjelden et stykke sky i løpet av det døgnet vi var rundt i området. Oktober 2017 hadde vi en episk tur over Tibet med 7 andre venner som vi kjenner i årevis, og vi er alle enige om at natten på Everest var høydepunktet, men den tøffeste.

Vi fikk se Mount Everest fra solnedgang, skinne over toppen, mot stjerneklare netter, soloppgang. Det var min andre gang jeg så Everest, første gang var et eneste glimt da jeg flyr fra Nepal til Bhutan tilbake i 2013. Etter at solen gikk helt ned, pakket jeg meg inn med 6 lag med camping ute med 2 dedikerte fotografer fra vår gruppe, sitter i minus ti grad og beundrer Everest under stjernekvelder. Jeg vil være evig takknemlig for freden. Det er øyeblikk som jeg elsker og verdsetter planeten vår.

Glad fotograf camping!

Veien til Everest var også fantastisk. Vi kjørte oppover denne nybygde motorveien over Tibet-platået, og tok over hundre svinger på 5000 meter høyde med utrolig utsikt over fem av verdens høyeste topper, som hver og en ruver 8000 meter over havet. Denne drone-fotograferingen av Jamie er sikkert et av årets favorittbilder.

Oppe på 5300 meter klemte 10 av oss sammen med 6 andre mennesker i et midlertidig telt satt opp av lokalbefolkningen. Slik sov vi, som en gruppe sykehus.

Slik sov vi for natten!æren til He Qian!

Topp 1: Å løpe over gatene i Pyongyang! Nord-Korea

Inne på King II Song stadion, over 50 000 Pyongyang publikum

9. april (tilfeldigvis bursdagen min), løp Jamie og jeg det 28. Pyongyang International Marathon i Nord-Korea! Jeg klarte liksom å fullføre som №7 for kvinnens halvdel. Det var fjerde året dette internasjonale løpet åpnet for internasjonale amatørløpere. Imidlertid var den koreanske halvøya på et kritisk tidspunkt da Nord-Korea nettopp gjennomførte flere kjernefysiske tester, og nyhetene rapporterte at de amerikanske krigsskipene ble distribuert til regionen. Vi tenkte på å avbryte turen bare to dager før avreise. Hvis det er noe som virkelig er en gang i livet, som løper over gatene i Pyongyang i april 2017, er det bare å bli intervjuet av CNN etterpå.

Den morgenen til Pyongyang ristet inn i minnet mitt. Rundt klokka 9, etter 2 timers ventetid i kulden, begynte mer enn 2000 løpere fra hele verden (ja, inkludert mange amerikanere) å flytte inn på King II Song stadion for løpet av løpet. Vi ble ønsket velkommen av synkronisert applaus fra mer enn 50 000 vanlige Pyongyang-borgere som fylte opp hele stadion. Menn kledd i den identiske grå suiten med røde stifter, kvinner i tradisjonell koreansk slitasje sammen klapper sammen, avstår, synger, smiler og heier høyt på oss. Adrenalin snurret gjennom hele kroppen min.

Da løpet begynte, flyttet vi oss bort fra stadion og løp gjennom alle de største attraksjonene i Pyongyang - Triumfbuen, Changjon Street, Kim ll Sung Square, Grand Theatre, før vi kom tilbake til stadion. To sider av løpsveien var fullpakket med nysgjerrige og spente Pyongyang-borgere fra alle aldersgrupper for alle løpere. Det var vår tredje dag i dette mystiske landet. I motsetning til de kalde, følelsesløse menneskene som ikke tok noen øyekontakt med oss ​​vi møtte i de offentlige områdene, var folkemengdene på løpsdagen drastisk forskjellige. De viftet, ropte høyt fem på denne store gruppen av utlendinger som løp over hele byen.

Hvordan startet det til og med? Hvorfor dro vi til dette vanvittige landet som våger å true de mektigste, mest militære dyktige nasjonene i verden, land som etter sigende har massiv hungersnød og bruker den grusomste taktikken for å stille innbyggerne i ro? Jeg skriver det sikkert hver for seg, men kort sagt, med denne maratonmuligheten, ønsket vi å være vitne til første hånd en nasjon som er helt lukket for verden, dens mennesker som har vært hjernevasket i tre generasjoner. Jeg tror det å løpe et internasjonalt maraton i stor skala sannsynligvis ville være den beste muligheten til å samhandle med lokalbefolkningen (selv med tusenvis av øyne som ser på oss).

Foran Nord-Koreas egen Triumfbue, modellert etter Triumfbuen i Paris, men høyere. Vi vil..Intervjuet av CNNs Will Ripley etter løpet!Jamie dytter gjennom siste del av løpet ...

Håper du likte å lese dette! Spør meg gjerne noe om disse turene. Ser frem til å lære om dine eventyrlystne også!