High Altitude Trek til Kedarkantha: First Timer's Guide from a First Timer

Den beste utsikten har den vanskeligste stigningen. Hvordan klatrer du? Ett skritt av gangen.
Soloppgang på toppmøtet i Kedarkantha. Dette er rundt 06:20 på toppen. Vi var syv til åtte personer som nådde opp på dette tidspunktet, resten fulgte raskt og bortsett fra en var hele partiet på 28 personer i stand til å se den fantastiske soloppgangen. Alle av oss kom til toppen.

Dette handler om min erfaring med Kedarkantha-trek med Indiahikes og seks av vennene mine. Jeg har prøvd å legge inn så mange detaljer jeg kunne, slik at dette også kan fungere som en første tidtakers guide til denne vandringen.

Reisen til 12500 fot begynte fra Delhi. Vi tok en flytur fra Delhi til Dehradun. Som den første Trek valgte vi å ikke bare gå med lokalbefolkningen og la profesjonell trekker guide oss. Etter mye research valgte vi Indiahikes. Jeg kan lett si at de overgikk forventningene våre og også serverte god mat i alle høyder (bare at jeg ikke fikk lov til å spise noe med salt; vil komme tilbake til dette senere).

Besøk Indiahikes Kedarkantha-siden for detaljerte reiseruter.

Det var en 6 dager lang vandring som startet 24. mars og slutter den 29.. Med 4 dager med trekking. Ruten var:

Dehradun-> Gaichawan Gaon-> Julota-> Pukhrola-> Kedarkantha Summit-> Akroti Thatch-> Gaichawan Gaon-> Dehradun

Så i korte trekk måtte vi nå Dehradun jernbanestasjon 24. morgen for å nå vår første destinasjon Gaichawan Gaon.

Dehradun flyplass til Dehradun City

Indiahikes ordner med hentingskjøretøy for å ta turvandrere til Gaichawan Gaon fra jernbanestasjonen. Dette er 8–9 timer med reise. Vi bestemte oss for å rekke et døgn før trekken 23. mars til Dehradun og overnatte. Vi hadde bestilt en Airbnb nær jernbanestasjonen. Etter å ha landet på flyplassen var jobben å nå Airbnb vår i Dehradun. For å nå Dehradun by fra flyplassen kan man få en privat drosje / ola eller gjøre det vi gjorde for å spare noen dollar. Gå utenfor flyplassen i cirka 1,5 km og skaff deg buss. Bussturen tok over 1,5 t. Det var en liten buss. Sammen med vår gruppe på syv personer hadde den en annen gruppe med lokalbefolkningen. Bussen stoppet en stund og da den var i ferd med å forlate hadde vi allerede en liten piknik inne. Den andre gruppen fikk samosa, jalebi og kald drikke ombord. Lukten av det hjalp mye med å få oss alle lyst på mat.

Dette var gateplassen med deilig Aloo Tikki, samosa-chat og Aloo Tikki Bun. Stedet ligger veldig nær Clock Tower-stoppet. Vi stoppet faktisk for å ha samosa og endte opp med å spise alt de tilbød.

Vi stoppet ved klokketårnets bussholdeplass. Neste stopp var oppholdet for natten. På dette tidspunktet var alle veldig sultne, og vi bestemte oss for å spise litt gatemat. Vi var tilfeldigvis i nærheten av en og prøvde alt som ble solgt der. Viser seg at denne maten var så velsmakende at vi forlot stedet full mage og middagen var ferdig. Deretter tok vi en bil til Airbnb, hvor vi ble møtt av et fantastisk eldre par som viste oss deres aldri sluttende hus. De var lett de beste Airbnb-vertene jeg har møtt. Dette stedet ligger i nærheten av jernbanestasjonen, perfekt for en gruppe av størrelse 2 til 8 og rimelig. Vertene arrangerte for neste dag biler tidlig på jernbanestasjonen.

Dette er Airbnb-oppføringen til eiendommen.

Sirmour Villa Familie og gruppeopphold

Dag 1: Dehradun til Gaichawan Gaon

Åtte timer med fascinerende og kraftfullt kjøretur gjennom dalene til Gaichawan Gaon Begins.
Et bilde tatt fra vår travbuss på vei til Gaichawan Gaon. Hele reisen vil behandle deg med vakker utsikt.

Vi forlot Airbnb og nådde stasjonen tidlig morgen. Indiahikes trek-koordinator hadde allerede hjulpet med å skaffe oss en reisende. Vi var en stor gruppe, så drosjen ikke var et godt alternativ. Jeg vil alltid foreslå å ta en reisende over bilen. Dette var en lang reise på over åtte timer.

Vi ble bedt om å oppbevare en kopi av vår foto-ID. Det var en politisk sjekk-post i nærheten av dette området der sjåføren sendte inn ID-kopier til politimyndigheten. I mellomtiden falt vi ned og likte denne utsikten.

Bortsett fra vennene mine ble jeg introdusert for det som kalles Avomine. Ja, dette er bevegelsessyke-nettbrettet. Veiene har virkelig skarpe svinger og mye hårnålsbøyer som vil gi hvem som helst bevegelsessyke og at hvem som helst, var meg. Nettbrettet hjalp ikke og jeg fortsatte å kaste opp helt til jeg endelig fant løsningen. Sjåføren ba meg forlate setet mitt og legge meg i bussen i gangområdet. Dette fungerte magi. Dette er en ting jeg ikke kunne ha gjort hvis det var en bil eller Jeep.

Sjåføren ba meg forlate setet og legge meg i bussen i turområdet. Dette fungerte magisk. Slik kan man lett unngå bevegelsessyke. Sammen med dette kan du prøve å ta pillen minst 30 minutter før reisen begynner.

Vi nådde et lite markedsområde hvor vi fikk selskap av en dame. Hun var innfødt og hoppet inn hos oss. Etter en kort prat med henne oppdaget jeg at det var huset hennes i fjellet hvor vi var på vei og skal overnatte før trekken. Vi kom inn på Gaichawan Gaon om kvelden.

Markedsplassen noen kilometer foran Gaichawan Gaon. Vi var i den reisende lik den som er synlig på bildet. Dette var stedet der vi fikk selskap av en dame. Hun informerte senere om at vi skal bo på hennes sted.

Vi fikk vist oppholdet. For gutter var det stort sett som en sovesal. En stor hall i trehytta med madrass og skikkelig komfortable tepper for å slå kulda. Da vi nesten hadde bosatt oss, hadde vi maten klar. Opprinnelig trodde jeg at det var sulten som gjorde maten så deilig, men jeg tok feil. Indiahikes sørget for virkelig god mat.

Vi ble alle bedt om å samles i en sal for orientering av vår Trek-leder. Folk som hadde valgt å leie girene, ville også få dem. Det var her vi møtte Venkat trekklederen og også to av våre favoritt lokale guider, Bimlesh og Manish. Venkat gikk gjennom de medisinske kravene, forsvarlig ryggpakning, regler for fjell og gjør og ikke om de neste 4 dagene. Her fikk alle en økosekk.

Miljøposer brukes av trekker til å samle alt ikke nedbrytbart avfall som plast som forurenser den grønne løypa. Dette er et flott initiativ fra indiahikes som har vist seg å være virkelig effektivt.

Som solnedgang så vi to typer mennesker, den ene lagd sammen og fortsatt føles kald og den andre i bare t-skjorter som streifet rundt. Den første typen hadde det veldig bra med å vaske tiffiner med nesten frossent vann, og den andre typen hadde det bra å se oss. Den andre bunken hadde allerede akklimatisert seg.

Akklimatisering: er prosessen der en individuell organisme tilpasser seg en endring i omgivelsene (for eksempel en endring i høyde, temperatur, fuktighet, fotoperasjon eller pH), slik at den kan opprettholde ytelsen over en rekke miljøforhold.

Indiahikes gir deg muligheten til å laste av ryggsekker enten fra start eller i noen baseleirer senere. Så folk som hadde valgt på nettet for lossing av ryggsekk, måtte forberede en liten dagspakke som de ville ha med seg.

Turen vår skulle starte dagen etter tidlig morgen. Tidspunktet ble informert til oss og det å være punktlig er det minste forventet. Alle ble pålagt å få blodtrykks- og oksymeteravlesningene tatt og registrert i helsekortet som er gitt til alle. Dette gjøres på hver baseleir.

Blodtrykket mitt sammen med en min venn var på høyresiden. Det var 143 på høyere side for meg. Jeg fikk fremdeles lov til å starte vandringen og ba om ikke å spise noe salt. Alle med høyt blodtrykk ville bli overvåket. De lagde til og med mat uten salt til alle som hadde høyt blodtrykk. Høyt blodtrykk i fjell er uforutsigbart, og selv de skikkeste kan utvikle dette. Folk som har fullført vandringen, kan få dette problemet neste gang de gjør det igjen.

Tidlig morgen den 25. mars samlet vi alle sammen med klare ryggsekker, to liter vann og besluttsomhet. Det var her vi begynte å rope fra “Har har Mahadev”.

De neste 4 dagene. . .

De neste 4 dagene med trek vil være en tur med opplevelser fylt med bånd med nye mennesker, spesielt treklederne og de lokale guidene. Bimlesh og Manish var våre lokale guider. Bimlesh feide gruppen og Manish ledet gruppen. Trek-lederen Venkat prøvde å være overalt.

Herfra føler jeg at jeg ikke burde gi inn flere detaljer om hver dag, da det vil gi gode spoilere. Jeg vil holde meg til fotohistorier, sammen med noen viktige notater.

Dag 2: Julota

Dag 1 var den tøffeste for meg. Dette var også fordi vi på dag 1 ikke hadde peiling på hvor tøft og slitsomt dette kan være hvis man ikke har trent godt. Sammenligning med toppmøtet denne dagen hadde mindre incentiv med hensyn til vakker utsikt.

Bimlesh prøver å forberede litt omlet på den varme pan for vandrerne. Han er en av de to lokale guidene som alltid var med oss ​​på vandringen. Jeg ble fortalt at folk på fjellet er veldig hjelpsomme, ærlige, glade og tilfredse med livet. Jeg fant ut at det var sant. Dette er den første og eneste Dhaba.Etter en slitsom tur, sitter du med en tallerken Omlet Bun i hånden og ser på de majestetiske fjellene. Barn på Dhaba selger også frooti, ​​chips og peanøtter. Maggi blir også solgt. Det er veldig tøft i fjellet å selge disse. Det blir solgt fordi folk krever det og ikke hjelper folket her å selge urfolksprodukter. Å be dem om ikke å selge maggi er ikke vårt alternativ. Men kan vi stoppe etterspørselen og kjøpe det de produserer lokalt?

På dag én hadde vi alle innsett en ting, vi kunne fullføre trekken, men bare hvis vi hadde trent bedre, hadde dette vært mye morsommere. Dette betyr ikke at vi likte mindre. Å skyve grenser har sin egen moro. Endelig rundt 3:00 Pm kunne vi se gule telt, og det pumpet oss med energi. Vi var kommet til vår første baseleir i Julota.

Vi nådde baseleiren ved Julota rundt 3:00 Pm. Dette var utfordrende og etter min mening den tøffeste i alle dager. Hver og en krasjet bare på det åpne gresset. Rett etter at vi ble bedt om strekkøvelse, ble det etterfulgt av å vise oss en demonstrasjon av hvordan vi kan rulle soveposene i telt. Det var tid for solnedgang og vi satte oss bak teltene for å glede oss over denne solnedgangen.
Vi kunne høre en periodisk lyd som var veldig klar og høy. Lyden ligner veldig på en foss, men dette var faktisk vinden som blåste gjennom trærne. Prøv å lytte til fuglene og vinden og se solnedgangen.
Solen er i ferd med å gå ned. Vi har fått teltene våre. Hvert telt deles med maksimalt tre vandrere. Indiahikes gir soveposene og teltene. Vi har nettopp lært hvordan du åpner soveposen, passe inn i den og også det viktigste, hvordan du bretter den og skyver den tilbake i posene.

Få av oss som hadde høyt blodtrykk, måtte rapportere for å få det sjekket igjen. Et av vennens blodtrykk var kritisk høyt. Trek-lederen anbefalte ham å starte Diamox-kurset.

Acetazolamid (Merkenavn: Diamox) er en "vannpille" (vanndrivende middel) som brukes for å forhindre og redusere symptomene på høydesyke. Acetazolamid brukes også sammen med andre medisiner for å behandle en viss type øyeproblem (åpenvinklet glaukom). Acetazolamid er tilgjengelig i generisk form.

Det var natt allerede og vi skled inn soveposene våre inne i teltet før det kunne bli skikkelig kaldt. Første natt krevde jeg bare en T-skjorte, en fleece, sokker og trekbukse for å sove uten å føle meg kald.

Dag 3: Pukhrola

Dette er den vakreste baseleiren. Vi begynner på toppen neste dag. Toppen er nesten synlig fra denne baseleiren. Snøen er fjernet for å lage teltene. Vi vil trenge de samme lagene med kluter om natten i sovepose, bare at nå vil sovepose også komme med ett ekstra tykt lag.

Turen fra Julota til Pukhrola er minst utfordrende på alle dager. Dette har også få av de beste utsikten. Det er her snøflekkene begynner å vises i løypa. Gradienten er mindre bratt sammenlignet med dagen før, og vi beveger oss gradvis til campingplassen.

Snøen i mars blir litt hard, fremdeles fikk vi god tid til å leke oss med snøballer. Lite visste vi hva som skulle komme videre. Den fantastiske baseleiren ventet på oss. I det øyeblikket vi nådde stedet, kunne jeg se et gjensidig spørsmål komme opp i tankene våre. Hvorfor drar vi til Sveits?

Dette var lett den beste utsikten i livet mitt.

Dette var få skritt fra teltet vårt. Jeg møtte sent for møte. Jeg fikk en spesiell velkomst med snøballer som regnet over meg fra alle sammen. Aldri være sent ellers være målet. Jeg tok hevn også.

Velkomstdrikken var en rød søt juice laget av Rhododendron-blomster som man lett kan se i mars måned. Neste var å tilberede maten. Som for meg var jeg fremdeles på mat uten salt.

Dag 4: Toppmøtet i Kedarkantha

Solen står sakte opp bak fjellene og følelsen av gjennomføring siver inn. Dette er 06:20 på toppen. Vi startet stigningen klokka 03:30. I motsetning til andre dager, på toppdagen blir vi bedt om å gå i en linje. De som vanligvis henger igjen blir holdt foran, og de som gjør det bra er på slutten, med trekleder og guidene på sitt vanlige sted. Vi startet klatringen i mørket under stjernene i fakkellys. Ryggsekken blir liggende ved basen og dagposen blir båret. Som alltid ha 2L vann og bare den essensielle medisinen.
Det var steder der beina våre ble begravet i det snø kneet dypt. Noen steder har det veldig løs snø, så prøv å følge fottrinnene til folk som er foran. Ta regelmessige vannpauser og fortsett å klatre. Prøv å nå før 6:15 for å se soloppgangen.
Å nå toppen er bare halve jobben gjort. Nedstigningen er faktisk den vanskelige delen. Her vil du innse viktigheten av mikrospikes. Dette er også den morsomste delen. Å gå med hæler først og tærne neste bør være nyttig. Ikke redd og stol på beina, nedstigningen blir enklere. Med tillatelse for trekleder får du også sjansen til å gli på snø. Dette er en av de beste opplevelsene.

Få av vennene mine fikk snøforbrenninger mens de skled på snøen. Dette er veldig smertefullt og krever riktig medisinering. Informer trekklederen umiddelbart i slike tilfeller. Unngå å få snøforbrenninger eller kneskader mens du glir.

Snøforbrenningen skjedde for det meste fordi mens du skled ble t-skjortene trukket opp og blottet huden rundt midjen, som fikk gnidd mot snøen. Forsikre deg om at dette ikke skjer. Personer som har polstrede jakker vil gli med høyere hastighet. For å bremse kan man bruke albue for å sette pauser. Spør guiden om hvordan du bruker pauser.
Vi kommer tilbake til Base-leiren på Pukhrola og hviler oss en stund. Den neste basen vår er en lysning omgitt av valnøtttrær, og så navnet Akroti Thatch. Nå har vi fylt 2 liter vann, returnert mikrospikene og gangene. Vi er klare for nedstigningen av de lastede ryggsekkene har blitt sendt på muldyr. Rask nedstigning til Akroti Thatch begynner.

Vi skal overnatte på Akroti Thatch baseleir. Relativt mindre kaldere, omgitt av frodig tett furuskog. Dette er et godt tidspunkt å chatte, slappe av og også spille litt cricket.

Dag 5: Tilbake til Gaichawan Gaon

Vi har fullført nedstigningen. Turen kommer til en slutt, men minnene varer stadig. Vi møter neste gruppe trekker som begynner stigningen neste morgen. Folk har returnert leide gir, tatt et bad etter 5 dager og har endret seg til rene kluter. I mellomtiden har solen gått ned, og vi har funnet over 15 personer som spiller UNO med oss. Tomorrows batch har et spesielt medlem som for øyeblikket spiller UNO med oss. Hun er neste batch-trekklederens mor. Hun er over 55 år gammel, og med neste soloppgang skal hun også på vei mot toppen.

Vi startet tidlig fra Akroti Thatch til Gaichawan Gaon. vi ble konfrontert med en kort og veldig bratt oppstigning over steiner. Det var en vannstrøm ved siden av. Mange mennesker gikk i fornektelser og var sikre på at de ikke ville klare det. Her kom Bimlesh og Manish våre lokale guider for hjelp. De som sto i fornektelser befant seg på den andre siden av oppstigningen. Det så tøft ut, men dette ga spenningen.

Dag 6: Dehradun igjen

Vi var i vår reisende tilbake til Dehradun. Mens vi er på vei tilbake finner vi denne vannstrømmen som suser gjennom steiner. Bussen stopper, og vi har kommet ned for å våte føttene i dette rennende vannet og få bilder. Denne gangen skal jeg fremdeles møte min gamle venn

Vi nådde Deharadun stasjon på 4:30 Pm. Vi hadde et tog til New Delhi var klokka 11:30 om natten. Vi hadde god tid å bruke og bagasje å håndtere. Planen var å oppbevare bagasjen på jernbanestasjonen klokkerom og streife rundt i byen. Dette mislyktes fordi trekking vesker ikke har noen bestemmelse om å bruke låser. Klokkerom krevde låser i hver pose og var også utsatt for rotter. Det neste alternativet var å gå i nærheten til Yatri-Niwas og få et klokkerom for billig. Vi fant stedet, men likte ikke det. Til slutt innså vi at de siste dagene har trent oss godt til å bære ryggsekken. Vi streifet rundt med ryggsekken.

Et av de anbefalte stedene for andre vandrere var “Doon Darbar”. Vi gikk fra stasjon til Doon Darbar for å spise middag. Dette er relativt bedre enn andre steder og godt valg til middag. Bursdagen min var dagen etter, så mens jeg spiste middagen, skled to av vennene mine ut og kjøpte en kake. Dette ble til slutt kuttet inn i toget. Jeg hadde ingen anelse om kaken før dette, de kom med en god cover up-historie. Vi hadde fremdeles mye tid i hånden. Tre av oss forlot gruppen og fant en kaffekaffedag for å kaste bort tid, resten dro til stasjonen.

Toget ankom, vi hoppet inn og da den ene reisen til Delhi begynte begynte den andre.

Take Aways ...

• Hold posepakken lett. Når det gjelder meg trengte jeg: To trekbukse, tre t-skjorter, en fleece (mikrofleece ble ikke brukt, det var slutten av marsjen), en polstret jakke, ett par hansker, fire par sokker, bortsett fra vanlige gir som nyanser, ullhette, stangpinner og tiffinkasse, silkepapir.
  • Fortsett fuktighet. Dette hjelper med å unngå AMS (akutt fjellsykdom). På en dag bør man holde en sjekk for å fullføre rundt 4 til 5 liter vann.
  • Gjør et testskudd før du pakker kameraet i ryggsekken. Jeg forteller dette fordi jeg bar kameraet mitt helt til Pukhrola og tilbake til Gaichawan Gaon, men ikke var i stand til å ta et eneste skudd. Alle bildene over ble tatt med mobil. Kvelden før trekken hadde jeg satt batteriet mitt i Gaichawan Gaon og hadde glemt å sette det tilbake i kameraet.
  • Tren godt hvis du vil glede deg: Du har en tendens til å ta ut all din energi i å gå hvis du ikke er trent godt, og i stedet for å glede deg fra kamp fra en leir til en annen.
  • Du kan legge igjen uønsket bagasje på Gaichawan Gaon: Oppbevar et friskt par kluter og også annen uønsket bagasje i klokkerommet på Gaichawan Gaon.
  • Sett en flaske vann i soveposen: Kontroller først at flasken ikke lekker. Etter det legg den innpakket i varme kluter eller inni soveposen. Hver morgen var vannet så kaldt at det var vanskelig å ta på. Denne ene flasken med vann var min frelser.
  • Unngå snøforbrenninger: Snøforbrenninger er veldig smertefulle. Forsikre deg om at du ikke får dem mens du glir på snø under nedstigningen fra toppen.
  • Sjekk teltet før du sover: En stund kan glidelåsen i teltet ikke gjøres ordentlig. Skikkelig kald luft kan plage deg hele natten. Sjekk for luftspalter i teltet før du sover.
  • Meld deg på t-skjorter tidlig etter endt trek: Jeg var sen med å registrere meg for t-skjortene. Man kan kjøpe dem på Gaichawan Gaon, men aksjene er begrenset, så vær tidlig. Du vil også bli gitt sertifikatene dine i den siste orienteringen.
  • På Dehradun Få et rent toalett på McDonald's eller Cafe Coffee Day: Gutta klarte å bruke toalettet på Doon Darbar, men jenter syntes det var ubehagelig. Vi fant en renere toalett på kaffekaffedagen i nærheten.

Det er alt, jeg vil prøve å holde dette oppdatert. For spørsmål, kommenter nedenfor.

Likte du artikkelen? Du kan klappe !!