Første stopp er stranden. Selvfølgelig.

Kryssing av Stillehavet innebærer å jage solen gjennom 8 tidssoner - bevege deg bakover 8 timer og på en eller annen måte havne 15 timer foran i morgen. For Zoey og jeg skapte det en 32-timers dag som lunsj i Taiwan, tok sin kveldspendling gjennom de kaotiske gatene i Kuta, Bali og spiste middag på et rå / vegansk / yogarettsted 100 meter fra det indiske hav som dunket vulkansk sand i mørke.

Belastet med ryggsekker og lei av tretthet, kom vi ut i knasken av pengevekslere, taxisjåfører og turfirmaer. En turist er aldri mer etterspurt enn på en flyplass. Jeg hadde planlagt å gå rett til den offisielle taxiboden, studere de offisielle prisene og finne en taxi med en meter. Jeg rister av samtalene fra taxikulturen og får den til å motarbeide, etterfulgt av et av deres nummer. Tjenestemennene er okkupert, og førerens utholdenhet smelter min besluttsomhet. Jeg henvender meg til ham, peker på den offisielle satsen og sier “Meter”. Han er enig og vi tar fatt. Det er femten minutter før jeg merker at han aldri slo på apparatet. (Vi overlever).

Vi svelger søvnhjelpene våre og sover som sovende vulkaner. Neste morgen frokost vi igjen med yogiene som spiste økologiske grønnsaker. Jeg minner meg selv på at det anbefales å lette på før jeg spiser mat fra gatesiden. Så legger jeg merke til liten hytte med lokalbefolkningen som er opptatt i måltidene, og min besluttsomhet smelter igjen. Jeg holder tre fingre til en kvinne som ikke snakker engelsk, og jeg får frityrstekte amorfe klatter med potet, ris og ukjente smaker. Smilet hennes er smittsomt.

Senere samme dag oppsøker vi det lokale markedet. Den fargede rupien kan like gjerne være monopolpenger når vi snubler gjennom mental matematikk. 15000 til en dollar? Endelig er jeg en millionær. En vedvarende stemme minner meg om at jeg bruker mer penger enn jeg planla.

*****

Det er den andre natten. Jeg er bred våken klokka 04.00, og lurer på hvorfor jeg ikke hadde noen søvnurter. En progresjon av lyder utenfor vinduet mitt meddeler kommende daggry. Først, klokka 4, gir en hund i nærheten uttrykk for misnøye i flere lange minutter; andre hjørnetenner svarer. Klokka 5 kunngjør nabohane at sola egentlig ikke er så langt unna. Klokka 6 dukker det opp en mild fuglesang, og jeg er klar for nok en dag.

Når alt du har sett av Asia er Chiang Mai, Thailand (og Laos), er det vanskelig å ikke sammenligne Bali med Thailand. På en nylig sosial funksjon - der samtale rettet mot Zoey og jeg har vært på tematisk reise i 4-6 måneder - ble jeg advart om at Bali ikke alltid sammenligner seg positivt som en opplevelse: det er liten middelklasse, og balinesere beskytter ofte det samme arenaer som turister; den hinduistiske / buddhistiske kulturen er blitt forvrengt til å bli det turistene forventer av India; og kulturen kan være patriarkalsk og undertrykkende.

I løpet av noen dager kan jeg se at det er sannhet i det perspektivet. Jeg husker Thailand (som er en mellominntektsnasjon) som mer kulturelt autentisk og mindre en presentasjon for utlendingene. Templene var alltid i bruk og alltid imøtekommende. Det var et mangfold av kjønnsuttrykk og livsstil. Mindre vestlig mat.

Fra alt jeg har lest er denne øya mangfoldig, og jeg er sikker på at hver destinasjon vil være en mye annen opplevelse.

Vår første destinasjon er Canggu, i utkanten av Tourist Central, kjent for sin store utvandrere og surfestrender. Jeg blir umiddelbart bombardert med spisesteder som forkynner deres organiske / veganske / rå langt. Trekull og kombucha er her. Yoga er rikelig og permakultur ser ut. Alle disse påstandene er innrammet av de oste optimistiske sitatene fra Pinterest / Etsy: Love is Simple. Stranden er best. Bare gode vibber. Halvparten av meg elsker det, og den andre halvparten lurer på hvorfor faen jeg kom til West LA.

Men jeg skriver dette på vår fjerde dag, og vi spiste bare i en liten Warung rundt hjørnet med bare lokale lånetakere. Buffeplaten min kostet meg $ 1, og jeg kunne ikke identifisere halvparten av oppvasken. Jeg er begeistret.

*****

Jeg kan ikke tro at det bare har gått 72 timer. Toppene har vært så høye, og lavene har vært lave - fysisk og følelsesmessig. Akkurat nå føler jeg meg veldig takknemlig for å være på reisen.

Jeg oppnår ingenting. Jeg fullfører alt.