Hitchhikers Guide to Jerusalems landskap

Hvorfor det er ok å haike i Israel, og leksjonene jeg har lært av det.

Jerusalems enorme landskap

Det største hinderet for fotturer i Israel på en helg er ikke sikkerhet eller brennende temperaturer, men en mangel på transportmuligheter. Busser og tog slutter å løpe fra klokka 15 fredag ​​fram til klokka 20 lørdag. Å finne en taxi gjennom GET-appen, den israelske versjonen av Uber, er i utgangspunktet håpløs, siden svært få drosjesjåfører jobber på Shabbat. Generelt, jo lenger du kommer fra Tel Aviv og Jerusalem, jo ​​mindre er du i stand til å finne tegn til offentlig transport.

Likevel er det mulig å navigere rundt i disse transportbegrensningene. Som 20 år gammel kvinne har jeg overraskende møtt mange demografisk like turgåere som reiser, ryggsekkturister eller gikk på tur i hele Israel. En av grunnene til fotturer har blitt populære, og til og med oppmuntret, i Israel skyldes den berømte Israel National Trail (INT) - en 1100 km lang sti som strekker seg fra den nordlige libanesiske grensen til sørspissen av Eilat. Mange israelere og ikke-israelere krysser deler av denne løypa hvert år, og 40% av dem fullfører hele saken.

Forrige uke vandret min venn og jeg på Jerusalems landskap. Vi valgte Ein Kerem, en liten landsby sørvest for Jerusalem som utgangspunkt. Målet vårt var å følge Sataf-stien (en del av INT) til Sataf National Forest, et rolig sted på gamle landbruksterrasser som først ble irrigert av israelitter for tusenvis av år siden.

Terrasser i åssiden av Sataf National Forest

På Ein Kerem gikk vi inn i en av de fire butikkene (det er slett ikke en stor landsby) og spurte butikkeieren hvordan vi kommer til Sataf. Heldigvis visste han litt engelsk, men i alle fall gjorde han det ikke, vi var forberedt på å utforske på egen hånd. Vend deg mot dette blå gjerdet, pekte han foran. Ta turen nedover canyonen til du kommer til en sykkelsti som tar deg til en sirkelvei (rundkjøring). Derfra fortsetter du å følge venstre vei oppover. Så kommer du til Sataf-banen.

Sykkelsti til Sataf

Vi måtte stole på ordene hans som kompasset vårt, gitt at vi ikke hadde noe løypekart og ikke kunne lese hebraisk på noen av løypeskiltene. Veibeskrivelsene hans var utvilsomt nøyaktige, siden vi fant rundkjøringen uten problemer. Kanskje kunnskapen om "vi kommer dit uten problemer" gjorde oss overbeviste, fordi vi begynte å eksperimentere med sidestier, og tenkte at en hvilken som helst vei foran ville føre oss til Sataf.

Tilfeldig frukt fant vi underveis (venstre granateple, høyre bitte liten pære)

Etter hvert gikk vi vill.

Jeg skal innrømme, det var min feil. Underveis prøvde jeg å ta en snarvei, forlate hovedveien og hoppet gjennom den mest buskete, tornete stien noensinne. Som et resultat ble vi veldig kuttet før vi bestemte oss for å stoppe og bytte veibeskrivelse. Vi forlot bramble og kom tilbake til hovedveien (motorveien) ved å krype opp på siden av en smuldrende steinbakke. Derfra ble vi enige om å bare følge motorveien, som også går helt til Sataf. Hold deg til en bane og bare en bane.

Turen langs motorveien var opprinnelig nedslående. Alt du kunne se fremover var en lang svart vei som trinnløs uendelig rundt store åser. Den midterste ettermiddagssolen slo ned de hardeste blendingene. Biler zoomet inn, noen ganger bare meter fra oss. Flere hevet oppmuntrende. Jeg følte at jeg løp et maraton, og de israelske sjåførene var tilskuere som heiet fra sidelinjen. Det løftet humøret.

Etter å ha gått i rundt 50 minutter, ankom vi hvor motorveien krysset inngangen til Sataf, merket av en iskrembil og noen saler. Vi fikk øyeblikkelig et skilt som sa "Sataf Path" bak lastebilen. Lærdom, det er lettere å starte fra Sataf og gå til Ein Kerem enn omvendt. Et stykke lenger i skogen satt skyggefulle piknikbenker, omgitt av lunder av saftige fikentrær sprengt av solbadet frukt. Vi plukket flere store fiken fra trærne, bet i den varme massen og lagret noen i posene våre for å tørke senere.

Iskrembil (venstre), fiken (til høyre)

Vi visste at solen raskt gikk ned, noe som betydde at vi ikke hadde mye tid før vår forhåndsarrangerte Shabbat-middag. Å ta Sataf-stien (Israel National Trail) ned i stedet for motorveien tilbake, betydde at vi kunne spare litt tid hvis vi ikke gikk seg vill igjen. Det betydde også at vi kunne se et annet syn og faktisk vandre gjennom en "ekte sti." Jeg ønsket at vi kunne ha utforsket mer av Satafs skoger, men å returnere til Jerusalem før solnedgang var viktigere.

Jeg vil her påpeke at Israel National Trail er merket av tre fargede linjer: oransje, blå, hvit - som representerer land, vann og luft. Etter INT-merkingene skalerte vi nedover fjellsiden og nådde til slutt de halvt ødelagte murene i en palestinsk landsby som fortsatt sto innenfor terrassene. Voksne slapp rundt på gresset og barna kanonballet inn i en (veldig skitten) naturlig vår. Den avslappede atmosfæren fristet oss til å stoppe, men det gjorde vi ikke. Vi løp i utgangspunktet ned på den steinete stien, drevet av fjellets potensielle energi og vårt instinktive ønske om middag.

Skiltet i

Ved basen av stien var en parkeringsplass, antar jeg, for folk som vandrer Satafskogen. Det var fremdeles flere ubebodde biler der. Synd at ingen av bilene tilhørte oss.

Ifølge Google Maps var Jerusalem fremdeles to timer unna til fots - noe som betydde at vi ikke ville komme tilbake i tid for Shabbat hvis vi gikk. Ikke som vi ønsket å gå på alle måter. En taxi ville være hyggelig. Å få en var imidlertid veldig usannsynlig, siden vi fortsatt var for langt fra Jerusalem eller Ein Kerem.

Av andre alternativer bestemte vi oss for å haike. Dette betydde i utgangspunktet at vi sto ved siden av veien, viftet med hendene i luften som drivmotorfly og stirret intenst på hver sjåfør som kjørte forbi. Hvordan vi klarte å haike på ikke en, men to biler - en fra parkeringsplassen til Ein Kerem, og en annen fra Ein Kerem til Jerusalem - kan bare tilskrives to veldig snille israelske fremmede.

På vei fra parkeringsplassen til siden av veien, der vi sto og ventet på at en bil skulle stoppe.

Den første sjåføren som stoppet var en mann som hadde briller og en hvit knapp skjorte nede. Han var sammen med de to ungdomsskoledøtrene sine, som ivrig pratet med oss ​​om deres eventyr som vandret hele Israelstien med faren. De kom nylig tilbake fra en tur gjennom Amsterdam. Faren flyttet ordløst den store bagasjen fra baksetet inn i bagasjerommet for å gi plass til min venn og jeg.

Den andre sjåføren var en liten mager kvinne som hadde en blomsterkjole på seg. Den ti år gamle sønnen satt i førersetet ved siden av henne, og på baksiden hennes aldrende mor. Hun smilte og fortalte at hun bodde i nærheten av Ein Kerem hele livet. Vi båndet om vår kjærlighet til roen på landet sammenlignet med den støyende folksomheten i byen. Hun dyrket sine egne planter og grønnsaker og var spent da hun hørte at familien min, tusenvis av kilometer unna, også gjorde det.

Jeg ble overrasket over hvor raskt hver engel dukket opp. Jada, flere biler kjørte forbi uten å stoppe. Likevel, hvis folk er naturlig egoistiske, hvorfor vil da to fremmede utsette fredagens sabbatsplaner for to personer de ikke skylder noe til? Er det galt å tro at folk er iboende gode?

Selvfølgelig bør man sørge for at scenen er trygg før man setter seg inn i en persons bil. Her er generelle retningslinjer for haike i Israel (eller hvor som helst i verden):

1) Finn det rette stedet å stå i. Du kan intuitivt øke sjansene for å gå på tur hvis du står på siden av veien nærmest den nærmerende bilen. Ved å stå i nærheten av en parkeringsplass eller på en brei vei gjør det det mer praktisk for bilen å stoppe og slippe deg inn.

2) Vurder sjåføren (og passasjerene). Den generelle tommelfingerregelen er å være forsiktig med fremmede. I vårt tilfelle kjørte de to israelerne begge med små barn. De var kledd i pent klær. Basert på utseendet deres, vil jeg si at de ikke prøvde å ta pengene våre, og heller ikke dit de tok oss med til et usikkert sted.

3) Spør sjåføren først hvor de skal. Ikke del for mye informasjon om deg selv og destinasjonen - bare en forholdsregel for å følge. Hvis det er på vei, tag med! Ethvert sted nærmere din endelige destinasjon er bedre enn alternativet.

4) Ikke vær redd for å snakke! Det er fornuftig å føle seg ukomfortabel med å snakke med en person du aldri har møtt eller sannsynligvis aldri vil møte igjen, men det er akkurat det som gjør det fascinerende! Dette er en flott sjanse til å lære noe om lokalbefolkningen i området og muligens oppdage en forbindelse. Småprat anbefales 100%. Det gjør turen forbi raskere.

5) Takk sjåføren. Dette er åpenbart. De reddet bokstavelig talt livet ditt.

6) Pass langs vennligheten. En handling av godhet kan gå langt. Når som helst du ser hitchhikers på gaten, husk den gangen noen stoppet for å hjelpe deg, og prøv å gjøre det samme for andre.

Den siste retningslinjen er åpenbart å ...

7) Fottur igjen. Å haike over et land kan være en av de beste måtene å autentisk oppleve et sted unik kultur og aspekter av samfunnet som vanligvis overses av turister.

Når vi vokser opp i Amerika, er vi skjermet av våre trygge forstadsområder og våre private biler. Ikke rart at vi synes å reise alene i et fremmed land skremmende og haike skremmende.

Stigmatiseringa rundt å gå på tur går jo eldre du blir, og jo mer erfaring får du gjennom å reise. Første gang du reiser alene, er du helt sikker på å komme i en masse problemer, enten det mangler et tog, ankommer feil adresse eller mister bagasjen. Det tok meg 20 år å mønstre motet til å reise alene. Det er definitivt ingen enkel bragd.

Å reise på egen hånd fikk meg imidlertid til å se og sette pris på det fulle omfanget av raushet som mennesker er i stand til å vise. Etter å ha bodd i Israel i syv uker, har jeg lært en ting eller to om menneskene her. Rundt dette landet venter fiender på å utslette det, men inne i det er mange snille mennesker ivrige etter å hjelpe andre i nød.