Cherry Blossoms i Shillong

En solo-backpackers guide til Nord-Øst India | Del 3 - Meghalaya

Jeg skriver denne serien for å gi Solo Backpackers informasjon for å reise nordøst i India. Jeg har delt denne serien i tre deler - Del 1 vil dekke reisene mine i Arunachal Pradesh, Del 2 vil dekke Assam og del 3 vil dekke Meghalaya og andre steder. Det er andre stater i Nordøst, men du må lete andre steder for å få informasjon om dem. Hvis du savnet del 1 eller del 2, må du lese dem.

Meghalaya

Den første planen min var å komme til Cherrapunji og Nongriat i Meghalaya etter at jeg var ferdig med Majuli. Siden jeg måtte bo i Majuli en ekstra dag, skjønte jeg imidlertid at jeg ikke hadde tid nok til å gå helt til Nongriat. Jeg bestemte meg for å bare besøke Shillong før jeg tok turen tilbake til Guwahati for å ta flyet tilbake til Chennai.

Shillong

Shillong er hovedstaden i Meghalaya og er mer kosmopolitisk og skjer enn Guwahati, hovedstaden i Assam. Du får delte sumoer og busser som skal til Shillong fra Guwahati, og det er en 2-3 timers tur. Jeg betalte £ 400 for et sete i en sedan som dro fra Khanapara bussstativ. Siden jeg aldri hadde planlagt å bo på Shillong og siden jeg trengte selskap for å gjøre det billigere å komme seg rundt Shillong, bestemte jeg meg for å bo på et herberge kalt Isabella. Ikke noe bra, men til £ 400 per natt, det er ikke så verst heller. De tilbyr lokal Khasi-mat, men jeg hadde ikke tid til å prøve den. Plasseringen er ikke ideell. Politi basar er den sentrale beliggenheten, og det ville være bra å finne et hotell der.

Den viktigste transportformen innen Shillong er delte førerhus - maruti 800-tallet malt svart og gult. Shillong er også veldig turistisk og kommersiell i motsetning til de andre stedene jeg besøkte i Nord-India. Du blir fulgt av av bilførere som tilbyr deg pakker som tar deg til hovednettstedene i Shillong. Ignorer dem.

Pro-tips: Det beste stedet å skaffe pakker er Government Tourist Center i Police Bazaar som gjør dagsturer til Cherrapunji og Dawki for så lite som £ 500 per person. Mye mye.

Jeg fant noen andre solo reisende på vandrerhjemmet, og vi leide scootere og gikk rundt Shillong. Vi besøkte Elephant falls, men jeg likte det ikke så mye siden det var for kommersialisert. Vi besøkte også Shillong-utsiktspunktet som heller ikke var bra.

Elephant Falls

Turen til disse stedene var imidlertid veldig vakker. Det minnet meg om Sør-India med sin frodige vegetasjon og svale fuktige luft. Veier krummer farlig og innimellom kommer du til en lysning der åsene ruller ut i det fjerne. Igjen var vegetasjonen i Shillong unik og annerledes enn Assam og Arunachal.

Det var en Cherry Blossom-festival på gang i Shillong helgen jeg besøkte. Vi kom oss dit dit og så noen få kulturopptredener. Det var også en enorm matmesse der vi prøvde forskjellige typer lokale retter. Jeg ble overrasket over å høre at Cherry Blossoms er til stede i Himalaya. I ettertid så jeg riktignok noen få rosa trær på vei tilbake fra Tawang, men det slo meg aldri at det kunne være Cherry Blossoms.

Kirsebærblomster

Nongriat

Selv om jeg ikke kunne komme meg til Nongriat, vil jeg gjerne gi litt informasjon til de som planlegger å besøke Meghalaya. Nongriat er en liten landsby i Meghalaya. For å komme til Nongriat, må du ta en delt sumo fra Shillong til Cherrapunji (Sohra). Du kan finne sumostativet på Google Maps. Når du kommer til Cherrapunji, må du ta veien til Tyrna ved å leie en taxi eller ta buss. Fra Tyrna er det en 2000 trinns tur til Nongriat som tar 2 timer på gang og 3 timer mens du kommer tilbake. I løpet av turen vil du se de enkle og doble dekkrotbroene. Dette er broer som de lokale Khasi-stammene bygger gjennom år med bare røttene til trærne der. Mine andre reisende som jeg møtte i Shillong klarte å dra til Nongriat, og her er noen bilder fra dem.

Dobbelt dekk rotbro. Turen til Nongriat er det eneste stedet du finner Double Decker-versjonen av broen.

En gang på Nongriat, kan du bo på Serene Guest House. Det er også andre attraksjoner i nærheten som du kan vandre og besøke, for eksempel Rainbow falls. Nongriat er den ikke-turistiske delen av Meghalaya og den fanget essensen av staten. Jeg angrer på at jeg ikke kunne dra dit.

Regnbuen faller

Et annet sted å besøke i Meghalaya er Dawki der vannet i elven er så klart at det ser ut til at båter flyter i luften. Det er også nær Bangladesh-grensen, og du kan se den andre siden derfra. Du kan besøke Dawki på vei tilbake fra Nongriat, eller du kan også gjøre en dagstur fra Shillong.

utgifter

Jeg tilbrakte 6000 £ over 4 dager i Assam som du må legge til 8000 dollar for flybillettene fra byen din til Guwahati. Av de £ 6000 brukte jeg 1200 pund på transport, £ 400 for overnatting, 900 kr for mat og resten for diverse utgifter.

Nordøst - mystisk ikke mer

Dette var min første gang jeg reiser solo, og det var også min første gang til Nordøst. Jeg hadde alltid forestilt meg at denne delen av India var isolert og baklengs og på mange måter mystisk. Jeg tok feil. Menneskene er varme og snille. Maten er fersk, organisk og deilig. Infrastrukturen er det du får hvor som helst i India. Det er flere likheter enn forskjeller. Menneskene der er akkurat som deg og meg. Jeg så den engelske Premier League med lokalbefolkningen i Tawang i løpet av helgen. Jeg deltok på rockekonserter med lokalbefolkningen i Shillong, Meghalaya. Det er en KFC, selv på landsbygda Majuli.

Siden det var første gang jeg reiste alene, så jeg for meg at jeg ville holde meg selskap hele turen. Imidlertid fant jeg stort selskap overalt hvor jeg gikk. Jeg møtte nye venner, utvekslet forskjellige perspektiver, mistet oversikten over tid og gjorde fred med meg selv. Vi prøver så hardt å kontrollere alt i livene våre. Jobbene våre, forholdene, fremtiden! Vi kan ikke kontrollere noe. Alt vi kan gjøre er å sette vår beste fot frem.

Jeg håper du likte serien min, og jeg skulle ønske at jeg har inspirert deg til å hente ryggsekken og utforske India. Hvis du ikke har lest del 1 eller del 2, kan du gjøre det!

Har du spørsmål? Legg igjen en kommentar nedenfor. Jeg vil gjøre mitt beste for å fjerne tvil.