Et land med vakre ruiner

Ryggsekkturering gjennom Sousse, Tunisia

Tunisia er en av de sanne “utenfor allfarvei” stedene. I motsetning til El Nido på Filippinene som tiltrekker seg ryggsekkturister fordi det visstnok er "utenfor allfarvei", er faktisk Tunisia det. De fleste turistene som besøker Tunisia ser ut til å være feriestedere som de i Den Dominikanske Republikk; foretrekker strendene og bussturer enn å utforske byen på egenhånd.

Etter at en skuttmann skjøt opp en strand i 2015, har det vært mangel på turister i Tunisia, og naturlig nok en tilhørende mangel på informasjon om turisme på nettet. Det terrorangrepet stoppet europeiske flyselskaper fra å fly til Tunisia en stund og etterlot et varig inntrykk av at landet ikke er trygt. Dette gjorde forskningen vår plagsom fordi mest mulig informasjon var utdatert eller ikke-eksisterende.

Reiselivsøkonomien tar seg langsomt opp og europeerne vender tilbake til landets resorts. Det er noen få suvenirbutikker som passer for turister, men vi har bare sett en håndfull turister på hver historiske attraksjon. Dette gjør det til en flott tid å besøke - før mange turister oppdager og ødelegger ektheten til stedet.

Vi tilbrakte seks dager i en by som heter Sousse og ytterligere fem i Tunis, hovedstaden. På vei tilbake fra Sousse havnet vi på huk på gulvet i et overfylt tog, ved siden av en gammel matskranke som ble en benk for de andre uheldige syklistene som ikke kunne få plass. Det var i det øyeblikket hvor jeg bestemte meg for at det kunne være greit å skrive en backpacking guide til Tunisia basert på hva vi opplevde. Forhåpentligvis fungerer dette innlegget på Sousse (og det neste om Tunis) som det - og gir litt nyttig informasjon.

Tunis til Sousse med tog

Vi fløy inn og ut av Tunis-Kartago flyplass. Flyturen var den dyreste delen av turen. Vi tok buss 635 inn til byen, som slapp oss av på slutten av Ava Habib Bourguiba, hovedgaten i Tunis. Vi tror konduktøren rotet opp endringen vår fordi vi betalte 0,95 dinar for 2, som er et merkelig tall; prisen burde ha vært enten 0,45 eller 0,5 dinar hver. Når vi var av bussen, gikk vi til Gare de Tunis stasjon for å ta toget til Sousse. Det er bare 5 tog per dag, og de er ikke veldig regelmessig avstand. Det tok lengre tid enn forventet å komme ut av flyplassen og finne en buss, så vi savnet toget 3:35 og måtte vente til kl. 18.00. Det er kjent at langdistansetogene er notorisk for sent, og vi bekreftet dette. Selv om vi dro til tiden, ankom vi halvannen time forsinket. Det kostet 13.600 dinar hver for en tur / retur billett; returbilletten er gyldig når som helst i løpet av de neste 10 dagene. Turbilletten er 15% billigere enn to enkeltbillettbilletter. Togplanen er på dette offisielle nettstedet: http://www.sncft.com.tn/NO/

Alternativt er det mulig å få en Louage (en minibuss / en delt taxi) fra stasjonen Louage Moncef Bey, som ligger sørøst for Gare de Tunis. Fra det vi forstår, kjøper du billetten din på et kontor og spør rundt for å finne riktig minibuss å komme på. Denne bloggen har god informasjon om Louages. Det kostet 10 dinar per person i 2010, så prisen har sannsynligvis gått opp nå. Vi valgte å ta toget fordi vi ikke ønsket å bli bevegelsessyke, men Louage ville ha fått oss til Sousse raskere.

Sousse på en dag

Vi bodde bare noen kvartaler fra Medina, den gamle byen omgitt av murer, på en AirBnB som inkluderer gratis middager. Stedet var ideelt og vi kunne vandre overalt. Vi vurderte AirBnBs som ligger nærmere stranden, men Medina er uansett ikke så langt unna. På en dag kunne vi dekke Medina, Ribat (islamsk forsvarsstruktur) og Sousse arkeologimuseum uten å føle oss ruset. Den andre dagen besøkte vi Monastir Ribat og på den tredje dro vi til Port Kantaoui-stranden.

Den beste måten å se Medina på er å bare vandre rundt til du går deg vill. Gatene er uregelmessige og ikke lagt opp i blokkmønster; vil du finne deg selv i mange svinger. Det er mange hvite vegger og elegante dører, for det meste i blått. Det er også mange markedsboder. Sentrum av gamlebyen ligger rett øst for Ribat, hvor det er to gode matboder overfor en stor suvenirbutikk. Charawna m’laoui (lammeslag) er 3,8 Dinar og kyllingversjon er 3,5 Dinar. Dette ble en stiftelunsj for oss, da den var billig og smakte ganske bra.

Sousse Ribat er en ganske kul struktur, men det er ikke mye å se i den. Det er stort sett tomme rom med rare biter av skulpturert marmor. Fra toppen av tårnet er det en panoramautsikt over byen som kan være fin ved solnedgang, men på dagtid synes vi ikke den var spesielt bemerkelsesverdig. Inngangsbilletten er 7,0 dinar per person, pluss 1,0 dinar å ta inn kameraer. De fleste turistattraksjoner har et gebyr på 1,0 dinar for kameraer, og vi betalte avgiften i løpet av første halvdel av turen, men sluttet å bli bedt om å betale i andre halvdel, selv om vi hadde et A6000-kamera synlig over skulderen.

Sousse arkeologiske museum

Det er litt rart at Sousse arkeologiske museum ligger på toppen av Medina-bakken, men at museets samling var i kjelleren. Dette museet var det første av tre vi besøkte i Tunisia, som alle inneholdt detaljerte flismosaikker. Sousse-museets mosaikker skildrer for det meste fiskescener. Det er også terrakottafliser, lysestaker, urner og epitafier. Alle de romerske ruinene i Tunisia (inkludert museet) er i bemerkelsesverdig tilstand fordi været er så tørt og det ikke er mye sur nedbør eller forurensning.

Inngangsbilletten til museet var 8 dinar pluss 1 dinar for kameraet. Vi brukte omtrent en time i den.

En dagstur til El Jem

El Jem ligger 70 km sør for Sousse og er kjent for å ha den nest største colosseum i verden etter den i Roma. Vi valgte å ta toget, som kostet 8,5 dinar hver vei for et andreklassesete. På vår tur som gikk ut glemte vi å be om en billett til andre klasse og betalte ekstra for første klasse; vi utbedret det på vei tilbake. Overraskende ankom toget i El Jem en time forsinket og tilbake til Sousse en halvtime for sent.

El Jem er vel verdt en dagstur ut, da amfiet er ganske imponerende. Den er mye mindre enn den i Roma, men skalaen er fremdeles enorm, og den er i bedre stand enn den i Roma. Siden vi besøkte i oktober, var det knapt noen andre mennesker, så det var lett å få gode bilder. I løpet av de to timene vi vandret rundt på stedet, så vi sannsynligvis rundt 20 andre mennesker.

Vi blir fortalt at høysesongen er om sommeren, som også er den varmeste tiden på året. Oktober temperaturer er fremdeles i høye 20-årene, så vi tror det er en bedre tid å besøke.

En annen fordel for amfiet i El Jem er at det ikke er noen steder som er markert som utenfor grensen. Vi var i stand til å gå fra topp til laveste nivå under gropene, så vel som overalt i mellom!

Vi kjøpte en kombinert billett til amfiet og El Jem-museet for 10 dinar. Museet rommer mange flismosaikker og har en gjenskapt romersk villa (med mosaikker store nok til å fylle hele rom) og et hage med osmanske ruiner. Sousse-museet er bra for visning av fiskemosaikker, men El Jem-museet er bedre for å se dyr, guder og store geometriske mønstre.

En dagstur til Monastir Ribat

Det sørøstlige hjørnet av Sousse Medina er lysbanestasjonen Sousse Bab Jdid. Dette er starten på en linje som kobler Sousse til Monastir; tog går hver halve time. Prisen er 1 dinar og turen tar omtrent en halv time.

Monastir Ribat ser ikke ut så mye fra utsiden, men er ganske spektakulær inni. Monastir har blitt brukt i mange filmer og er den viktigste trekningen for byen. For bare 7 Dinar, hadde vi stedet for det meste for oss selv.

Det er vanskelig å si hvor stor Ribat er fra utsiden, men når vi var inne oppdaget vi rom og passasjer overalt.

På toppen av tårnet er en fantastisk utsikt over byen, samt stranden. Siden Ribat ligger ved kysten, er det en mye mer interessant utsikt her enn i Sousse Ribat. Vi tok en lang pause her oppe og ville ha bodd lenger, men noen andre turister ankom og vi måtte forlate raskt på grunn av den lille plassen.

Resten av ettermiddagen gikk vi til den nærliggende stranden. Det er litt søppel rundt, men det ser ikke ut til å plage turistene fra hotellet på andre siden av gaten, som alle var heklet i et bittelitt eksklusivt hjørne fylt med strandstoler og parasoller. Vi svømte ikke, men mange av de lokale var avkjølende i vannet nær fjellformasjonen.

Kantaoui Beach

Den siste dagsturen vi tok fra Sousse var en satsing opp langs kysten til Port Kantaoui. Denne byen består av en lang strandstrekning og er der de fleste turistene kommer for å tilbringe ferien på alpinanlegg. Det tok oss litt tid å komme dit siden vi fikk beskjed om å ta et lass, men så fant de ut at de ikke løp den dagen. Vi måtte ta en hvit bybuss (nr. 18) for 0.660 dinar i stedet. Vi dro til den roligere nordenden av stranden, bort fra feriestedene. Det var ikke den reneste stranden og det var tang overalt, men sanden var fin og selv i oktober var den noe varm nok til å svømme. På vei tilbake visste vi ikke hvor vi skulle ta bussen, men etter at vi spurte rundt fant vi en herre også på vei til Sousse. Han hjalp oss med å få et lass, som kostet 1,5 dinar hver.

De to hovedspråkene i Tunisia er arabisk og fransk. Siden en av oss snakket fransk var vi ganske komfortable med å kjøpe mat og komme oss rundt. Å be om veibeskrivelse var uten tvil den enkleste måten å komme til steder, da det alltid så ut til å være noen som var villige til å hjelpe oss utlendinger med å navigere i tog, louage eller bussystem. Tunisere var utrolig snille og gikk noen ganger ut av deres måte å hjelpe oss på. Noen ganger virket det som om tunisierne var veldig bevisste på å holde oss trygge; for eksempel fortalte noen jenter på Tunis-metroen oss om å passe på telefontyver; andre ba oss holde oss trygge ved å ta tak i et håndtak i nærheten av dem.