Huong's Guide to Berlin

Arbeid brakte meg til Berlin i en uke i september 2018, og jeg var spent på å komme tilbake til et sted som sprekker med så mye kreativitet. Jeg er ikke kvalifisert til å forklare hvordan den eklektiske blandingen av historien har formet samtiden, men Berlins grungy ånd blandet med det dvelende sommerværet var en berusende kombinasjon som lot meg ønske mer.

Før du drar til Berlin

Ikke vær som meg første gang jeg dro til Berlin. Jeg ble forvirret hvorfor det var så mange sovjetiske minnesmerker i Øst-Berlin .

TL; RD Øst-Berlin var navnet på den østlige delen av Berlin mellom 1949 og 1990. Det var den sovjetiske sektoren Berlin som ble opprettet i 1945.

Å forstå Berlins komplekse historie vil gi deg en bedre forståelse for i dag. Ikke besøk Berlin for bare å spise karrywurst og dra til Berghain.

Hva du skal pakke for Berlin

Kle deg tydeligvis etter været som er passende for datoene du reiser. Jeg skulle ønske jeg pakket en svømmedrakt når jeg fant ut om Badeschiff - en strandbar ved elvebredden med yogamesser, lektre som holder oppvarmede svømmebassenger og badstuer om vinteren .

Hvor å bo i Berlin

Leiligheten vår for uken i Neukölln.

Prenzlauer Berg

Dette var favorittnabolaget mitt i Berlin. Dette sunne området er kjent for sine "hipster-foreldre-vibber", og er dekket av treet kantede gater, kafeer med mye uteservering og små butikker. Artistene fra et tiår før har nå vokst opp.

Neukölln

Ofte omtalt som "Lille Istanbul", er Neukölln et mangfoldig nabolag med en stor tyrkisk befolkning. Dette graffiti-dekkede nabolaget er det nye Berlin-hotspotet (ifølge vennene mine) og tiltrekker både kunstnere og turister. Dette var vår hjemmebase i Berlin for uken.

Kreuzberg

Selv om vi bodde i Neukölln, var flertallet av restaurantene og kafeene vi dro til i Kreuzberg. Dette nabolaget ble grunnlagt på anti-etablering og mot kulturverdier. Nabolaget deles av en stor tyrkisk befolkning, unge og studenter.

Mitte

Jeg ble overrasket over at Mitte regnes som Berlins sentrum. Mitte var fylt med energi, men ikke altfor overfylt eller overbelastet av turister. Mitte er et historisk nabolag med gallerier, stilige kafeer og butikker. Jeg besøkte bare en liten del av Mitte nær U Rosenthaler Platz, men jeg ble ganske imponert.

Mat og kafeer i Berlin

Lunsjen vår ved innsjøen på Café am Neuen See.

Café am Neuen See

Et av favorittstedene mine i Berlin! Å finne denne biergarten krever en vakker spasertur gjennom Tiergraten-parken. Når du ankommer, er det piknikbord rett ved innsjøen hvor du kan leie robåter . Jeg spiste en deilig bratwurst med surkål, poteter, en kringle og vasket den ned med en tysk Pils .

Fes tyrkisk BBQ

Tyrkisk BBQ er nøyaktig som koreansk BBQ, men med forskjellige smaker. Vi hadde kylling, storfekjøtt og lam, og over 10 forskjellige mezes for å følge kjøttet. Vi kokte maten selv på en grillplate.

Picoteo Restaurant & Tapas-Bar

Hvem elsker ikke tapas? All maten var deilig og stemningen var helt topp. Vi satt inne, omgitt av levende lys, og det er en hage utenfor også for virkelig fine kvelder.

Hvert interiør i Berlin er som en scene fra en film.

Lokal

Jeg dro ikke hit på min siste tur, men jeg elsket den så veldig under mitt første besøk at jeg spiste her to ganger. De serverer moderne tysk mat tilberedt til perfeksjon.

Isla Coffee Berlin

Jeg kom hit etter en løpetur og eieren åpnet butikken tidlig for meg . De serverer kaffe og bakevarer. Ikke mange steder åpner tidlig i Berlin.

Kaffeebar Jacobi

To ord: kirkegård kaffe . Denne kaffebaren ligger i en kirkegård med terrasse til kirkegården. Det var overraskende ikke skummelt, og de serverte DEN BESTE espresso med kondensert melk.

Nyter terrasseværet på Café Liebling.

Kafé Liebling

Kafé i hjertet av Prenzlauer Berg. Vi spiste ikke der, men det var det perfekte stedet å sitte ute med en espresso og være omgitt av hyggelige mennesker.

Fem elefanter

Jeg dro til Kreuzberg og Mitte, og de var begge verdt et besøk. Begge serverer god kaffe og bakevarer.

Anbefalte steder jeg ikke har besøkt

• ICHOU, Bistro & Café (mat)
  • Barettino (mat)
  • Le Bon (mat)
  • Übersee (mat)
  • Nobelhart & Schmutzig (mat)
  • Konnopkes Imbiss (mat)
  • House of Small Wonder (mat)
  • The Barn Roastery (kafé)
  • Kafé Anna Blume (kafé)
  • Bonanza Coffee Roasters (kafé)

Drinker og natteliv i Berlin

Utsikt over Fernsehturm fra Klunkerkranich.

Klunkerkranich

Berlin har denne underjordiske stemningen der de gjemmer alle sine perler på hemmelige steder. For å komme til denne biergarten må du inn i et tilsynelatende dagligdags kjøpesenter, gå opp et parkeringshus, og du vil oppdage en oase med 360 ° utsikt over Berlin. Det er et flott sted å høre på musikk og se på solnedgangen.

Myxa tent med stearinlys.

Myxa Berlin

Myxa ligger i Reuterkiez, et populært nattelivsdistrikt i Neukölln, og er definisjonen av koselig. Hele plassen ble tent med stearinlys.

Mädchenitaliener

Jeg møtte en venn for drinker her, og vi bodde i timevis på å prate og nippe til prosecco. Mädchenitaliener er flott for folk som ser på.

Anbefalte steder jeg ikke har besøkt

• Prater Beer Garden Berlin (drikke)
  • Berghain (nattklubb)
  • Griessmuehle (nattklubb)
  • : // om blank (nattklubb)

Sightseeing i Berlin

Fat Tire Tours Berlin

Vi booket høydepunkteturen med Fat Tire Tours og guiden vår var super imøtekommende og kunnskapsrik. Berlin er veldig sykkelvennlig, og sykling er en fin måte å se alt på i en begrenset periode.

Pergamon-alteret

Museumsøya

Du kan tilbringe dager på Museum Island, men Pergamon Altar og Ishtar Gate er absolutt verdt å se på Pergamonmuseum.

Brandenburger Tor

Dette landemerket har blitt symbolet på forening mellom Øst- og Vest-Berlin. Brandenburger Tor er ikke bare viktig for historieelskere, men det er også morsomt å sykle under. Jeg hører at det er vakkert om natten også.

Gå gjennom minnesmerket til de myrdede jødene i Europa

Minnesmerke for de drapssiktede jødene i Europa

Det er vanskelig å sette ord på denne opplevelsen. Peter Eisenman bruker skala, dybde og repetisjon for å skape en tvetydig opplevelse for hver seer.

Shopping i Berlin

Bikini Berlin

Bikini er ikke det typiske kjøpesenteret ditt. Plassen i seg selv er vakker med mange takterrasser og til og med utsikt til dyrehagen. Du kan finne mange morsomme (og dyre) konseptbutikker. Hvis du elsker design, er dette stedet et must.

Antikvitet på Tiergarten S-Bahn loppemarked

Tiergarten S-Bahn loppemarked

I helgene dukker det opp markeder overalt. Dette loppemarkedet er det BESTE loppemarkedet jeg noensinne har sett med mange brukte ting og antikviteter. Dette er det perfekte stedet å pusse opp med pruteferdighetene dine.

Hackescher Markt

Et friluftsmarked virkelig nær Alexanderplatz.

• KulturBrauerei
  • Modulor

Takeaways From Berlin

Se for deg at veps flyr rundt maten.

Veps er overalt i september

Jeg følte meg som en gal person fordi ingen så ut til å bry seg rundt meg. Når jeg skulle gå på kafé, ville veps klynge seg i konditoriet. Når jeg skulle sitte ute, ville veps fly på mat og drikke. Her er en forklaring jeg fant på german-way.com:

Årsaken til at vi plutselig opplever et problem med dem i august til september, er at det er når dronningen ligger i dvale, slik at de slitne dronene endelig kan dra ut og feste for en siste hurra før kulden dreper dem.

¯ \ _ (ツ) _ / ¯

Anti-Etableringsverdier

Det var så vanskelig å gjøre noe research for denne turen. Jeg fant ikke mye informasjon gjennom de vanlige utsalgene som Yelp. Det viser seg at den anti-etableringsverdien renner dypt i Berlin og ting er best funnet gjennom jungeltelegrafen fra lokale.

Cash Is King

På et lignende tema som over er de fleste steder bare kontanter. Det er faktisk motstand mot å digitalisere alt for å bevare folks privatliv. Forsikre deg om at du har et bankkort med gratis internasjonal minibankuttak .

Kjærester fra kunstskole. #micamade

Artister trives her

Det var flott å få tak i venner fra kunstskolen, og vite at de ikke bare overlever i Berlin, men trives. De er i stand til å tjene en levelig lønn i Berlin som gir dem en anstendig livskvalitet.

Takk for at du er så snill og sjenerøs mot meg, Berlin. Til neste gang.