Mukshpuri Top

På Mukshpuri Top

… آج میرے اعزاز میں اُس نے کیا اَچھا ساماں کیا ”
“گھر میں برف کے لول سجاۓ ، سورج کو مہماں کیا
سوچا آغاز اپنی قومی زبان سے کروں۔ اب احساس ہو رہا ہے کہ اُردو لکھنا کس قدر تبع آزما کام ہے۔ پیارے پاکستان کی ایک خوبصورت جگہ کا احوال۔ Mer informasjon اس سال دسمبر میں مجھے ایک سیاح کمپنی کے ساتھ جانے کا موقع ملا۔ صَد شکر کہ برف باری نہی و ووئی ورنہ مجھے اتنا مزہ شاید نہ آتا۔ Mer informasjon

Mellom 3. og 4. poeng

All ros for Allah, den allmektige, Herre over himmel og jord, Herre over alle universer. Dette var den første solo-turen i mitt liv, og jeg er virkelig heldig som har tatt et riktig valg ved å velge “Daekh Pakistan” for en tur. Jeg bestemte meg for tur den 28. og kjøpte bare sko og strømpebukser til tur. Jeg gikk ikke på shoppingtur, i stedet hvilte jeg hjemme. Natt til 30. desember var jeg på vei til de vakre snødekte fjellene, hvor jeg alltid ønsket å dra. Dette er ikke en blogg, da jeg skrev mange deler under reisen, og de er ikke mye sammenhengende.

Mukshpuri Top

Er på vei

Mange liker musikken, veldig få forstår den. Jeg sier ikke det, men jeg vet i det minste at det er forståelse for musikk. Det er aller første gang jeg skal på turne helt alene. Jeg har alltid hatt mitt eget selskap; la oss se om jeg kan nå. Saken er at folk ikke kan sette pris på stille. Maskiner er så enkle å håndtere i stedet for mennesker. Ettersom de fleste av dem ikke er fornøyd med seg selv, så hvordan kan du gjøre dem lykkelige. Jeg høres veldig dømmende ut.

En dør like før sporet

Kl. 04.00, jeg sov en stund, og turen stoppet på Mian jee restaurant. Et virkelig koselig, koselig, familiært sted med alle grunnleggende nødvendigheter. Da vi passerte Jehlum og Gujranwala, tenker jeg at vi får dette lille begrensede stykke tid med en så god verden å utforske. Jeg ønsker virkelig å utforske, spesielt når jeg ser de små gatene og interessante menneskene. Noen ganger synes jeg det er veldig dumt å ønske å vite alt og se alt, men hvordan kan du passere en liten dør som var låst århundre før og ikke ønsker å åpne den. Hvordan kan du se et ansikt av en vakker ung person med triste øyne og ikke vil spørre det. Hvordan kan du passere et rynket ansikt med glitrende øyne og gå rundt uten å sitte, snakke eller stirre på

dem. Vi får veldig kort tid til for mange bøker, mennesker og steder.

Turfirmaets ære er virkelig omsorgsfull eller kan være bekymret for meg. Jeg tror det skjedde første gang at noen skal gå alene med reisebyrået sitt. Han ber meg holde fast med søskenbarnene Eman og Ali.

Hest på banen

Det er en ung sivilingeniør fra U.C.P., som sitter ved siden av meg på klappsetet, og to tanter over ham. Det morsomste er når jeg i løpet av reisestart prøvde å snakke med ham, og begge herlige damene sluttet å snakke og begynte å spille hovedrollen (LOL). Selvfølgelig sluttet jeg å snakke og følte meg ukomfortabel; nok en gang, hvis jeg sier et ord til den unge mannen, vil de lytte intenst, ellers sladre om familiene deres. Jeg vil bare slutte å skrive en bok og gå videre, men jeg kan ikke, i det minste burde jeg ha funnet en god bok om Mukshpuri å lese, men jeg kunne heller ikke finne noen. Min elskede bror ba meg om å slutte å google det stedet for mye eller lese alle blogger om det, ettersom realiteten ikke er så hyggelig etterpå. Likevel har jeg alltid lyst til å lese alt før jeg går, så jeg savner ikke noe (som jeg alltid savner på grunn av min ekstravaganza-observasjon, hengi meg til alle små ting og savner åpenbart). Som nå skulle jeg slutte å skrive og begynne å stirre utenfor vinduet mitt igjen slik at jeg ikke går glipp av mer. Det er 04:21.

Vis meg et navn, og jeg er distrahert. Passerte Gojar khan og så et styre "Barristor Quddoss Ali Khan" fra Khari Sharif. Høres ut som et kraftig navn, og jeg ønsker å se denne personligheten, vet ikke hvorfor? Just krysset Institute of space Technology (my bestie’s University) Islamabad (05:16).

Den sprø troppen

Kjære Gud, på dødstidspunktet, når hele livet blinker foran øynene, vil jeg at furugata skal blinke foran øynene mine (06:56). Jeg vet at man kan diskutere hvorfor, ettersom det er en vakker furuhage i Murree, hvorfor furugata i Isloo, men jeg tror denne gaten representerer alt hva Islamabad er, den har vakre høye furutrær, men det ser ut som om det er øde. Det har en følelse av tomhet eller mangler noe i det. Den vakre smale stien fylt med blader, men ser likevel tom, uhemmet ut. Som om det har blitt berørt med alle underverker og livsformer, men det er grunt nå.

Pines, Pines og mer Pines

Den tristeste delen er uansett hvor vakker stien er, du kan aldri bli. Du må fortsette å bevege deg. Det minner meg om Robert Frost “Stopp ved skogen på en snørik kveld”

“Skogen er nydelig, mørk og dyp,

Men jeg har løfter om å holde,

Og Miles å gå før jeg sover,

Og Miles å gå før jeg sover."

I Murree

Vis før 2. punkt

For mye skjønnhet som jeg ikke hadde tid til å utforske, og beveget meg raskt frem til et punkt som vakte oppmerksomheten min. Monkey point (Bandar point) er så interessant hvis du bare stopper opp og ser et øyeblikk. Du vil se vakre fargerike hus på den ene siden. Husene er bygd på fjellene og den steinete stien som fører til dem er så vanskelig som vakker den ser ut. Jeg måtte tenke på vanskeligheter man må tåle for å bli her. Den eneste grunnen til at jeg kan rettferdiggjøre og være takknemlig for at jeg ikke har født på disse fjellene, er vanskeligheter med dette livet, og kan være kvaliteten på utdanningen også. På den andre siden av Monkey point er de vakre furutrærne igjen, med litt blanding av forskjellige arter her og der. Snøen dekket bakken i lapper, og viste bakken under trær og på bakken i plassen den får mellom trær, og grenene deres. Se opp mot himmelen så ser du den majestetiske utsikten over fjellene til purview. Fjellene ser ut som skyer i det fjerne land. På baksiden er det enorme gule fjell med store steiner dekket med lapper av snø. De mektige fjellene er uhyggelige, men likevel så flotte, enorme gulfargede steiner og skyver sterke svarte steiner også.

Bare en liten ting (før spor)

Selv kråkene i Murree er vakre. De er så søte, fløyelsaktig og jet svarte i fargen. Det er et snev av barrenness, tørr forvitret tekstur, sandbrun og gråaktig farge som krager tilbake i hjembyen min. Jeg elsker ting i rent svart farge; de ser myke ut og ekstremt attraktive. Jeg ville så dårlig å adoptere en baby kråke, men merittlisten med fugler (alle tre døde) ba meg om ikke engang å tenke på det.

Hotelldør

Vi nådde Hotel Snow-landet rundt klokka 8 om morgenen. Interessant nok var romnavnet A3, jeg trodde jeg var bestemt av å være her. Spiste deilig frokost med pratha, kylling erter og omelett med ekstra søt te, som jeg delte med Eman (heldigvis). Dette er en merkelig ting jeg har funnet om meg selv, da jeg ikke spiste noe fra matposen min bror ga meg underveis på måten jeg var på enkeltsete. Jeg åpnet ikke en gang, for jeg visste at jeg ikke har noen å dele med. På hotellet da jeg åpnet det, skjønte jeg at jeg ikke kan spise legger, sandwich, minipizza, sjokolade og søtsaker alene. Jeg går alene mange ganger, men jeg finner alltid unnskyldninger for å enten ta med mat hjemme eller ikke spise i det hele tatt. Jeg kan ikke bare åpne en eneste pakke med legg på hele turen, for det var ingen som ville ta sjetonger fra den. Til vakre Eman, jeg kan ikke fortelle deg hvor takknemlig jeg er for å ha deg med meg under frokost og middag.

2. poeng

Vi kjøpte sokker til lager over sko og pinner for å hjelpe oss med å gå på stien. Det er en 1,5 km lang spasertur før banestart, spurte arrangøren (Daekh Pakistan) om vi vil gå eller ta bil. Som entusiast for fotturer og turgåing var jeg den første som snakket. Jeg elsker å spore så mye, så jeg valgte definitivt bære .

Sporing og Mukshpuri Top

Fjerde punkt (toppen av Mukshpui)

Banen er så lang at det tok nesten 2,5 timer å nå toppen. Jeg var sammen med to unge energiske kvinnelige leger fra kong Edward. Vi var de første som kom til punkt 2. Stien er farlig, for de som er redd for høyder (jeg er ikke ). Jeg har alltid vært veldig skjev mot fjellet. Jeg har alltid ønsket å besøke fjell alene. Jeg har aldri vært redd for fjellene, men bare fascinert av dem. Du kan ikke klandre meg for å ha foretrukket fjell fremfor vannmasser etter at min elskede søster prøvde å drukne meg to ganger i kanalen, jeg har Thalassophobia.

1. poeng (Rusted Iron Gazebo)

Banen startet med en liten port og billett. Vi begynte å gå videre; å gå opp var ikke så vanskelig. Fant bare 4–5 poeng som var litt vanskelige å krysse. Aller lengst er det før jeg kommer til 1. poeng. Hvert punkt er merket med "Iron Gazebo". Vi stoppet ikke på første punkt. Trodde vi stoppet mange ganger i løpet av veien opp, og kom også tilbake. Jeg delte en sjokolade og mange minner med legene, jeg møtes kanskje aldri igjen. Det var så gøy. Vi stoppet på andre punktet i nesten en halv time. Vi spiste Pkora og likte mye. Selv om jeg tror utsikten er rent å føle, men hørte jeg mange klage på det. La meg si deg, sporing er som livet. Hvis du fokuserer på vanskeligheter på din vei, vil du kanskje aldri se skjønnheten rundt i alle disse små tingene. Her var det ingen små ting, men enorme, vakre, smilende, søte, snødekte fjell. Vinklerne minnet meg om Helen Keller “De som kan se, se litt”. Før jeg nådde 2. poeng, så jeg en mager jente ri på hest og ropte når hesten krysset smale stier. Skrikene hennes fylte hele atmosfæren, jeg følte meg virkelig dårlig for den stakkars hesten. Allerede å gispe, men måtte tåle de skrikene i lang tid.

2. poeng

Stien fra andre til tredje punkt var sølete, snø smeltet på grunn av sollys. En merkelig ting var en liten sti der plutselig vinden var så rask at man kan høre på de lyse lydene den lager. Det var noe hjemsøkt ved at vinden gjorde lyder og kjærtegnet kroppen din. Jeg hadde på meg sjalet, men det var vind i bare 5 minutters avstand. Så snart den lille stien slutter, befinner du deg i himmelen, lange majestetiske gressletter, vakkert landskap og utsikten mot himmelen var betagende. Det var snødekende topper og jeg var tunget bundet. Det var 3. poeng.

3. poeng

Litt før fjerde punkt var det den lille frosne vannmassen, en liten innsjø. Vi likte å gå og late som vi spilte ishockey på den. Det var så underholdende, ikke skummelt som fullt frossent eller jeg ville ikke ha satt foten på det ellers. Det fjerde høyeste og vakreste punktet var foran øynene mine. Lekte med snøproduserte videoer, og jeg hadde et vanvittig ønske om å bare ta en sklie nedover det vakre, bratte fjellet, men selvfølgelig, siden jeg skriver denne bloggen, avsto jeg meg selv. Det er ingen ord for det, jeg befinner meg fremdeles ved mangelen på ord for det jeg så og hvordan jeg følte meg. Jeg har aldri følt meg mer i ro med meg selv. Jeg var tilfreds og innså at bare for å bo der, er motgangen verdig. Jeg vil gjerne campe der. Jeg følte meg så levende og oppfylt at jeg ikke var sulten eller tørst i det hele tatt.

Er på vei

Fremmede som ble familie

Hassan, Iqra (par), Eman og Ali (søsken)

Kom tilbake fra Mukshpuri, var jeg med en vakker familie, som virkelig tok vare på meg. Jeg var mer interessert i å lage minner med folk nå i stedet for å stirre på de mektige fjellene. Eman, Ali, Hassan og Iqra dere er de mest fantastiske, vennlige, snille og søte menneskene. Hassan og Iqra var på deres honningmåne, men vi var faktisk som en familie på ferie, og som alle gode Punjabi-familier ga vi dem ikke noe privatliv mens vi la ned fjellene. Vel, jeg spiste og likte mye med dem, det var rundt 3 på ettermiddagen. Stien var mer glatt på grunn av solrik dag; is på stien hadde smeltet til en viss grad og laget sølepytter. Takk Gud for jeg falt ikke, men ja laget video av folk som gled.

går fra 3. til 4. poeng

Daekh Pakistan

Tallerkener og dessert

På vei tilbake spiste middag på Monal, og det vil ta en ny blogg hvis jeg går inn på detaljene i den. Ali, Eman og jeg bestiller tre forskjellige fat og kunne ikke fullføre dem. Vi likte middagen sammen og et stort rop til Daekh Pakistan for en rimelig, fantastisk tur. Shamaz og Sarim er så omsorgsfulle at jeg virkelig følte at jeg var sammen med vennene mine i stedet for folk jeg møter for første gang i mitt liv. Takk Hassan, Iqra, Namra, Ali, Eman, Aleena, Sarim og Shamaz. Jeg vet ikke hvordan de klarte en så godt organisert, komfortabel familietur, med utmerket mat og tjenester i liten mengde. Rop ut til Daekh Pakistan.

Isloo fra Monal

Tips når du skal på vei

2. poeng Gazebo

Sov godt før du drar på tur
 Gå aldri på shopping en natt før tur
 Øv om mulig lange turer en måned før
 Ta minst mulig belastning og minst mulig veske på banen
 Ta sjokolade og en liten flaske vann eller juice
 Påfør så mye fuktighetskrem over huden som mulig
 Ikke drikk eller spis mye før eller under fotturer
 Ikke overbelast deg med mange jakker
 Ta et sjal, det er best mot vind
 Bruk kroppsvarmere
 Kjøp sokker som skal brukes på sko, de er veldig nyttige
 Ta hjelp på glatt vei (det dreper ikke egoet ditt)

Den tristeste virkeligheten

Skulle ønske jeg kan få forsøplingen til å forsvinne

På vei og under fotturer kunne jeg ikke la være å legge merke til mange omslag med karameller, sjokolade og legger. Det var for mange tomme flasker og engangskopper. Mange skitne tursokker på banen så også stygge ut. De ødela bare skjønnheten i stien og stedene. Jeg ønsker virkelig at vi tar vare på slike ting. Søppel på fjellet fikk meg virkelig til å føle meg dårlig. Er det virkelig vanskeligere å legge en tom innpakning tilbake i plastposen eller vesken? Hvorfor kan vi ikke bare ta vare på disse små tingene? Jeg ønsker virkelig at vi tar vare på slike ting. Hvis en gruppe frivillige vil rengjøre sporene og legge kurver, vil jeg være med. Eller kanskje vi trenger en person til å stå på billettstedet for å gå i sporet, for å utdanne folk om å sette søppel i søppelkasser.

Tilbake til Lahore

Det klemte meg virkelig da jeg så Canal road ved 02:30. Jeg var så trist å være tilbake etter bare en kort flukt at jeg skrev et dikt. Jeg hører til de fjellene.

Som jeg var
forlater fjell
med tåkesyn,
tårevåte øyne,
sliten kropp,
oppfylt sjel,
og tungt sinn,
Jeg tenkte;
Jeg har forlatt hjertet mitt,
i de majestetiske skjønnhetene.
Nå er jeg tilbake
i hjembyen min,
se på de kjente gatene,
men øynene mine søkte fjell,
kroppen min lengter etter steinete stier,
min sjel som krever det rolige miljøet
og tankene mine løper bakover.
Jeg innså:
Jeg har ikke forlatt hjertet mitt,
i de mektige fjellene.
Jeg har brakt de fjellene,
i mitt hjemsøkte hjerte.

Fra 3. til 4. punkt

Takk, takk og mer takk

En stor takk til familien min, min mor for å gi meg vinger og faren min for at jeg ikke hindret meg i å fly. Den første alene turen i livet mitt viste seg å være fantastisk.