Mine beste ferier var skoletur

Fra middelalderen til Italia og Hellas.

Fotokreditt: Kai Lehmann, CC BY 2.0.

Familien min er ikke en stor klan som tar ferie. Det beste vi gjorde var campingturer ved en av Floridas mange, mange innsjøer eller elver der faren min prøvde utrettelig å skjenke sin kjærlighet til å fiske på meg, hans eneste datter. Forsøkene hans mislyktes så hardt at jeg etter hvert ble vegetarianer. (Beklager skuffelsen, pappa.) Vi la innimellom leir på en legitim campingplass som lå rett på stranden og hadde fasiliteter som et basseng og en arkade. Det var den typen campingturer jeg kunne komme bak.

Men for det meste var ikke ferier bare en del av livsstilen vår. Foreldrene mine var alltid timearbeidere, så å ta ferie betydde å tape penger, ikke bare fordi de brukte det på en tur, men også fordi de manglet arbeidsdager. Det var bare ikke noe vi kunne budsjettere med.

Dette betydde at de største feriene mine kom i form av skoletur. Disse koster selvfølgelig fortsatt penger, men det var tydeligvis mer kostnadseffektivt å sende en gutt på tur mot familien vår på fire. (For ikke å nevne de betydelig reduserte gruppeprisene skolene vanligvis kan få.) Noen ganger var turene en dags begivenheter, som da vi dro til Medieval Times, Universal Studios, eller at en merkelig koretur for å se Joseph og Amazing Technicolor Dreamcoat med Donny freakin 'Osmond i hovedrollen. Andre var mer forseggjorte turer, som en uke i Washington D.C. eller den en gang-i-livet-turen til Italia og Hellas jeg tok på mitt seniorår.

Den turen var ting av drømmer. Helt siden jeg var ung hadde jeg en uforklarlig besettelse av Italia. Det var det ene stedet jeg ønsket å besøke mer enn noen annen. Jeg var for ung til å forstå hvor Italia var geografisk, men jeg visste at det var et sted jeg måtte reise. Da det ble kunngjort at seniorturen vår skulle være ti dager i Italia og Hellas, var foreldrene mine fast bestemt på å gjøre hva som helst i deres makt for å komme meg dit. Og det var jeg også.

Jeg husker ikke det nøyaktige beløpet vi ble bedt om å betale, men jeg husker at det var rundt $ 3500. Turen gikk gjennom EF Educational Tours, og billettene våre dekket flybillett, hotell, frokost og middag hver dag, flere turer og alle forskjellige transportkostnader (ferger, busser osv.). Jeg var også ansvarlig for å få pass og ta med nok penger til ti dager med lunsj og suvenirer jeg ønsket å kjøpe.

Jeg hentet så mange skift jeg kunne på min servitørjobb og reddet alt jeg kunne. Jeg var monumentalt dårlig på den jobben og har styrt unna restaurantarbeidet siden den gang, men på en eller annen måte gjorde jeg det fremdeles bra. Min favorittkunde var eieren av et kunstgalleri over gaten som kom inn hver morgen for en 85 cent kopp kaffe og etterlot et tips på $ 5. Jeg planlegger å bygge et monument til hans ære en dag.

Etter foreldrene mine jobbet de og sparte utrettelig, men gjorde ikke store fremskritt. Som alle familier i lavere klasse til middelklassen vet: hvis du kunne spart penger, ville du allerede være det. Da vi gikk nærmere betalingsfristen, bestemte de seg for å be om hjelp. Min tante og onkel ga oss lykkelig de pengene vi trengte for turen, siden de hadde sett på niesen deres bable videre og om det gamle Roma og Michelangelo siden hun var tre år gammel. De var glade for å få dette til å skje for meg.

Turen var en av de beste opplevelsene i livet mitt. Den var full av historie og kunst og den beste maten jeg noen gang har spist. Guiden vår lærte oss lokale skikker, som passende mengde å tippe. Hun sa at hvis summen var $ 4,25, skulle tipset ditt avrunde til neste dollar. (Vær ikke snill på meg hvis dette er uriktig informasjon. Det virket galt, men Natalia var så fast!)

Pengene jeg hadde spart gikk mest til suvenirer, lunsjer og mye alkohol siden jeg nettopp hadde fylt 18 år og kunne lovlig drikke i utlandet. (Beklager det, mamma.) Som en hoarder av sentimentalitet, har jeg fremdeles hver eneste ting jeg fikk mens jeg var der: et intrikat designglass fra Vatikanet, et halskjede og armbånd jeg fikk i en butikk-smykkebutikk i Roma, en kjole fra et utendørs kjøpesenter i en liten by jeg ikke kan huske, en stein fra Middelhavet (det betalte jeg tydeligvis ikke), sammen med hver meny og hver togbillett. Jeg ønsket å huske det hele. Jeg ønsket å sette pris på det hele.

Jeg visste også at jeg måtte tvinge mine ønsker til å matche budsjettet mitt. Jeg hadde nær 1000 dollar og brukte alt på det. Hvis jeg hadde tatt med bare 500 dollar, ville jeg fått det til å fungere også, kanskje ved ikke å drikke så mye Limoncello. På den annen side, hvis jeg hadde tatt med $ 5.000, ville jeg sannsynligvis funnet en måte å bruke hele beløpet på. Jeg så stadig ting jeg ønsket å kjøpe, men var begrenset av budsjettet mitt og mengden av ting jeg kunne passe inn i bagasjen - inkludert gavene jeg hadde tilbake til familien.

Jeg har ikke alltid gjort den beste jobben med å sette pris på ofrene mine foreldre ga, slik at jeg kunne få muligheter, fordi jeg ofte så meg rundt på andre barn som hadde mye mer. Sannheten er at jeg kan ha gått uten mange ting jeg ønsket, men jeg gikk aldri uten noe jeg trengte - og jeg har aldri gått glipp av en opplevelse selv når jeg visste at vi ikke hadde råd til det. Selv om den seniorturen var alt foreldrene mine noensinne har gjort for meg, hadde det vært nok. Jeg håper jeg kan gi dem en egen livsforandrende ferie en dag.

Stephanie Ashe er frilansskribent, kattemamma og popkultur-hengiven. Hun snakker sannsynligvis om en 90-tallsfilm på Twitter akkurat nå.

Denne historien er en del av The Billfolds Vacation Series.