En liten reiseguide til Kribi / Kamerun

Siden været i Buea, byen jeg for tiden jobber frivillig i, vanligvis er veldig regnfull og vi knapt ser sol (spesielt i regntiden), bestemte vi oss for å dra på en helgetur til stranden i Kribi. Kribi er en liten by sør i Kamerun med en vakker strand som innbyr til lange spaserturer gjennom sanden.

Kribi - en kystby sør i Kamerun

Komme dit

Vi startet turen med en bil fra Buea klokka 06.00 om morgenen for å unngå de enorme trafikkorkene i Douala som vanligvis starter rundt kl. 9 og som gjør bevegelse i byen nesten umulig. Prisen for ett sete er vanligvis 2000 FCFA (~ 3 €), og turen kan være alt mellom 1,5–4 timer avhengig av trafikk. Som gruppe på 4 tok vi en bil på egen hånd og betalte de 2 ekstra setene som ikke var tatt ennå (det er veldig vanlig å ha 4 personer som sitter bak på en vanlig bil og to på forsetet). Douala (~ 3 Mio innbyggere) er en kaotisk kystby i den franske delen av landet og den største byen i Kamerun. Det er et reisepunkt hvor som helst i landet som forbinder forskjellige regioner gjennom et mer eller mindre godt organisert nettverk av busser, tog og privatbiler. Vi tok en buss fra La Kribienne Voyages for den 4 timers ferden til Kribi som ble forlenget med en time hvor vi ventet på at bussen skulle fylles (offentlig transport har ikke et fast plan, den starter så snart kjøretøyet er fullt, Dette kan ta mer eller mindre tid og trenger ganske høyt nivå av fleksible reiseplaner og tålmodighet). Bussen til Kribi var rundt 3500 FCFA tur-retur (~ € 5).

Bor i Kribi

Når du kjører inn i Kribi, tar bussen deg allerede på en vakker tur langs Kribis lange kyst, forbi øde skip og ensomme strender. Fra den sentrale busstasjonen tok vi en moto-taxi til La Grace Hôtel som ligger i den nordlige enden av byen Kribi. Hotellet tilbød veldig rene og komfortable rom for bare 30.000 FCFA (~ 45 €) i tre netter. Frokost og andre måltider kunne bestilles på de små restaurantene som var en del av hotellet med en brød-intens, men solid omelettfrokost og smakfulle fiskeretter til fornuftige priser. Hotellet ligger litt utenfor byen, men nås lett med en moto-taxi og ligger bare 5 minutters gange fra stranden.

Kribi Beach View

Hva du skal oppdage

Bortsett fra de vakre, ensomme strendene (det er nesten ingen turister i regntiden, høysesongen er fra desember til april) har Kribi og omgivelsene mye å by på. Vi besøkte Lobé-fossen og tok en tur til en Pygmie-bosetning langs Mangroveskogene i Lobé-elven. Riktignok var dette en ganske merkelig opplevelse. Pygmeene i denne regionen er allerede løsrevet fra sitt tradisjonelle liv og besøkes daglig av flere forskjellige turistgrupper. Vi følte oss ikke så komfortable med dette besøket, siden det føltes mer som å være observatører av andres normale liv pluss å legge til noen visningselementer for turistunderholdning.

Etter det dro vi på en lang tur på stranden på jakt etter fersk fisk. Hele strandfronten var ganske øde og de fleste restaurantene stengt. Heldigvis oppdaget vi den vakre friluftsrestauranten Chez Roger (du må ringe nummeret på bildet slik at Roger, BBQ-helten med hatten, kommer og tilbereder mat).

Delicious Fresh Fish @Chez Roger rett ved vannkanten

Vi satte opp vårt eget bord rett ved stranden og likte solnedgangen med en kald øl mens vi ventet på maten. Ventetiden på maten var ganske lang siden alle ingrediensene måtte kjøpes på markedet først. Imidlertid, med hjelp av noen lommelykter og stearinlys senere (det blir mørkt rundt 18.45), ble vi behandlet med en deilig fersk grillet fisk og stekte poteter og planeter og hadde en deilig prat med Roger som ble med oss ​​for en øl og fulgte oss gjennom mørket til neste moto-taxi. Dette var definitivt et av høydepunktene på vår Kribi-tur og absolutt tilrådelig.

Sunset @Chez RogerTradisjonelt grillet fisk og stekte poteter og planeter

Hva annet du ikke bør gå glipp av

Kribi er en livlig strandby som gir nok plass til avslapning og velvære. Det tilbyr også noen kulinariske høydepunkter. Her er en liste over ting du bør sjekke ut om du noen gang besøker Kribi:

• Ta en øl i sentrum om natten på en av snackbarene. Vær forberedt på et stort publikum, høy musikk og prangende lysinstallasjoner.
  • Besøk La Plaisir au Gout for velsmakende cocktails, en vakker utsikt over stranden på den store terrassen og deilig mat fra tradisjonelle Kamerunske godbiter til nybakt pizza. Du bør absolutt prøve Crevettes a la kribienne, en rekespesialitet i regionen hvis du er der.
  • Spis en Galette på Pieds dans l’eau. Denne lille skjulte crêpe og galette-restauranten ligger rett ved stranden og serverer velsmakende og søte crêpe- og galettespesialiteter.
  • Ta en titt på fiskemarkedet i Kribi havn og se hvor fersk fisk til lunsj eller middag kommer fra. Fiskerne ankommer mellom 8 og 10 om morgenen.
  • Ta en tur langs kysten og beundre det gamle fyret som ble bygget av tyskerne under deres protektorat i 1906.
Kribi fyr

Har du besøkt Kribi og har noe å legge til? Del gjerne anbefalingene dine i kommentarene. Du kan også følge meg på instagram (@helenasternkopf) for flere inntrykk av min tid i Kamerun.