Nybegynnerguiden til Kings Canyon

En intro til distriktene Grant Grove og Cedar Grove

Ja, hallo Kings Canyon! Denne utsikten er på Mist Falls-løypa, omtrent 5 kilometer unna.

Essentials

• Type tur: Weekender (avgang fredag ​​etter jobb, retur søndag ettermiddag)
  • Kjøretid fra San Francisco: ~ 4–4,5 timer til parkinngangen, ytterligere 30–45 minutter til Cedar Grove / Road's End.
  • Vanskelighetsgrad og total kjørelengde: Varierer. Kings Canyon er en stor nasjonalpark med flere distrikter. Dette innlegget fokuserer på Grant Grove og Cedar Grove, de to distriktene nærmest SF.
  • Folkemengder: Vi besøkte parken i begynnelsen av juni og så lette folkemengder.
  • Temperaturer: Varierer med årstid; Vi anbefaler at du besøker mai – september etter at snøen smelter. Forvent temp på dagtid rundt 70 ° F og lavt nær 50 ° F. Det er viktig å merke seg at canyon er ganske dypt, så det eksakte været kan variere veldig avhengig av hvor du er i parken (canyon floor vs a mountain peak).
  • Tillatelser: Påkrevd for alle turer på turer tilbake til natten. Du kan søke om å reservere en tillatelse på forhånd for den travle sesongen (mai – september) online gjennom NPS. Du kan også se hvilke løypehoder som fremdeles har tillatelser tilgjengelig her.
  • Bjørner / truende dyreliv: Bjørner er aktive i området, så husk å ta med en bjørnekanne og lagre maten riktig.
  • Vannssituasjon: Avhenger av stien, men Kings River renner gjennom sentrum av parken, med mange andre bekker underveis
  • Brannsituasjon: Branner og leirovner er tillatt; sjekk gjeldende brannbegrensninger før turen.

prep

Utstyr: Ta en titt på sjekklisten min for temperert klima for ryggsekk for anbefalte sett med ting for å ta med på denne turen.

Mat: Vi anbefaler å ta med ikke frysetørket mat, spesielt siden din første natt blir bobilcamping. Vårt favoritt campinghack er å tilberede frokostburritos og carne asada-burritos på forhånd, pakke dem inn i folie og deretter varme dem opp i brannens kull.

Campingplassplasser: Reserver et sted på Sunset Campground, som ligger rett ved inngangen til parken, fredag ​​kveld. Det er mange campingplasser i hele parken (full liste her). Vi slo leir begge nettene ved Sunset, selv om vi fant ut at det var overfylt og bråkete.

fredag

Vi dro etter jobb på en fredag ​​og traff dårlig rushtrafikk, og la minst to timer til kjøreturen. Når du drar ut av byen, veves motorveien gjennom bølgende åser og inn i de enorme jordbruksområdene i sentrum av California.

Mørket konsumerte til slutt himmelen da vi tok vår siste sving inn på Highway 180, og gikk rett til Kings Canyon. Den mørke, svarte veien blandet seg inn på midnatthimmelen, et kronglete hav av gule og hvite linjer som ledet oss høyere og høyere inn i fjellene.

Etter det som føltes som evighet, ankom vi. Vi dro inn på leirplassen vår og gikk ut av bilen inn i den kjølige fjelluften, lukten av skitt og sedertre forsterker lungene. Jeg så opp på trærne, ruvende over oss, stjernene glitret utover grenene. De seks timene vi nettopp brukte i bilen, føltes ubetydelige. Vi var endelig her, og det var magisk.

Nicks superkunstige bilde av Sequoias gjenspeiles i kaffen hans. : Nick Roberts

lørdag

Neste morgen nippet vi til cowboykaffe og satte kursen mot Cedar Grove, hjertet av Kings Canyon. Jeg hadde undersøkt parken på forhånd, så jeg hadde en generell sans for de forskjellige distriktene og de tilgjengelige turene. Ingenting på nettet forberedte meg på dramaet i canyon i virkeligheten.

Riksvei 180 vrir seg dramatisk gjennom en lund av gigantiske Sequoias, klatrer over en svidd skog på toppen, og åpner seg deretter til et helvete av en dramatisk utsikt.

Riksvei 180 slynger seg fra fjelltoppen ned til bunnen av canyon, og følger Kings River i omtrent 15 mil til Road's End.

Vi trakk selvfølgelig flere ganger på kjøreturen til Cedar Grove. Det er nesten umulig å kjøre inn i canyon uten å bli hemmet av en følelse av ærefrykt. Toppene tårnet over canyongulvet, de høyeste er fremdeles avdekket med snø. Hele 28 mile-kjøreturen er full av veivalg for veikanten for dette nøyaktige formålet, for at besøkende skal stoppe og kikke inn i den fantastiske naturen.

Jeg tar bildet ovenfor ... for hvem ville ikke ta et bilde av dette? : Nick Roberts

Når vi nærmet oss canyonbunnen, fikk vi vårt første glimt av Kings River. Det raste med en vold jeg aldri har sett før i naturen. California hadde tålt en unormalt våt vinter, noe som betyr at fjellene har blitt tullete med snø. Strykene gjorde det klart hvor mye snø det hadde vært.

Hele elven raste. Strykene beveget seg rasende og sprøytet over steinblokker i en fin tåke sky. Vi sto ved veikanten og lot den iskalde tommen kile oss og sendte en nedkjølelse nedover ryggraden. Det fikk meg til å føle meg liten og skjør å være vitne til en så kraftig kraft, skapt av solen som smeltet snøen. Hvis jeg skled og falt inn, hadde jeg aldri overlevd.

Da vi fortsatte dypere ned i canyonen, oppdaget jeg skilt mot Grizzly Falls, og vi dro over for enda en omkjøring ved veikanten. Vi sto så nær basen som vi kunne komme, og ble sprengt av en tåkete vind skapt av den rene kraften i vannet som dunket ned i jorden.

Nick blir sprengt av den iskalde tåkeskyen ved bunnen av Grizzly Falls, og ser ut som en liten liten mann.

Dypere inn i canyonen ankom vi trailhead for vår første tur: Zumwalt Meadow. Stien løkker rundt kanten av engen, følger elvekanten og klemmer deretter basen til fjellene på sørsiden av canyon. Elven som oversvømmet hadde neddykkede deler av løypa, og tvang oss til å vasse gjennom vannet i rundt hundre meter. Vannet føltes som ren is, og svir huden vår som hundrevis av nåler.

Den mest oversvømte delen av Zumwalt Meadow-løypa blir omtrent en fot dypt. Ren. Is.

Vi reiste litt lenger til Road's End, der motorvei 180 stopper og turen til Mist Falls begynte. Solen med høy middag viste oss ingen nåde. Hvert steg langs løypa føltes straffende, varmen pulserte oppover som om vi lagde mat i naturens gigantiske stekepanne.

Da vi nådde løypekrysset, hadde utmattelse av varme fått det beste av oss. Vi vandret noen meter ned for å avkjøle ved elven, men det iskalde vannet føltes nesten som straffende. Bare noen få ledige øyeblikk ved elvebredden tiltrakk seg mygg, som svermet rundt den nakne huden vår, og benyttet enhver mulighet til å bite. Jeg dunket skjorten og hatten i elven, og vi fortsatte kursen.

Andre halvdel av løypa viste seg vakrere og behageligere å holde ut. Da vi fortsatte oppover, skimtet vi Gardiner Creek, en såkalt "bekk" like fantastisk og voldsomt kraftig som Kings River. Stien fulgte vannet nær nok til at den intense isen i snøsmeltingen avkjølte den brennende luften. Jo nærmere vi kom, desto mer urokkelig ble vi med rent vannmengde. Flere punkter langs løypa så intense ut til å være den endelige destinasjonen. Hvordan kan Mist Falls være noe mer imponerende enn dette?

Gardiner “Creek”

Vi klatret oppover en gradvis, svingete skråning som åpnet seg til en imponerende vista, og innrammet de snødekte toppene i den omliggende dalen til en utsøkt utsikt.

Temperaturen falt flere grader, og en sky av svak tåke hilste på oss. Fra noen hundre meter unna krasjet Mist Falls voldsomt ned i jorden og brøt ut i en fin sky av isete tåke. Vi var kommet.

Ikke det beste bildet, men ærlig talt, det var så mye tåke at jeg ikke kunne holde kameralinsen min ren!

Vi fulgte løypa forbi publikum som hadde samlet seg ved bunnen av fossen, og satte oss på en granittblokker på toppen av fossen. Vi delte en kald øl, en deilig belønning, før vi sank nedfallene tilbake i den brennende varmen.

En foreskrevet brann i begynnelsen / slutten av trailhead gjorde luften tykk og røykfylt ... aka perfekt for dette skuddet.

Tilbake på campingplassen bestemte vi oss for å bygge en brann og forberede oss på matlagingseksperimentet. Vi kom med vilje uforberedt ... ingen kokeapparater, bare en skinnende lommekniv på $ 1 og rå ingrediensene.

En liten backstory: den foregående sommeren hadde Nick og jeg tatt en halv uforberedt campingtur med faren min til Wasatch Mountains i Utah. På den tiden dro Nick og jeg stort sett på turer for ryggsekk over natten, så vi holdt pakningene våre konstant lastet. Denne spesielle turen var imidlertid bare tradisjonell bobilcamping, og vi klarte ikke å ta med selv de mest grunnleggende tingene. Vi glemte til og med vann. Den kvelden endte vi opp med å steke carne asada på pinner vi hadde hugget ned til et spiss tips, for det var alt vi hadde. Selv om han opprinnelig var forvirret, endte Nick opp med å elske den ubehagelige underligheten i denne opplevelsen, og vi har siden siktet å gjenskape den.

Så her på Sunset Campground stekte vi Carne Asada over en åpen flamme, og raste deretter inn i det med tennene og bare hendene. Det var deilig.

Camping villmannstil.

Vi brukte de neste timene på å se på bålet da solen gikk ned bak de frodige grønne trærne. Samtalen drev mens vi nippet til rødvin. Vi sovnet under et teppe av stjerner som blinket utover Sequoia-grenene.

Ennå ikke en stjernehimmel. Dette er nøyaktig utsikten jeg hadde fra setet mitt ved bålet.

søndag

Med en fire timers kjøretur fremover hadde vi ikke mye tid igjen til å utforske Kings Canyon. Vi kjørte nedover veien til Grant's Grove, et område fullt av gigantiske Sequoias som tårnet hundre meter over oss. Vi tok en kort sløyfe gjennom lunden, og gikk gjennom sentrum av en falt Sequoia, uthult fra ende til ende. Dette treet var omtrent 7–8 fot bredt og hundre fot langt. Vi sto bokstavelig talt inne i det!

En gigantisk Sequoia i Grant's Grove. Det er vanskelig å få en følelse av skala, men treet var 100+ fot høyt og sannsynligvis 6 fot bredt.

Etter det stoppet vi kort tid ved Hume Lake. Sittende ved vannet matet vi babyener og fuktet opp de siste minuttene av solskinn.

Selv om vi brukte massevis av tid på veien, var vår helgeflukt til Kings Canyon verdt innsatsen. Jeg trengte å se fjellene, puste den friske luften, dunkle hodet i en isete elv drevet av nysnøsmelting. Det er noe uendelig forfriskende med villmarken, om å fjerne deg selv fra det moderne liv og fordype deg i den naturlige verdenen. Neste gang sørger vi for at det er en tur til backpacking.