En kjøttløs guide til Madrid

Etter å ha tilbrakt den første dagen min i Madrid, innså jeg raskt at det var en hindring å være vegetarianer. Chorizo, Bocadillo de Calamares, Oreja a la Plancha Rather, og Jamón styrer foodiescenen.

I stedet for å be om meny unntak hele de to ukene jeg bodde i byen, bestemte jeg meg for å oppsøke vegetariske og veganske restauranter. Jeg ble begeistret av forskjellige retter og kreative kjøttfrie spinn på tradisjonelt spansk mat. Denne byen har virkelig en unik kjøttfri matkultur!

Hvis du bare kan komme deg til en håndfull kjøttfrie restauranter i Madrid, er her de beste valgene:

• Yerbabuena
  • Rayén Vegano
  • Botanique

Har du mer tid på hendene? Kom og se på alle restaurantene jeg besøkte!

Yerbabuena ★★★★★

Calle de los Bordadores, 3, 28013 Madrid, Spania
Mer informasjon

Med hendene ned var dette en av favorittrestaurantene mine i Madrid. Hele menyen er vegetarianer, og de som ønsker å bestille vegansk kan be om å få retter endret.

Hver eneste rett på menyen hørtes fantastisk ut. Jeg endte opp med å gå med den grønne risottoen og en vegansk jordbær-ostekake. Risottoen hadde uventede vendinger (se på den glasslignende topping!), Og jordbærostkaken var en av de beste veganske dessertene jeg noensinne har smakt.

Det jeg likte mest med Yerbabuena var den omsorgen som ble fulgt for å få oppvasken ser nydelig ut. Det skjedde mye på tvers av bordene av alle der bare for å se på de fantastiske retter. Det er morsomt når en kokk viser frem fargen og skjønnheten mange plantetunge retter har.

Rayén Vegano ★★★★★

Calle Lope de Vega, 7, 28014 Madrid, Spania
Mer informasjon

Etter å ha snakket med tre lokale matvarer, innså jeg at Rayén Vegano er en av elskene til den veganske matscenen i Madrid. Etter å ha gått, kan jeg se hvorfor!

De serverer frokost, lunsj og middag, om enn ikke alltid alle tre på samme dag. Sjekk timene nøye på denne!

På Rayén Vegano kan du finne grønn juice, rå retter, kaffe, veganske retter, vegetarretter og desserter.

Jeg ankom bakenden av frokosten. Ser rundt på bordene, deres frokost valg ville ha vært et absolutt must for veganere. Jeg hopper over egg, så mellom å ikke spise egg og kjøtt, kan frokost være en utfordring. Dette stedet ville vært perfekt!

På grunn av den dårlige timingen min, ventet jeg litt på å lese boken min før de begynte å servere lunsj. Jeg var heldig og klarte ikke å reservere det eneste åpne setet i skranken uten forbehold. Rayén Vegano var matpakke både til frokost og lunsj mens jeg var der, så absolutt ring fremover for å reservere bord.

Når lunsj ble servert, bestilte jeg en grønn smoothie og rå lasagne. Hvis du liker å spise rå, er dette definitivt restauranten du kan ta turen til.

Noen få gater unna ligger Mercado de Antón Martín, hvor du finner mitt neste toppvalg :)

Botanique ★★★★★

Mercado de Antón Martín, Calle de Santa Isabel, 5, 28012 Madrid, Spania
Mer informasjon

Hvis du vil oppleve et "Mercado" (marked) i Madrid, er Mercado de Antón Martín et solid valg. Bortsett fra de vakre ferske råvarene, er det Botanique det som gjør dette markedet enda bedre. Du finner denne lille restauranten på baksiden av markedet. Menyen er helt vegetarianer, med mange veganske og rå alternativer også.

Jeg bestilte Catalan Coca, en tradisjonell rett i Catalonia. Den velsmakende versjonen av Coca ligner på en pizza eller flatbrød. Kokken på Botanique tilbereder sin katalanske Coca raw, som var en kul måte å oppleve denne tradisjonelle retten!

Det jeg likte mest med Botanique var stemningen i (og rundt) denne lille restauranten. Det var morsomt å oppleve et lokalt marked, få kjøpt dagligvarer og glede seg over en rå ta på en klassiker i Spania.

Llantén Veggie Bar ★★★★★

Calle del Cardenal Cisneros, 40, 28010 Madrid, Spania
Mer informasjon

Dette var et av stoppene på vegansk tapas-tur jeg gikk på (mer om det lenger ned.) Jeg elsket absolutt kokken og eieren av denne restauranten. Han var tidligere en kjøttspisende (og matlagende) kokk, men bestemte seg for å begynne å leve en vegansk livsstil nylig.

Å være vegetarianer hele livet - foreldrene mine oppvokste søsteren min og jeg vegetarianer - jeg har ikke sterke følelser for hvorfor jeg er vegetarianer. Når det er sagt, synes jeg det er inspirerende når andre gjør det. Kokken snakket om virkningen av å øke husdyrene på miljøet, og grusomhetene lider under kjøttindustriens hender.

Når jeg kan se noens lidenskap sammenfalle med levebrødet og hva de bringer til lokalsamfunnet, er jeg inspirert. Jeg fikk definitivt en følelse av at denne mannen lever et målrettet liv hver eneste dag, med vilje.

Kokken kom ut med det ene tapaset etter det neste for oss å prøve. Vi likte en vegansk ta på en håndfull spanske retter inkludert spott blekksprut, chorizo ​​empanadas, veganske kroketter og gresskar suppe.

La Hummuseria ★★★★

Calle Hernán Cortés, 8, 28004 Madrid, Spania
Mer informasjon

Denne smakfulle restauranten lå rett nede i gaten fra min Airbnb. Jeg bestilte El Tímido, som var hummus med sopp. Retten var 7,50 €. Tjenesten var fantastisk, det var gratis wifi så jeg klarte å få gjort litt arbeid etter at jeg spiste, og de har mange vegetariske og veganske alternativer på menyen. De ligger også i en travel del av byen, så du kan shoppe i butikker etter lunsj. Hvis du liker hummus, ta turen hit!

Noen få gater unna ligger B13, som ligger neste gang :)

B13 ★★★★

Calle de la Ballesta, 13, 28004 Madrid, Spania
Mer informasjon

Etter å ha sjekket La Hummuseria, ta turen noen gater for å besøke B13. Det er to ting jeg likte med B13. For det første er menyen mer som barmat enn en sitte-restaurant, som gjør å ta en liten matbit (eller to) for å sjekke dem ut veldig enkelt. For det andre tok jeg merke til antall tradisjonelle spanske retter B13 serverte. Det var fantastisk å kunne oppleve lokale krydder og mat som vegetarianer.

Jeg bestilte chorizosandwich med en side av paprika, som jeg trodde ville være Padrón-paprika, men viste seg å være deres mindre deilige peppende kusine. Sandwich var ganske bra. Ikke utmerket, men en kul vegansk ta på seg dette populære spanske stiftet. Jeg hadde aldri prøvd chorizo, og krydderne var velsmakende!

Dette vil være et flott sted å stikke innom hvis du er på byen og leter etter barmat.

VEGA ★★★

Calle de la Luna, 9, 28004 Madrid, Spania
Mer informasjon

VEGA var et av stoppene på vegansk tapas-tur jeg gikk på (mer om det lenger ned.) Når jeg sammenliknet alle de kjøttfrie restaurantene jeg dro til i Madrid, falt denne restauranten nederst på listen. Jeg holdt på med å gi den en 4-stjerners rangering fordi det vegetariske antallet Ceviche var veldig bra. Hvis du ender med å gi dette stedet et skudd, er Ceviche en absolutt må-prøve. Men… forretttrioen vi bestilte med en rødbetedip, krydret mandler og baba ganoush, lot mye igjen være ønsket. Kunne vært et dårlig menyvalg fra vår side fordi Ceviche var helt deilig?

København ★★★

Calle de José Ortega y Gasset, 73, 28006 Madrid, Spania
Mer informasjon

Jeg ville virkelig like København. Den ligger i et kult område i Madrid som jeg ikke hadde utforsket, innredningen inni er vakker og moderne, og menyen så veldig lovende ut. Jeg hadde hørt gode ting fra lokale matvarer. Jeg var all-in på København i det øyeblikket jeg gikk inn.

Jeg likte ikke København så mye som jeg trodde jeg ville gjøre.

Den første parabolen hadde en vegansk mayo på toppen, som var så tykk og kremet, den overveldet resten av tallerkenen. Jeg ønsket å gi menyen et nytt skudd, så jeg bestilte kjøttfrie reker. Jeg angrer alltid når jeg bestiller kjøttfri sjømat. Dette er sannsynligvis et teksturproblem jeg alene opplever, men den gummiaktige strukturen til spott sjømat er bare for mye for meg. Er det slik sjømat smaker? Gummiaktig? Bleh. Ikke min tekstur.

Innløsningen kom i den hyggelige tjenesten og den deilige veganske desserten. Jeg bestilte en mandelkrem, dill og sitrus dessert, og den var perfekt. Lett, syrlig, unik smakskombinasjon ... perfekt.

Viva Burger ★★★

Costanilla de San Andrés, 16, 28005 Madrid, Spania
Mer informasjon

Jeg ble fortalt at dette var den beste veganske burgeren i Madrid av en lokal, så jeg hadde høye forventninger til Viva Burger i det øyeblikket jeg satte meg. Så langt som veganske burgere går, var ikke burgeren jeg hadde, dårlig. Når det er sagt, når jeg sammenligner alle de kjøttfrie restaurantene jeg dro til i Madrid, falt dette stedet nederst på listen min.

Jeg bestilte Burger Chingona, som har avokado og pico de gallo. Jeg elsket likte dukken av vegansk rømme dukkert som ble lagt på siden poteter. Jeg måtte bekrefte at det faktisk var vegansk - det var en perfekt vegansk mat på rømme til meieri. Jeg vil gjerne ha den oppskriften!

Det var to unike kulinariske opplevelser jeg hadde i Madrid, som jeg trodde jeg også ville nevne her. Jeg fant begge på EatWith, et av favorittstedene mine når jeg sjekker ut en ny by. Tenk på EatWith som en forbindelse med en lokal mat for å oppleve lokal mat.

Denne gangen i Madrid hadde jeg to helt nye opplevelser av EatWith - en vegansk tapas-tur og en paella-matlagingskurs.

Vegan Tapas Tour

Den veganske tapas-turen var med Miriam. Etter at vi kom på EatWith, fortalte Miriam at turen var en idé som hun lekte med å starte opp. Hun spurte om jeg ville være villig til å være betatesteren hennes - og jeg hadde to hender opp!

På tapas-turen tok hun meg med til VEGA og Llantén Veggie Bar. Vi skulle egentlig ta turen til 4 restauranter, men vi brukte litt for mye tid på å glede oss over tapas og :) Mine tanker om begge disse restaurantene er listet over.

Noe av det beste som kom fra min veganske tapas-tur med Miriam, var en liste over kjøttfrie restauranter i byen for å sjekke ut. Mange av stedene jeg besøkte var takket være Miriams omfattende liste!

Spansk matlagingsklasse

Min spanske matlagingskurs var med den fantastiske Arantxa. Arantxa mottok sitt vitnemål i spansk mat av Le Cordon Bleu og jobber nå som profesjonell kokk.

Jeg møtte Arantxa hjemme hos henne, og deretter dro vi rett til nabolagsmarkedet hennes for å hente det vi trenger for matlagingsklassen vår. Når vi hadde alt vi trengte, dro vi tilbake til leiligheten hennes for å begynne å lage mat!

Det var en så flott opplevelse. Sterkt anbefalt for de som besøker Madrid. Jeg lærte mye om spansk matlagingstradisjon, plukket opp et par prep-tips og drakk et par glass fantastiske sangria vi lagde! Paellaen viste seg perfekt, og jeg elsket også bjørnebær-mascarpone-desserten vi likte.