På vei til Bum La Pass

En solo-backpackers guide til Nord-Øst India | Del 1 - Arunachal Pradesh

I oktober 2018 var jeg heldig som fikk en ny jobb. Da jeg la ned papirene på den eksisterende jobben min, ønsket jeg en pause mellom jobbene for å gjøre meg klar for min nye reise. Jeg har alltid ønsket å besøke Nordøst-India, men aldri funnet den nødvendige tiden. Det hadde alltid virket mystisk og isolert for meg. Så jeg planla raskt en tur og tilbrakte 14 dager i november, på å utforske Nordøst-India.

Jeg skriver denne serien fordi jeg synes det var relativt vanskelig å finne informasjon til turen. Jeg innså også at all tilgjengelig informasjon var fra folk utenfor India. Så dette er mitt forsøk på å inspirere deg og gi nok informasjon til å hjelpe deg med å utforske Nord-Øst selv.

Jeg har delt denne serien i tre deler - Del 1 vil dekke reisene mine i Arunachal Pradesh, Del 2 vil dekke Assam og del 3 vil dekke Meghalaya. Det er andre stater i Nordøst, men jeg kunne ikke besøke dem, så du må se andre steder for å få informasjon om dem.

Arunachal Pradesh

Jeg har alltid elsket fjellene, så jeg måtte til Arunachal Pradesh på turen min siden Arunachal Pradesh består av den siste etappen til den mektige Himalaya. Slik så reiseruten min i Arunachal ut.

Guwahati -> Dirang -> Tawang -> Tezpur

Arunachal er også et omstridt territorium med både Kina og India som gjør krav på det - selv om India for tiden administrerer det. Derfor trenger du tillatelse for å komme inn i Arunachal.

Få tillatelse til å komme inn i Arunachal Pradesh

Hopp over dette avsnittet hvis du er mer interessert i mine opplevelser i Arunachal.

Indiske borgere trenger en indre linjetillatelse (ILP) for å komme inn i Arunachal. Før du søker om det, må du bestemme tre ting - når, hvor du skal reise i Arunachal Pradesh og en lokal kontakt der.

Man kan ikke dra hvor som helst man vil i Arunachal. Regjeringen der har spesifisert 12 turistkretser som du kan velge mellom.

1. Tezpur-Bhalukpong-Bomdila-Tawang
  10. Aalo-Mechuka
  11. Daporijo-Taliha-Siyum-Nacho
  12. Jairampur - Manmao- Nampong - Pangsau pass

Av disse er det bare de som har Tawang eller Ziro i, som er tillatt for solo reisende. Jeg ønsket å dra til begge steder, men bestemte meg da mot Ziro i håp om at jeg kan komme igjen i fremtiden under Ziro musikkfestival.

Når du bestemmer deg for kretsene du vil reise i og datoene for reisen, trenger du en lokal kontakt. Den beste måten er å bestille overnatting og deretter gi kontakten sin som den lokale kontakten. Jeg vil snakke mer om overnatting og transport senere i dette innlegget.

Når du har sortert alt, kan du søke om ILP online her. Send inn nødvendige dokumenter. Du kan spore applikasjonen, og hvis alt er riktig, vil du få ILP i e-postboksen om noen dager.

Du kan også få din ILP personlig på Guwahati lufthavn eller på noen av stedene som er oppført i denne lenken. Behandlingstid på stedene som er oppført i lenken kan ta 1-2 dager, så jeg vil ikke anbefale det alternativet.

Folk som kommer utenfra India, må få tillatelse til beskyttet område. Prosessen er lik ILP og mer informasjon finner du her. Det er ikke noe alternativ å søke online

Guwahati

Porten til Nordøst-India er Guwahati. Det er godt koblet til alle de viktigste metroene med fly og tog. Det er direktefly til og fra alle større byer. Derfor er det her du vil lande først.

Jeg landet 9. november, en torsdag. Jeg hadde bestilt et rom på Hotel Maharaja på Paltan Bazaar. Rommet var anstendig med tanke på at jeg betalte bare £ 500 for det. Paltan Bazaar er stedet i Guwahati å bo siden det ligger rett ved siden av jernbanestasjonen og alle busser og sumoer starter herfra. Det er også AC-busser som kjører til og fra flyplassen og Paltan Bazaar.

Jeg hadde kvelden for meg selv, så jeg tok meg en tur og tok meg til bredden av Brahmaputra. Jeg tilbrakte litt tid der og begynte å lete etter steder hvor jeg kunne få en autentisk assamisk thali. Jeg gikk inn på en restaurant som heter Atithya og bestilte en Thali. Jeg ble servert nedenfor.

Assamese Thali på Hotel Atithya

Da jeg spurte om oppvasken, skranglet karen som serverte meg navnene jeg ikke kunne forstå. Da jeg ba ham om å gjenta det, ga han meg en titt for å antyde at jeg var dum å ikke kjenne disse navnene.

Morsomt nok, da jeg forlot restauranten, nevnte mannen som eide stedet at han gjorde BTech sin i Chennai ved SRM University da jeg fortalte ham at jeg var fra Chennai. Av alle stedene å møte noen fra SRM!

Jeg har ikke brukt mye tid i Guwahati, så jeg har ingen anbefalinger om steder jeg kan besøke. Paltan Bazaar var livlig, så det er verdt et besøk. Ikke glem å kjøpe Assam-te!

Dirang

Den viktigste transportformen i Arunachal er Shared Sumos. Sumoer er en modell av SUV-er produsert av Tata, og lokalbefolkningen her bruker den som sin transportmåte. Busser tar dobbelt så lang tid så Sumos blir det åpenbare valget. Du kan bestille plasser på sumoer på forhånd. Vanligvis er 12 personer fylt inn i en sumo.

Pro-tips: Bestill tidlig og be om seter 1,3 eller 6. Dette er vindussetene i for- og midtre rad. Unngå den siste raden for enhver pris! Hvis du ikke reiser solo, kan du til og med bestille to seter for hver person slik at du er komfortabel.

Siden reisen fra Guwahati til Tawang er en 18 timers kjøretur, må du bryte deg imellom. De fleste velger Bomdila, men jeg valgte Dirang fordi lokalbefolkningen og noen venner sa at det var et bedre sted (det var det!).

Jeg bestilte sumoen min gjennom Zam Zam Travels (+91 3612639617) som har en stand i nærheten av Paltan Bazaar. En billett for meg selv til Dirang i en delt sumo kostet meg £ 800.

Jeg startet fra Dirang rundt klokka 7 om morgenen. Da vi forlot Guwahati, var dette første gang jeg så slettene i landlige Assam. Assam er flat. På hver side av veien er det uekte felt som strekker seg til horisonten.

Paddy Fields i Assam

Når du kommer nærmere Arunachal Pradesh, kjører Himalaya stort på avstand - som veggen som holder White Walkers unna. Det var dette som slo meg om Nord-Østen. Hver stat har sin forskjellige geografi. Assam er flat, mens Arunachal har Himalaya.

Arunachal Pradesh reiser seg som en vegg når vi går fra slutten av Assam.

Inngangspunktet til Arunachal Pradesh er generelt Bhalukpong, men på grunn av noen problemer med den ruten, gikk vi inn gjennom Bharaikunda - punktet hvor Assam, Arunachal og Bhutan møtes. Vi gikk faktisk inn i Bhutan for å få bensin og gikk inn i Arunachal!

Jeg var den eneste turisten i kjøretøyet mitt, og resten var soldater fra det indo tibetiske grensepolitiet (ITBP) som kom tilbake til deres stillinger i Dirang. Vi tok noen stopp til frokost og lunsj, og det var rundt 17:30 da jeg nådde Dirang. Sjåføren min var snill nok til å finne et sted å bo for meg. Jeg bestilte også en billett til Tawang på en delt Sumo dagen etter - det kostet meg £ 500. Siden det var mørkt, kunne jeg ikke mye og gikk tidlig i seng.

Dagen etter reiste jeg meg klokka 05.00 og tok meg oppover en bakke på toppen som klosteret Thubsung Dhargyeling ligger. Det er et nytt kloster som ble åpnet i 2017. Da jeg gikk opp bakken, kunne jeg høre halsens sang og dype sang fra munkene ekko gjennom dalen. Det var morgenbønnen. Klosteret er omgitt av bønneklokker som hengivne snurrer når de går og ber rundt klosteret. Klosterveggene har også skildringer av forskjellige buddhistiske myter og sagn. Jeg deltok kort i bønnen i templet før jeg gikk ut for å nyte en fantastisk utsikt over Dirang-byen.

En lokal vender bønneklokkeneBuddhistiske myter og sagnThubsung Dhargyeling kloster
Pro-tips: Man kan også bo på pensjonatet på klosteret, selv om det er litt dyrt - 1000–2000 for et rom. Du kan også campe i Sapti-dalen i Dirang, som er veldig veldig vakker - noe jeg skal gjøre neste gang jeg går.

Jeg tok meg tilbake til innkvarteringen min og dro til drosjesentralen for å hente sumoen min til Tawang. Til min uflaks ble jeg dyttet inn i baksetet til en fullsatt sumo. Det var mildt sagt ubehagelig.

På vei til Tawang fra Dirang, må man krysse Sela-passet. Passet ligger i en høyde av 14000ft og er veldig kaldt. Det er også veldig vakkert. Det er også en stor ishav i nærheten av Sela-passet kalt Sela-sjøen.

Sela Pass. Finn Yak på bildet.

Jeg hadde startet fra Dirang rundt klokka 7 og jeg nådde Tawang rundt 12.00. Etter to dager med tøff reise var jeg endelig på Tawang.

Pro-tips: Det er en helikoptertjeneste fra Guwahati til Tawang, som bare tar 2 timer og koster £ 3500. Ganske bra, vil jeg si. Mitt forslag ville være å ta det en vei slik at du kan nyte utsikten fra Sumo den andre veien. Den eneste ulempen er at flyreisen er utsatt for kansellering i siste øyeblikk på grunn av dårlige værforhold.

Tawang

Legenden forteller at den 5. Dalai Lama, Ngawang Lobsang Gyatso, ønsket å bygge et kloster i dagens Bhutan. Hesten hans kom imidlertid på villspor, og han fant den i dagens Arunachal. Dalai Lama bestemte seg da for å bygge klosteret der han fant hesten og kalte stedet Tawang - ‘Chosen by Horse’.

Tawang har hatt historisk betydning for tibetianerne. Tawang-klosteret er det største i verden utenfor Lhasa, Tibet. Da den nåværende Dalai Lama flyktet fra Kina i 1959, tilbrakte han litt tid i Tawang på vei til Tezpur. Kineserne invaderte også Tawang under Indo-Kina-krigen i 1962. I dag er det en sterk militær tilstedeværelse i Arunachal, men hæren sameksisterer med de sivile, i motsetning til Kashmir.

Tawang er bebodd av Monpa-stammen. Denne stammen utgjør et flertall av denne delen av Arunachal, og et flertall av dem er buddhister i tro. I stedet for Shiva eller Jesus, kan du se Dalai Lama henge fra bakspeilene til kjøretøyene i denne regionen

Pro-tips: Tawang var så kald at pusten kondenserte 24/7. Temperaturene nådde -10 ° C og -15 ° C. Hvis du ikke hadde med deg nok lag, kan du kjøpe vinterklær av god kvalitet til fantastiske priser i Army-butikkene rundt om i byen. (Tenk 1500 kr for en vanntett jakke med dobbelt lag)

Jeg bodde på Hotel Dungphoo drevet av Tenzin Zoipa (+91 82580 80764) som også driver en Instagram-side som heter MyTawang. (Han arrangerer også reisepakker til Tawang hvis du er interessert). Jeg betalte rundt £ 500 per natt der.

Den største utfordringen jeg visste at jeg ville møte når jeg når Tawang er å finne ut hvordan jeg kan reise til de nærliggende turistattraksjonene. De andre reisende på hotellet mitt hadde kommet på sine egne sykler, og jeg var ikke trygg på å leie og sykle på en selv. En sumo for meg selv ville koste £ 5000! Ikke mulig. Jeg hadde nådd en lørdag, og jeg planla å dra til Bum La Pass og Sangetsar innsjøen på mandag. Så jeg begynte å gå rundt, sjekke andre hoteller og sumstativer for å se om de kjente en gruppe jeg kunne merke med på mandag.

Det var da jeg innså at det er en bandh (en form for protest der alle offentlige tjenester er suspendert) på mandag, og derfor måtte jeg dra til Bum La Pass dagen etter. Klokka var 15.30, og jeg trengte å få min tillatelse til Bum La Pass innen 16.00 hvis jeg måtte reise dagen etter. Så jeg raste tilbake til hotellet og ba Tenzin om å hjelpe meg med å bruke kontaktene hans. Heldigvis fant han en sjåfør som tok to personer til Bum La Pass dagen etter. De fikk tillatelsen, og jeg merket dagen etter. Sjåføren belastet 5500 £ for kjøretøyet og 500 £ for tillatelsen. Så delt med tre betalte jeg £ 2000 for turen til Bum La Pass og Sangetsar Lake.

Det er mer enn 108 innsjøer i Tawang-distriktet, og du kan se en god del av dem på vei til Bum La Pass. De dårlige veiene gir en ujevn tur, men utsikten er fantastisk. Noen av de berømte innsjøene er P TSo-innsjøen og Sangetsar-innsjøen.

Tilfeldig innsjø underveis til Bum La PassFargene er fascinerende.En lang vind.

Høsten var mot slutten og vinteren var snart over oss. Denne overgangstiden resulterte i en fantastisk fargepalett. Det så surrealistisk ut. Noen av kurvene på veien, med den hvite snøen, de røde bladene og den grønne mosen, så ut som de bildene på de flotte kalenderne.

Bum La Pass i seg selv var ikke noe særlig. Du ser grensen. Du ser en liten kinesisk radar på den andre siden. Bortsett fra at det bare er en tom vidde.

Etter Bum La Pass tok vi oss til Sangetsar-sjøen. Den het også Madhuri Lake etter Madhuri Dixit. En av scenene hennes fra filmen Koyla ble skutt her, og skuddet var av Madhuri Dixit som tok en dukkert i den kalde innsjøen. Bortsett fra at det var en dobbel. Og dobbeltdøden døde av kulden. Og innsjøen ble oppkalt etter Madhuri Dixit. Gå figur.

På vei til sjøen var jeg ute etter Chole Batura av en eller annen grunn, og det skjedde en utrolig ting. En Gurudwara på vei hadde en pooja og ga derfor ut gratis måltider til alle som gikk forbi. Vi ble stoppet av hæren der og bedt om å spise. Det var poori og chole og sabji og chawal og rasagulla og payasam og varmt vann. Turens beste måltid. Periode.

Gud velsigne sjelene deres.

Sangetsar-innsjøen ble dannet av et jordskjelv som dannet et hul og senket de eksisterende trær og steinblokker. I dag kan du se stammene til trærne stikke ut av innsjøen og senke forfall gjennom årene. Vi brukte litt tid der på å beundre utsikten, og så tok vi oss tilbake til Tawang.

Sangetsar innsjø

Jeg startet for Bum La Pass rundt 8 am, og jeg var tilbake etter 14:00. Bum La Pass er på 15000ft og Tawang er på 9000ft. Den raske høydeforandringen kan forårsake ulik grad av fjellsyke så sørg for at du er godt hydrert!

Mandag var bandet, så jeg kunne ikke dra noen vei med et kjøretøy. Av denne grunn savnet jeg å se Chaksam Iron Bridge og Tribal landsbyer i nærheten. Imidlertid brukte jeg den dagen til å utforske Tawang kloster.

Som på Dirang, begynte jeg tidlig på morgenen for å fange morgenbønnene. Tawang kloster er stort med mange hus for munkene og barna og en stor bønnesal. Det er også et museum du kan besøke.

Jeg tilbrakte litt tid i salen og hørte på presten be og se på barna sovne av mens en eldste munk gikk rundt og slo dem våken.

En liten del av klosteretBarna stiller opp til frokost.Visdomsord
Pro-tips: Gå alltid til klostre om morgenen slik at du kan delta på morgenbønnene. Det gjør opplevelsen mer tilfredsstillende.

Jeg registrerte morgenbønnene på Tawang kloster, og du kan høre det nedenfor. Det stadige skravlet skyldes barna. Jeg antar at barn er vanskelige å kontrollere overalt. Disse barna vil videreføre tradisjonene og kunnskapen om religionen. Deres utvikling er dermed avgjørende for klosteret og tibetiansk buddhisme.

Jeg kom tilbake til hotellet mitt etter å ha sett klosteret og sovet litt siden bandh hindret meg i å gjøre noe. Om kvelden, siden det var min siste dag i Tawang, ville jeg spise noe lokalt og autentisk. Retten som ble anbefalt ble kalt Charu sabzi, en karri laget med Yakost og Bhoot Jholokia - det hotteste kjølig i verden! Når det gjelder mat, får du alt i Tawang - fra lokale Monpa-retter til amerikansk hurtigmat. Det er to kafeer der reisende vanligvis henger - bare spør hotellresepsjonen hvor de er hvis du er i humør til å omgås det. Alkohol er også veldig billig i Arunachal på grunn av lave skatter. Drikk opp! Du trenger varme.

Ris med Charu Sabzi.

På tirsdag startet jeg den lange 12 timers kjøreturen fra Tawang til Tezpur i en delt sumo. Turen kostet meg £ 1050. Noen operatører gjør det for billigere. På vei tilbake hadde det snødd rundt Selapasset og det så vakkert tildekket i et teppet snø. Det var også farlig fordi sikten på veiene ble redusert til under 100 meter. Da vi endelig nådde Assam-slettene, føltes det godt å være varm igjen, men jeg hadde allerede begynt å savne fjellene. Jeg kom ikke tilbake til Guwahati etter Tezpur og tok i stedet veien mot øst for Assam.

utgifter

Jeg tilbrakte 11000 dollar over 5 dager i Arunachal som du må legge til 8000 dollar for flybillettene fra byen din til Guwahati. Av 11000 dollar brukte jeg 4350 £ på transport, 3320 £ for overnatting, 2715 £ for mat og resten for diverse utgifter.

Det er det om Arunachal Pradesh. Hvis du vil se flere av bildene mine fra turen, kan du gå hit. Jeg håper du likte den, og jeg håper du fant informasjonen du lette etter. I del 2 av denne serien snakker jeg om å dra til Kaziranga nasjonalpark og deretter til Majuli - den største elveøya i verden.

Har du spørsmål? Legg igjen en kommentar nedenfor. Jeg vil gjøre mitt beste for å fjerne tvil.