Hampi: En kort usesongs turistguide

Thiruvengalanatha-tempelet nær Kamalapura utenfor billettområdet (Foto: Tathagata Neogi)

Min mann Dr. Tathagata Neogi og jeg besøkte Hampi i slutten av juli 2018 som en del av en backpacking-tur i Deccan. Dette er den første av en serie blogger vi legger ut om stedene vi besøkte og tingene vi så, skriver både reisende og som spesialister innen historie, arkeologi og antropologi. Dette innlegget gjelder de praktiske aspektene ved å bo, reise og spise i Hospet / Kamalapura / Hampi.

Å besøke Hampi i slutten av juli var ideelt. Det var rundt 25 ℃ hver dag, med litt sol som ikke var for intens. Det var en herlig bris, spesielt når du ligger på toppen av steinblokker og åsene som utgjør det meste av det arkeologiske området. Til tross for det vakre været, var det nesten ingen andre turister, som lot oss besøke stedene for det meste av oss selv. Vi anbefaler at du besøker stedene tidlig på morgenen eller sent på ettermiddagen, når lyset er perfekt og solen ikke er for varm.

Rom og styre

Vi bodde på Clark's Inn i Kamalapura, omtrent 4 km fra Hampi. Vi anbefaler å bo i Kamalapura, hvor du kan finne både Clark's Inn og det offentlige gjestgiveriet. Det kongelige sentrum og andre interessante steder ligger innen gangavstand fra denne landsbyen, og det arkeologiske museet ligger rett over veien fra Clark's Inn. Mat er tilgjengelig i Kamalapura fra hotellene (ca. INR 400 per person til lunsj eller middag på Clark's Inn), samt små veikantbutikker som serverer te (INR 10) og sørindiske stifter som tomgang og fattig. Selv om vi ikke prøvde dem, ville det teoretisk sett være mulig å spise vegetarisk frokost, lunsj eller middag på disse stedene for rundt INR 60 / person.

Hampi i seg selv består av et lite, trangt turistområde med dyre hotell / pensjonat med minimale fasiliteter, noen dyre turistfokuserte bok- og pyntegjenstander, og noen få restauranter. Dette området er proppet inn i rommet mellom det viktigste aktive tempelkomplekset (Virupaksha-tempelet) og elven. Vi anbefaler ikke å bo i Hampi fordi (basert på vår forhåndsbestillingsforskning) prisene på hotellene er nesten de samme som rommene i Kamalapura, men med færre fasiliteter. Siden Kamalapura også ligger innen gangavstand fra viktige steder, er det ingen fordeler etter vår mening å bo i Hampi.

Hampi har en god restaurant, Mango Tree (ca. INR 200 / person), som vi besøkte under utforskningen av det hellige senteret. Te (INR 10), vann på flaske og snacks er tilgjengelig fra butikker i nærheten av hvert av de viktigste stedene / templene, og ved elven. Toaletter ser ikke ut til å være tilgjengelige i butikkene eller restaurantene, men det er en betalt offentlig toalett (INR 10) nær inngangen til turistområdet fra tempelkomplekset.

Transport

Vi tok et tog fra Hyderabad til Hospet, som er vert for den nærmeste tog- og busstasjonen til Hampi. Vi ankom Hospet rundt 06:30, og spiste frokost fra de små snackbutikkene utenfor jernbanestasjonen.

En bil direkte fra Hospet jernbanestasjon til Kamalapura handler om INR 200–250. I stedet for å ta en bil, tok vi imidlertid en buss til Kamalapura. Fra jernbanestasjonen kom vi på en buss til Hospet busstasjon (INR 3), hvor vi tok en buss til Kamalapura (INR 15). Bussturen var nydelig, etter bredden av en stor tank og passerte noen få templer fra Vijayanagara-tiden og minst ett lite trinn på vei. Du kan komme deg ned ved hovedbussholdeplassen i Kamalapura (foran Hanuman-tempelet) eller ved Ambedkar Circle, som ligger litt lenger mot Hampi. Mens Ambedkar Circle ligger nærmere Clark's Inn, var det en fin opplevelse å gå gjennom landsbyen fra busstoppet. Spesielt likte vi å oppdage de slangeskårne Naga-steinene som er spredt over hele landsbyen og fortsetter å bli tilbedt.

Naga steiner i et helligdom i Kamalapura (Foto: Tathagata Neogi)

Det arkeologiske stedet ved Hampi er delt inn i to hovedområder: Royal Centre, nær Kamalapura; og Sacred Center, nær / i Hampi. Det er best å ta en form for transport mellom disse to sentrene, ettersom det er en lang spasertur med et betydelig gap mellom de to områdene. Dette kan gjøres ved å ta buss fra bussholdeplassen i Kamalapura til Hampi Bazaar (ukjent pris), eller med bil (INR 150).

Transport innen nettstedet / stedene gjøres best til fots, med mindre du har begrensning i tid eller mobilitet. Faktisk er det ofte lettere å bevege seg gjennom strukturene og ruinene til fots, følge de gamle veiene eller trappene, enn det er å følge de nyere veiene. Dette lar deg også utforske mer av nettstedet og oppleve det på en måte som er nærmere hvordan menneskene i Vijayanagara gjorde det. Når det er sagt, da vi begynte å gå tom for tid og energi, bestemte vi oss for å ta en bil til flere bestemte steder. Fra Hampi betalte vi INR 600 for å besøke det billettregulerte området i Royal Center og Vittala tempelkompleks, hvoretter han droppet oss på museet i Kamalapura.

Vijayanagara-tidens vei i Sacred Center nær Hampi, utenfor billettområdet (Foto: Tathagata Neogi)

Noe viktig å merke seg er at biler ikke får gå inn på veien som fører til tempelkomplekset Vittala; De to alternativene dine for å reise ca 1 km er å betale for transport i en golfbil (20 INR / person) eller å gå. Til tross for at vi var utmattet bestemte vi oss for å gå ruten, noe som gjorde at vi kunne se mer av basarområdet som fører opp til fronten av templet. Hadde vi visst at biler ikke hadde lov til å nærme seg templet, ville vi sannsynligvis ikke ha besøkt komplekset.

Hvis du vil besøke områdene på den andre siden av elven (dvs. Anegondi), er den vanlige metoden for transport små runde båter kjent som korakler. Dessverre, da vi besøkte korakuttransporten ble stoppet for monsunen, noe som ser ut til å skje hvert år; lokalbefolkningen anbefalte at vi leide en bil for å dra dit i stedet (vi gikk tom for tid og klarte ikke å gjøre det).

billetter

Lotus Mahal publikumskammer i Royal Center, innenfor billettområdet (Foto: Tathagata Neogi)

Den arkeologiske undersøkelsen av India har implementert en kombinert billett for de tre billettlige områdene på stedet: et lite område i Royal Center som er omgitt av en mur og inneholder flere utgravde palassstrukturer, vakttårn, stridsvogner, publikumskammeret Lotus Mahal og en sannsynlig armory; Vittala-tempelkomplekset; og det arkeologiske museet i Kamalapura. Selv om disse billettregionerte områdene er langt fra hverandre, er billetten bare gyldig i en dag. Det koster INR 500 for utlendinger og INR 30 for indiske statsborgere.

Elefantstallen i Royal Center, utenfor billettområdet (Foto: Tathagata Neogi)

På grunn av den noe nedslitte tilstanden til det arkeologiske museet, ulempen med å nå Vittala-tempelet, og mengden interessante bygninger og ruiner som du kan se gratis i Hampi, anbefaler vi ikke å betale for å komme inn i billettregionene med mindre du er ferdig med å se resten av siden og ha ekstra tid.

Likte du dette innlegget? Følg Calcutta-bloggen for mer.